2009 bliver et barskt medieår

Den amerikanske mediebranche gør klar til et medie-år, der ventes at blive endnu mere brutalt end 2008. Den økonomiske krise vil fremme forandringer i forbrugeradfærd, som går ud over de traditionelle medier, skriver Reuters.

Den amerikanske mediebranche gør klar til et medie-år, der ventes at blive endnu mere brutalt end 2008. Den økonomiske krise vil fremme forandringer i forbrugeradfærd, som går ud over de traditionelle medier, skriver Reuters.

Det kan godt være, det ser sort ud lige nu. Men 2009 bliver for alvor hårdt. Eller rettere brutalt.

Sådan lyder forudsigelserne om næste års mediemarked fra flere observatører i USA, som Reuters har talt med.

Markant fald i annonceomsætningen og lige så for det generelle forbrug kombineret med nye konsekvenser af finanskrisen vil dominere langt frem i tiden. Og det vil kunne mærkes overalt i mediemarkedet og øge udfordringerne for tv-stationerne, kabel-tv og de traditionelle avisudgivere, hedder det.

Underlæggende tendenser som øget brug af internettet og digitale medier vil til gengæld blive fremmet af den økonimiske krise.

"2009 bliver et barskt år," udtaler Stefanie Kane, der er partner i PricewaterhouseCoppers afdeling for entertainment, media and communications practice.

"Det er meget tydligt, at forbrugerne nu skærer ned på deres forbrug. Det er den økonomiske virkelighed. Og det betyder færre arbejdspladser og frygt for nedlæggelse af endnu flere arbejdspladser."

Ifølge Reuters er vurderingen, at det globale reklameforbrug vil falde med 3,9 pct. i 2009 – ført an af en nedgang på hele 8,7 pct. i USA.

0 Kommentarer