180grader giver magten til brugerne

Det liberale nyhedssite 180grader.dk har fra i dag overdraget den redaktionelle magt til brugerne. Redaktør tror på idéen, men tanken gør ham stadig nervøs.
10.11.2009 · 15:11

Det liberale nyhedssite 180grader.dk har fra i dag overdraget den redaktionelle magt til brugerne. Redaktør tror på idéen, men tanken gør ham stadig nervøs.

»Da jeg blev præsenteret for ideen, var det lidt angstprovokerende. Nu har den værste angst lagt sig, men en gang imellem kan jeg stadig godt blive bekymret.«

Sådan siger Ole Birk Olesen, redaktør for 180grader, der fra i dag har afgivet størstedelen af den redaktionelle magt over sitet.

Det er nemlig ikke længere Ole Birk Olesen, der bestemmer, hvilke historier der skal ligge på forsiden og i hvilken prioritering. Der sker, ved at brugerne stemmer på historierne, der på den måde vandrer op og ned på forsiden.

Samtidig kan brugerne selv bidrage med artikler, der for eksempel kan omtale og linke til historier i andre net-medier. 180grader vil stadig selv producere stof, men det er som udgangspunkt forvist til en spalte i højre side.

Men selvom den egen-producerede nyhedsjournalistik bliver mindre synlig, er meningen, at den skal styrkes i det nye koncept.

»Nu er det i højere grad op til brugerne at linke ud til relevante historier i andre medier, og derfor kan vores medarbejder bruge sin tid på at lave selvstændigt 180grader-stof. Og for eksempel på udlandsstoffet vil vi måske opleve, at vi er hurtigere end danske medier, fordi vores brugere hurtigere fanger historierne og linker til dem,« fortæller Ole Birk Olesen.

Hans indflydelse på de to tredjedele af sitet, der er brugerstyret, begrænser sig til at rette slåfejl og fjerne, hvis der skrives noget decideret ulovligt.

»Vi tror, vi har en god, kritisk masse, der er i stand til at udvælge på andres vegne. Og hvis der skulle være en flok tosser, der vil forsøge at erobre sitet, så satser vi på, at de andre brugere har så meget smag, at de vil stemme det ned, der er usmagligt,« siger han.

- Mange netbrugere kan for eksempel godt lide store bryster. Hvad hvis det kommer til præge nyhedsprioriteringen på 180grader?

»Jeg er ret sikker på, at flertallet af vores brugere, som er mænd, også kan lide store bryster. Men jeg tror ikke, de vil have det på toppen af 180grader. Jeg tror, de vil mene, at det skæmmer siden,« siger Ole Birk Olesen.

Han peger på, at folk i dag bruger medierne anderledes, og i højere får inputs fra venner og netværk, for eksempel på Facebook, frem for massemedierne. Tanken bag det nye 180grader er det samme - et netværk, hvor man hjælper hinanden frem til interessant information.

Konceptet med bruger-redigering findes allerede på amerikanske sites som Reddit.com og Digg.com.

Kommentar

Seneste nyheder

20.02.2019 · 08:50

Eksperter: Derfor er intern kommunikation vigtig – og overset

Anne-Laura Hedegaard
19.02.2019 · 11:33

Her er de nominerede til Årets Sportsjournalist

Kerstin Bruun-Hansen
19.02.2019 · 11:29

DR udlejer 8.400 kvadratmeter

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02