Svenske Metro.se har indført en model, hvor brugerne får 3 øre per klik på deres blogs.
Gratisavisen, der udgives af samme koncern som danske MetroXpress, holder sig ikke tilbage i beskrivelsen af sin egen idé:
"Alla kan få lön för sitt bloggande. Så sätt i gång att blogga – och tjäna pengar.
– Det här fantastiskt. Metrobloggen.se tar bloggandet till en ny nivå nu när alla kan del av intäkterna, säger "Glamourprinsessan" Karolina Lassbo (utsedd till årets bloggare 2006 av Plaza Kvinna och Computer Sweden) som är ansvarig för metrobloggen.se. "
Martin Jönsson fra Svenska Dagbladet har regnet lidt på tallene og når frem til den konklusion, at aftalen næppe vil gøre bloggerne rige. De mest besøgte blogs i Sverige ville tjene omkring 10.000 kroner på aftalen om måneden.
Metro-koncernen har foreløbig været ret tilbageholdende på nettet. En række store planer er blevet skrinlagt gennem årene, og herhjemme har MetroXpress også levet en meget anonym online-tilværelse. MetroXpress.dk blev relanceret i marts som en relativ traditionel nyhedsside, og administrerende direktør Søren Riis fortæller, at der ikke umiddelbart er planer om nye tiltag.
"Vi afventer en større evaluering af de forskellige tiltag, de lokale Metro-udgaver har lavet verden over. Når den kommer efter sommerferien, vil vi se nærmere på, hvad vi skal satse på. Vi skal også have fastlagt, hvor meget der skal koordineres internationalt, og hvor meget vi skal udvikle lokalt. Vi har nu for eksempel fået den samme e-paper-løsning på alle Metro-aviser verden over," siger han.
Herhjemme har 24timer opfundet en helt anden betalingsmodel på 24.dk, hvor brugerne kan optjene point, som så kan byttes til præmier.
På 24.dk bliver brugerne dog heller ikke fede, som man kan læse hos Pressefotografforbundet.dk.
7 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
"1. Reducerer medieplatformen til annoncesælger, og vil udstille metrobloggen som mellemhandler. Der vil igen og igen blive fokuseret på pengene - om Metro udnytter bloggerne. Velkommen paranoia."
"3. Systemet opfordrer folk til at gøre hvad som helst for at få opmærksomhed - det er kun et spørgsmål om tid, før folk på metrobloggen vil skrive utroværdige rubrikker og poste besynderligt indhold - blot for at få klik = penge"
Du summerer her fantastisk den ENESTE årsag til at avisblogs eksisterer. Punkt1 har aviserne dog været meget langsomme til at indse og er åbenbart kontroversielt - punkt3 er jo den position aviserne har kørt på med avisblogs indtil videre.
Så kan dette sites overkontrollør roligt slette starten af tråden her.
Det er ikke så svært at referere korrekt - og det er helt gratis :-)
( At kommentarerne om betaling for brugergeneret indhold på nettet kommer til at handle om ordene 'hos pressefotografforbundet' er for ærgeligt. Hold nu op med det pjat. Jeg gentager gerne, at jeg ikke har hørt PF udtale sig officielt om fænomenet.)
(En debat af denne type ville vi nok slette på 24.dk -- Der ville i hvert fald ikke blive uddelt en eneste 'sec'. :-)
***
Og så synes jeg I øvrigt ikke, at Metro-ideen om at betale for klik på en blog er vejen frem, fordi systemet:
1. Reducerer medieplatformen til annoncesælger, og vil udstille metrobloggen som mellemhandler. Der vil igen og igen blive fokuseret på pengene - om Metro udnytter bloggerne. Velkommen paranoia.
2. Et automatisk system kan misbruges og vil blive twistet uhensigtsmæssigt (for Metro) af kreative brugere.
3. Systemet opfordrer folk til at gøre hvad som helst for at få opmærksomhed - det er kun et spørgsmål om tid, før folk på metrobloggen vil skrive utroværdige rubrikker og poste besynderligt indhold - blot for at få klik = penge
4. Udgifterne og besværet med at være politibetjent på metrobloggen vil blive en stor byrde, fordi folk kommer for at tjene penge og tiltrække sig opmærksomhed.
Men det bliver interessant at følge -
/gert, webredaktør, 24timer
Gert -
Ole Nørskov skriver "På 24.dk bliver brugerne dog heller ikke fede, som man kan læse hos Pressefotografforbundet.dk." og linker til en artikel, som udelukkende citerer din chefredaktør, en af jeres utilfredse læsere samt dig fra jeres egen hjemmeside. Pressefotografforbundet tilkendegiver intet som helst.
(Dagen før den artikel er lagt på, er 24timers koncept om betaling for uploadning af billeder gennemgået helt faktuelt og uden meningstilkendegivelser på Pressefotografforbundets hjemmeside.)
Det bliver i din udlægning til; "når du har læst linket til den forstenede kritik hos pressefotografforbundet".
Men du mener åbenbart " når du har læst en læsers forstenede kritik omtalt på pressefotografforbundets hjemmeside eller via den direkte vej til kilden:
http://www.24timer.dk/24t/forums/show/27.page
eller ...?
Beklager, det er dig, som skal have skolepengene tilbage - og have dobbelt ondt i hovedet efter at være ramt to gange af boomerangen.
Held og lykke med den journalistiske ide med involvering, erfaringer og deling af oplevelser.
Kurt -
Jeg har brugt samme formulering som Ole Nørskov i artiklen ovenover: 'hos pressefotografforbundet'. Altså en omtale af et sted (PF's hjemmeside)
Surt, men din huskekage om at læse og referere korrekt og din påstand om, at jeg opfinder udmeldinger fra PF, falder derfor til jorden med en ond boomerangeffekt ...
Den journalistiske idé bag konceptet indeholder bl.a ord som involvering, flere erfaringer og mulighed for at dele oplevelser - og er i øvrigt ikke en modsætning til læserkonkurrencer.
- gert
Flere