search

24syv beskyldes for at kopiere 24syv: Selvfølgelig, siger Simon Andersen

Det ville være ”absurd og mærkeligt” at lave en anden designlinje, siger Radio Loud/24syvs programdirektør, Simon Andersen

Simon Andersen lægger ikke skjul på, at ikonerne for alle programmerne på det kommende 24syv læner sig grafisk op ad det gamle Radio24syv.

”Selvfølgelig. Det er hele meningen med, at vi fra 5. januar hedder 24syv. Vi ejer det grafiske udtryk og bruger det, og det er selvfølgelig hensigten, at det skal være en moderne udgave af Tobias Røders grafiske udtryk,” siger programdirektør Simon Andersen fra Radio Loud, der ved årsskiftet bliver til 24syv.

Men det nye grafiske udtryk er ikke lavet af grafiker Tobias Røder, som stod bag den visuelle identitet på alle programmer på det ”gamle” Radio24syv.

På sociale medier undrer Tobias Røder sig over, at det nye 24Syv ”bevidst vælger at være en dårlig kopi?”.

Og det må han da gerne synes, siger Simon Andersen:

”Og mon ikke han er en smule stolt over, at det kommer i yngre hænder og bliver raffineret og forfinet og har et andet og mere moderne udtryk. Hvis jeg var ham, ville jeg ligge og smile, når jeg skulle sove om natten, over, at man gjorde noget for 10 år siden, som er så fint og smukt, at det har en blivende værdi,” siger han.

Virker kynisk og hårdt

Tobias Røder kan ikke lade være med at grine ad den kommentar, da Journalisten ringer ham op, for han kender godt Simon Andersens særlige tone fra det gamle Radio24syv. Han understreger over for Journalisten, at han ikke har tænkt sig at gøre mere ved sagen, da han anerkender, at Berlingske Media har juridisk ret til at bruge det grafiske udtryk.

Alligevel undrer det hans grafiske hjerte, at man ikke vil finde på noget nyt. Det gamle Radio24syv havde i Tobias Røders optik en helt særlig visuel identitet, der blev bygget op om en relativt smal farvepalette og en særlig visuel og skriftlig stil.

”Det blev ganske godt modtaget, for folk begyndte hen ad vejen at genkende ikonerne og begyndte at forholde sig til dem,” siger Tobias Røder.

Men det var også stramt styret grafisk, fordi alt skulle forbi Tobias Røders fingre. Derfor forstår han ikke, at Berlingske Media og 24syv vil forsøge at videreføre hans særlige udtryk med andre grafikeres hænder.

”Når man skal identificere sig selv som brand og have omverdenen til at connecte med en, så bliver det nødt til at være ægte. I dag kommunikerer vi ikke til folk, men med folk. Det her virker helt kynisk og hårdt, at man fra det nye 24syv kommunikerer direkte til folk, og siger: Sådan er det, basta. Det virker så aggressivt. Der er ikke noget positivt eller charmerende forbundet med det ,” siger han.

På sociale medier har dommen flere steder været hård over for de nye programikoner. ”Så er der fuldt Bitz-stel,” lyder det for eksempel fra Christiane Vejlø på Twitter, hvor hun henviser til sagen om Christian Bitz, der krænkede ophavsretten med produktionen af en række tallerkener.

Den sammenligning giver Simon Andersen dog ikke meget for:

”Det synes jeg ikke, for Christian Bitz foregiver jo, at tallerkenerne er noget, han selv har fundet på. Jeg siger klart og tydeligt, at vi bruger 24syvs logo, og at vores programikoner også er inspireret af Tobias Røder,” siger han.

Det gamle Radio24syv var den ”originale taleradio”. I kalder jer den ”modigste”. Er det et tegn på mod, at det visuelle udtryk læner sig op ad det gamle Radio24syv?

”Det er ret modigt, for du kan jo se, hvor sure folk er. Men det med, at vi er den ”modigste”, henviser til den journalistik, vi gerne vil lave. Jeg synes, det ville være absurd og mærkeligt at lave en anden designlinje, når vi nu bruger 24syvs navn og logo,” siger Simon Andersen.

Spørgsmålet er i sidste ende, hvordan reaktionen er fra omverdenen. Ifølge Tobias Røder kan det meget vel være, at det her primært optager en særlig gruppe, der stadig er skuffede over, at det gamle Radio24syv er forsvundet.

”Det kan man sagtens forestille sig, men historikken er stadig vigtig, og tingene vokser altid ud af noget. Det kan man ikke løbe fra. Der vil nok være et segment, som bare tapper ind i det her, men det ændrer sig, hvis de finder ud af, at det har en anden oprindelse,” siger Tobias Røder.

Med det mener han, at virksomheder og firmaer i hans optik ikke længere bare kan bestemme, hvordan omverdenen ser dem. Identiteter skabes ved at kommunikere med brugerne.

”Et succesfuldt brand skal turde gå i dialog med omverdenen og tale med dem dag ud og dag ind. Det virker ikke, som om de gør det her,” mener han.

Journalisten vil gerne i kontakt med grafikerne bag det nye 24syvs ikoner, men programdirektør Simon Andersen ønsker ikke at oplyse, hvem der står bag.

Det nye 24syv får premiere 5. januar næste år, hvor en lang række nye programmer også vil blive præsenteret for lytterne. Torsdag blev et af programmet ’Kammertonen’ præsenteret, hvor politiker Morten Messerschmidt vil tale om sin passion for opera.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen