Det skranter med efteruddannelsen for mange medlemmer af DJ. Det fremgår af en ny undersøgelse, som DJ og Danske Mediers Arbejdsgiverforening har fået foretaget af YouGov i marts 2016. 5.324 er blevet spurgt, 675 har svaret.
– 57 procent af de 675 har svaret, at de er på efteruddannelse 1-2 gange om året
– 35 procent har svaret, at de i et typisk år ikke kommer på efteruddannelse
– 4 procent har svaret, at de aldrig har været på efteruddannelse
Tallene skal tages med det forbehold at 675 besvarelser og efterfølgende interview udgør 13 procent af medarbejderne og deres repræsentativitet er ikke vurderet.
Tallene blev præsenteret af DJ's næstformand, Tine Johansen, mandag formiddag på Fagligt Forum, der afholdes på First Hotel i København.
DJ ærgrer sig over, at så mange ikke bruger muligheden for efteruddannelse, der er sikret via blandt andet overenskomster.
»Behovet for efteruddannelse er stigende på grund af udviklingen og stigende produktionspres,« fastslår Tine Johansen.
Nyt system giver problemer
Indtil 2015 havde Danmarks Medie og Journalisthøjskole en slags monopol på journalistisk efteruddannelse. Med etableringen af Mediernes Efteruddannelse blev det monopol brudt.
Undersøgelsen bekræfter den kritik af det nye system, der tidligere er blevet rejst via Journalisten.
»Det er mit klare indtryk, at der nu er færre, som tager efteruddannelse, og flere kurser, der bliver aflyst, fordi kurserne er spredt ud på flere og mindre udbydere,« sagde tidligere formand for Kreds 2 Jesper Bo Danscher til Journalisten i januar 2015.
Jesper Bo Danscher hilste samtidigt monopolbruddet velkomment.
Forkert søgning
I dag skal al efteruddannelse søges gennem hjemmesiden for Mediernes Efteruddannelse.
Men undersøgelsen viser, at 59 procent af de 675 svarer, at de stadig søger oplysning om efteruddannelse i det trykte katalog fra DMJX, der omdeles med Journalisten to gange årligt.
»Mange tror, at det trykte katalog er udgangspunktet for efteruddannelse,« sagde Tine Johansen under fremlæggelsen.
Kun 48 procent kommer ind på hjemmesiden Mediernes Efteruddannelse.
»Kendskabet til Mediernes Efteruddannelse er for dårligt,« fastslog Tine Johansen.
Øvrige nøgletal fra undersøgelsen, som den blev fremlagt:
– 48 procent af de udbudte kurser aflyses, fordi der er for få ansøgere.
– 128 medlemmer kom ikke på et kursus, de havde meldt sig til, fordi det blev aflyst.
– 49 kurser fik ikke en eneste tilmelding
Rettet klokken 13.51: I første udgave af artiklen fremstod det som om, at 35 procent af DJ's medlemmer aldrig tager på efteruddannelse. Men det er 35 procent, som ikke tager efteruddannelse i et typisk år. Kun 4 procent svarer, at de aldrig tager på efteruddannelse. Journalisten beklager fejlen.
5