3.000 deltog i Ugepostens vælgermøde i Gribskov – på Facebook

Ugeposten i Gribskov livestreamer hver uge et vælgermøde på Facebook under kommunalvalget. Langt flere deltager nu i debatten, siger redaktør. ”Alternativet er valgmøder med 80 fremmødte, hvoraf langt de fleste er 60+ og partisoldater”
  • Screendump fra live-sending
    Ugepostens redaktør, Jesper Gisli, er selv vært og ordstyrer, når avisen hver torsdag i valgkampen live-transmitterer fra et vælgermøde via Facebook.
07.11.2017 · 09:18

Hvordan får man som lokalavis andre end kommunens politiske nørder til at engagere sig i kommunalvalget og deltage i debatten?

Det spørgsmål stillede redaktionen på Ugeposten i Gribskov Kommune sig selv, da de allerede for et år siden begyndte at planlægge deres dækning af kommunalvalget 2017.

Ét af svarene blev at flytte den traditionelle valgmødedebat fra forsamlingshuset og ud på Facebook. Og det har ifølge ugeavisens redaktør, Jesper Gisli, været en succes. Mere end 3.000 borgere så med, og flere hundrede blandede sig i kommentarsporet, da de første to valgmøder blev transmitteret live via Facebook.

”Vi engagerer mange flere i valget på den her måde, end vi har gjort før. 3.000 mennesker til et valgdebatmøde er i hvert fald aldrig set før,” siger Jesper Gisli. 

Se live-sendingen fra Ugepostens seneste vælgermøde her. 

Kigger med fra fem minutter og opefter

Selve debatmødet bliver stadig afholdt fysisk hver torsdag i valgkampen. Men der bliver ikke grebet nogen spørgsmål fra salen og stillet til panelet. Al debat mellem borgere og politikere foregår udelukkende i kommentarsporet under live-sendingen på Facebook.

”Antallet af kommentarer derinde er helt ekstremt. Så et eller andet rammer vi. Debatten får pludselig et helt andet liv, og mange flere bliver hørt. Og det kan politikerne jo se, så de er ekstremt meget med,” siger Jesper Gisli.

Redaktøren fortæller, at de 3.000 borgere, der har kigget med på live-sendingen, har set med i alt fra 5-10 minutter og op.

”Man kan selvfølgelig indvende, at nogen kun har været der i kort tid. Men de har været der. Og alternativet er valgmøder med 80 fremmødte, hvoraf langt de fleste er 60+ og partisoldater. Det er dem, der typisk møder op. Og det er jo slet ikke repræsentativt for vælgerkorpset,” siger han.

Lokalavisen som samlingspunkt 

For Jesper Gisli vidner succesen med at flytte valgdebatten over på Facebook om, at flere end de politiske nørder faktisk interesserer sig for kommunalpolitik.

”Fortællingen er ellers, at kommunalpolitik kun interesserer de få. Men det her vidner om, at der er et behov derude, hvis du bare serverer det på en nærværende måde. Derfor skal vi som journalister komme ud af boblen og tænke politisk journalistik meget bredere end nu,” siger han.

Men hvad vinder I egentlig som lokalavis på at facilitere den her debat? I får jo hverken flere abonnenter eller klik på netavisen af at sende live på Facebook ... 

”Vi får det ud af det, at vi som lokalavis forbliver et samlingspunkt og et omdrejningspunkt i lokalsamfundet. At vi er dem, der både fortæller, hvad der sker, men også får ting til at ske,” siger Jesper Gisli. 

Kommentar

Seneste nyheder

04.07.2018 · 12:52

Before you, sir

Julie Asmussen
03.07.2018 · 11:21

På rette sted til rette tid

Anonymous (ikke efterprøvet)
03.07.2018 · 10:40

Langsigtet

Julie Asmussen
02.07.2018 · 13:01

Havfruer og hæve-sænke-borde

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til Furesø Kommune

Furesø Kommune
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Kommunikationskonsulent søges til Danske Skoleelever

Danske Skoleelever
Ansøgningsfrist: 31.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 15.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Mellemøstkorrespondent

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikations- og PA-chef

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 08.08

8 Kreative og fleksible journalister

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.07

Landsforeningen LEV søger kommunikationsmedarbejder

Landsforeningen LEV
Ansøgningsfrist: 15.08

Direktør for kommunikation og indsamling

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.07

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 12.08

DJ KOMMUNIKATION søger studentermedhjælper

DJ kommunikation
Ansøgningsfrist: 05.08

Radio24syv søger reporter til Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationschef til Børn- og Ungeforvaltningen

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 05.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08

Journalist

Kunsten
Ansøgningsfrist: 17.07

Strategisk kommunikationskonsulent til Ledelsessekretariatet

Syddjurs kommune
Ansøgningsfrist: 08.08

Mungo Park søger kommunikationschef

Mungo Park
Ansøgningsfrist: 09.08

Journalist med en skarp pen og næse for nyheder

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 07.08

Programredaktør til operaen

Det Kongelige Teater
Ansøgningsfrist: 30.07

Er du Odense Teaters nye multimediehaj?

Odense Teater
Ansøgningsfrist: 23.07

Journalist til Medicinrådet

Medicinrådet
Ansøgningsfrist: 07.08

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 29.07

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08