search

26 MILLIONER KR. HAR GIVET FÆRRE LÆSERE

Over to år efter, at Dagspressens finansieringsinstitut begyndte at lade millionerne rulle til Information og Kristeligt Dagblad, har de to aviser sammenlagt tabt læsere. Information er gået lidt tilbage, Kristeligt Dagblad lidt frem.
Over to år efter, at Dagspressens finansieringsinstitut begyndte at lade millionerne rulle til Information og Kristeligt Dagblad, har de to aviser sammenlagt tabt læsere. Information er gået lidt tilbage, Kristeligt Dagblad lidt frem.

 

“Vi vil 2.000 op i oplag over de kommende fire år!”
Sådan lød den optimistiske og enslydende melding fra både Kristeligt Dagblad og Information, efter de to aviser i foråret 1998 for første gang blev de glade modtagere af penge fra Dagspressens Finansieringsinstitut.
Penge, der skal være med til at sikre pluralismen i dansk presse, og som fik begge aviser til at ruste op og satse flere penge på både nye journalister og mere markedsføring.
De mange penge, der siden er brugt, har dog ikke resulteret i den oplagseksplosion, aviserne havde håbet på. Faktisk er Information gået tilbage fra sommeren 1998, hvor avisen for alvor begyndte at bruge af de mange penge.
Avisen er gået 887 eksemplarer tilbage fra juli 1998 og lå på 19.514 i juli i år.
Sidste år sagde Informations direktør, Henrik Bo Nielsen, til JOURNALISTEN, at det gik guddommeligt. Det siger han ikke mere.
“Det sidste år har været forbasket.”
Information har indtil nu brugt 14 millioner kroner, som blandt andet er gået til at ansætte en håndfuld nye journalister. Alligevel bliver de nye læsere væk.
“Vores forventninger er blevet gjort til skamme. Hele branchen har mistet fem procent af markedet siden sidste år, så det har været et kostbart og besværligt år.”
Henrik Bo Nielsen mener dog, at avisen langsomt er ved ‘at kravle ud af hullet’.
“Jeg har ikke tallene endnu, men jeg tror, at august-tallene ligger på niveau med 1998. Det vil være første skridt. Vi tror stadig på, at vi stiger 2.000 i oplag, men det kommer til at tage længere tid end de fire år, som vi oprindeligt regnede med.”

Det går forrygende
Kristeligt Dagblad har brugt 11,7 millioner tilskudskroner siden sommeren 1998. Avisen kan i modsætning til Information bryste sig af, at de mange penge har betydet en stigning i oplaget.
Avisen solgte 681 flere aviser i juli i år – godt to år efter, at bladet første gang begyndte at bruge af pengene. Dermed havde avisen et oplag på 16.435.
»Det går forrygende,« siger Erik Bjerager, chefredaktør på Kristeligt Dagblad. Og gør opmærksom på, at de 681 ekstra aviser, Kristeligt Dagblad solgte i juli, svarer til en stigning på 6,5 procent.
“Vi har en konstant oplagsstigning i et tilbagegående marked. Desuden er annoncesalget stigende. Begge dele fordi vi har fået tilført ekstra penge til at ansætte folk for. Jeg er meget tilfreds.”

16.000 kroner per læser
Sammenlagt har de to aviser brugt 25,7 millioner kroner siden 1998, men har tabt 206 abonnenter i løbet af de første godt to år med tilskudskroner. Noget der ikke helt passer med den overordentlig optimistiske tone, da de første gang fik de mange millioner kroner.
Lidt ondskabsfuldt kunne man konstatere, at Information indtil nu har brugt omkring 16.000 kroner for hver abonnent, de har tabt.
Eller man kan konstatere, at Kristeligt Dagblads fremgang på 681 eksemplarer har kostet over 17.000 kroner for hvert ekstra eksemplar, de har solgt.
“Sådan kan man ikke regne det ud,” siger Erik Bjerager.
“Det er ikke til at vide, hvad der ville være sket, hvis ikke vi havde fået de penge. En stor del af alle avisers markedsførings-strategi går ud på at fastholde oplaget, fordi det generelt går så dårligt for avismarkedet. Og det er lykkedes for os.”
Ifølge Bjerager er det samlede avissalg faldet med 13 procent i løbet af de sidste ti år, mens Kristeligt Dagblad er gået frem med 17 procent i samme periode.
“De store aviser bruger jo mange, mange millioner kroner i markedsføring bare på at fastholde deres oplag. Så det, at vi kan skabe vækst, er ikke så dårligt endda.”
Information begynder i september en kampagne for relanceringen af deres on-line tjeneste.
“80 procent af vores læsere er på Nettet, så vi tror på, at vi ved at integrere avisen og nettet mere, kan fastholde de gamle og vinde nye læsere. Vi er ikke holdt op med at tro på fremgang,” siger Henrik Bo Nielsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen