Svenske Metro.se har indført en model, hvor brugerne får 3 øre per klik på deres blogs.
Gratisavisen, der udgives af samme koncern som danske MetroXpress, holder sig ikke tilbage i beskrivelsen af sin egen idé:
"Alla kan få lön för sitt bloggande. Så sätt i gång att blogga – och tjäna pengar.
– Det här fantastiskt. Metrobloggen.se tar bloggandet till en ny nivå nu när alla kan del av intäkterna, säger "Glamourprinsessan" Karolina Lassbo (utsedd till årets bloggare 2006 av Plaza Kvinna och Computer Sweden) som är ansvarig för metrobloggen.se. "
Martin Jönsson fra Svenska Dagbladet har regnet lidt på tallene og når frem til den konklusion, at aftalen næppe vil gøre bloggerne rige. De mest besøgte blogs i Sverige ville tjene omkring 10.000 kroner på aftalen om måneden.
Metro-koncernen har foreløbig været ret tilbageholdende på nettet. En række store planer er blevet skrinlagt gennem årene, og herhjemme har MetroXpress også levet en meget anonym online-tilværelse. MetroXpress.dk blev relanceret i marts som en relativ traditionel nyhedsside, og administrerende direktør Søren Riis fortæller, at der ikke umiddelbart er planer om nye tiltag.
"Vi afventer en større evaluering af de forskellige tiltag, de lokale Metro-udgaver har lavet verden over. Når den kommer efter sommerferien, vil vi se nærmere på, hvad vi skal satse på. Vi skal også have fastlagt, hvor meget der skal koordineres internationalt, og hvor meget vi skal udvikle lokalt. Vi har nu for eksempel fået den samme e-paper-løsning på alle Metro-aviser verden over," siger han.
Herhjemme har 24timer opfundet en helt anden betalingsmodel på 24.dk, hvor brugerne kan optjene point, som så kan byttes til præmier.
På 24.dk bliver brugerne dog heller ikke fede, som man kan læse hos Pressefotografforbundet.dk.
7