19 stillinger skæres i Syddanske Medier

Trods overskud i 2010 skal Syddanske Medier spare 25 millioner kroner, og det koster 19 arbejdspladser. Pengene skal bruges til investeringer i nye medier.

Trods overskud i 2010 skal Syddanske Medier spare 25 millioner kroner, og det koster 19 arbejdspladser. Pengene skal bruges til investeringer i nye medier.

Sparetiderne er ikke forbi på JyskeVestkysten og de øvrige dele af Syddanske Medier, der ellers har fået lov at mærke krisen kradse i budgetter og stillinger de seneste år. Ledelsen ønsker yderligere økonomisk spillerum, så man blandt andet kan investere i ny medieteknologi.

»Vi vil med planen skaffe pengene til de investeringer, som er nødvendige for at stå godt rustet på et mediemarked, som forandrer sig meget hurtigt i takt med, at digitale og mobile medier spiller en stadig større rolle for vores kunder. Derfor vil vores investeringer også primært gå til de nye medier, men vi har bestemt også tænkt os at udvikle og forbedre vores avis, JydskeVestkysten. Den vil fortsat være kronjuvelen i vores palette af medier,« siger Peter Orry, chefredaktør og administrerende direktør for Syddanske Medier i en pressemeddelelse.

Ud af de 19 stillinger, som besparelserne vil koste, er de ni ubesatte for tiden. Ledelsen melder også, at man er klar til at diskutere muligheden for frivillige fratrædelser i stedet for fyringer.

»Vi gennemfører kloge rationaliseringer, så vi bevarer maksimal styrke i frontlinjen hos de skrivende journalister og de kundevendte sælgere. På den måde kan vi fortsat med fuld styrke levere de produkter, vi skal være bedst af alle til at levere i Syd- og Sønderjylland, nemlig lokaljournalistikken og de lokale og regionale annoncer på alle platforme,« siger Peter Orry.

Det er langt fra første gang i nyere tid, sparekniven bliver svinget på Syddanske Medier. Sidste år blev udgifterne barberet med 11 millioner, og i 2009 blev en række stillinger på JyskeVestkysten nedlagt.

0 Kommentarer