3.000 deltog i Ugepostens vælgermøde i Gribskov – på Facebook

Ugeposten i Gribskov livestreamer hver uge et vælgermøde på Facebook under kommunalvalget. Langt flere deltager nu i debatten, siger redaktør. ”Alternativet er valgmøder med 80 fremmødte, hvoraf langt de fleste er 60+ og partisoldater”
  • Screendump fra live-sending
    Ugepostens redaktør, Jesper Gisli, er selv vært og ordstyrer, når avisen hver torsdag i valgkampen live-transmitterer fra et vælgermøde via Facebook.
07.11.2017 · 09:18

Hvordan får man som lokalavis andre end kommunens politiske nørder til at engagere sig i kommunalvalget og deltage i debatten?

Det spørgsmål stillede redaktionen på Ugeposten i Gribskov Kommune sig selv, da de allerede for et år siden begyndte at planlægge deres dækning af kommunalvalget 2017.

Ét af svarene blev at flytte den traditionelle valgmødedebat fra forsamlingshuset og ud på Facebook. Og det har ifølge ugeavisens redaktør, Jesper Gisli, været en succes. Mere end 3.000 borgere så med, og flere hundrede blandede sig i kommentarsporet, da de første to valgmøder blev transmitteret live via Facebook.

”Vi engagerer mange flere i valget på den her måde, end vi har gjort før. 3.000 mennesker til et valgdebatmøde er i hvert fald aldrig set før,” siger Jesper Gisli. 

Se live-sendingen fra Ugepostens seneste vælgermøde her. 

Kigger med fra fem minutter og opefter

Selve debatmødet bliver stadig afholdt fysisk hver torsdag i valgkampen. Men der bliver ikke grebet nogen spørgsmål fra salen og stillet til panelet. Al debat mellem borgere og politikere foregår udelukkende i kommentarsporet under live-sendingen på Facebook.

”Antallet af kommentarer derinde er helt ekstremt. Så et eller andet rammer vi. Debatten får pludselig et helt andet liv, og mange flere bliver hørt. Og det kan politikerne jo se, så de er ekstremt meget med,” siger Jesper Gisli.

Redaktøren fortæller, at de 3.000 borgere, der har kigget med på live-sendingen, har set med i alt fra 5-10 minutter og op.

”Man kan selvfølgelig indvende, at nogen kun har været der i kort tid. Men de har været der. Og alternativet er valgmøder med 80 fremmødte, hvoraf langt de fleste er 60+ og partisoldater. Det er dem, der typisk møder op. Og det er jo slet ikke repræsentativt for vælgerkorpset,” siger han.

Lokalavisen som samlingspunkt 

For Jesper Gisli vidner succesen med at flytte valgdebatten over på Facebook om, at flere end de politiske nørder faktisk interesserer sig for kommunalpolitik.

”Fortællingen er ellers, at kommunalpolitik kun interesserer de få. Men det her vidner om, at der er et behov derude, hvis du bare serverer det på en nærværende måde. Derfor skal vi som journalister komme ud af boblen og tænke politisk journalistik meget bredere end nu,” siger han.

Men hvad vinder I egentlig som lokalavis på at facilitere den her debat? I får jo hverken flere abonnenter eller klik på netavisen af at sende live på Facebook ... 

”Vi får det ud af det, at vi som lokalavis forbliver et samlingspunkt og et omdrejningspunkt i lokalsamfundet. At vi er dem, der både fortæller, hvad der sker, men også får ting til at ske,” siger Jesper Gisli. 

Kommentar

Seneste jobopslag

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Nyhedsjournalist

Politiken Skoleliv
Ansøgningsfrist: 19.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Press & Communication Specialist

Søstrene Grene
Ansøgningsfrist: 19.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Kommunikationschef i Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 19.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 19.10