24timer og metroXpress måske sammen

De to gratisaviser, 24timer og metroXpress ser hinanden an, skriver Jyllands-Posten. Spekulationer om fusion breder sig.

De to gratisaviser, 24timer og metroXpress ser hinanden an, skriver Jyllands-Posten. Spekulationer om fusion breder sig.

Det kan umiddelbart lyde som tankespind, men de ansvarlige er ikke 100 pct. afvisende. Og ser man samtidig på den voldsomme turbulens på mediemarkedet alene i år, så kan man snart forestille sig hvad som helst.

Et bemærkelsesværdigt skridt kan ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger derfor være en fusion mellem gratisaviserne 24timer og metroXpress:

»Det lyder som et fornuftsægteskab. Efter sidste uges begivenheder endte vi jo dybest set med fire trafikaviser. Derfor går vi nu ind i et slutspil, hvor måske to trafikaviser kan overleve, og hvis to af de stærkeste går sammen, vil de stå stærkt over for annoncører og konkurrenter,« udtaler Peter Normann, direktør og medieekspert i Enskilda.

Hverken adm. direktør for metroxpress, Søren Riis, eller CEO for Metro International, Per Mikael Jensen, ønsker at kommentere en mulig fusion:

JP/Politikens Hus' adm. direktør, Lars Munch, meddeler, at der ikke for nærværende er planer om en fusion:

»Det er ikke aktuelt. Vi har ikke planer om det. Men mediemarkedet forandrer sig så hurtigt, at det vil være uklogt at udelukke noget som helst,« siger han. 

Dagens udgave af Børsens medietillæg har samtidig gjort op, hvor meget kampen om markedet for gratisaviser har kostet. Her viser beregningen, at på blot 16 måneder er der blevet spenderet samme beløb, som danske dagblade har haft i samlet overskud siden 1995. I kroner og ører drejer det sig om 1,2 – 1,3 mia. kr.

Børsen taler af samme grund om 'Avisbranchens kamikaze-år'. 

(opdateret).

 

0 Kommentarer