search

140.000 danske artikler stjålet af website – nu er det blokeret

En hjemmeside med IP-adresse i Panama har kopieret over 140.000 artikler fra danske medier og lagt dem op til fri brug. Nu er den blevet blokeret af retten. ”Det er en åbenlys undergravning af mediernes økonomi,” siger chefjurist fra Danske Medier, som er glad for dommen

En massiv piratkopiering af danske nyhedsmediers artikler. Det har siden theworldnews.net foretaget.

På hjemmesiden ligger der lige nu over 140.000 artikler kopieret fra danske netmedier, som ligger frit tilgængeligt. På siden ligger blandt andet artikler fra B.T., Politiken, Ekstra Bladet og JydskeVestkysten.

”Det er en klar ophavsretskrænkelse,” siger chefjurist fra Danske Medier, Holger Rosendal.

”Det er massivt. Hvis sådan en side helt automatisk går ind og kopierer fra en række danske medier, bliver det hurtigt til mange artikler,” siger han.

Derfor har Danske Medier sammen med Rettighedsalliancen rejst en sag om at få siden blokeret af de danske internetudbydere. Og den sag har de mandag vundet ved retten i Frederiksberg. Det betyder, at danske internetbrugere fremover ikke kan tilgå siden.

”Det er en forholdsvis effektiv blokering, selv om den stadig findes derude,” siger Holger Rosendal.

Første gang det sker

Det er første gang, at en side er blevet blokeret af danske internetudbydere, fordi den piratkopierede indhold fra netmedier. Hidtil er det kun sket med piratkopiering af musik og film, som eksempelvis hjemmesiden The Pirate Bay.

”Fordi hjemmesiden hører til i Panama, er det meget vanskeligt at komme i kontakt med den og føre en direkte sag om ophavsret. Derfor er vi gået blokeringsvejen i stedet for. Det er en alvorlig sag,” siger Holger Rosendal.

Den adskiller sig ifølge ham også fra mange andre sager om brud på danske netmediers ophavsret.

”De tjenester, vi før er stødt på, har ofte været små, private initiativer, hvor folk ikke har været klar over, hvad de måtte eller ikke måtte gøre. Det har været nemmere at lukke ned for,” siger han.

Undergraver mediernes økonomi

Ifølge Holger Rosendal er internettjenesten et godt eksempel på de generelle problemer, danske netmedier kan have med at tjene penge på internettet, når deres artikler er tilgængelige andre steder.

”Det er et klart problem, at publikum kan gå et andet sted hen og læse nyhederne. Normalt ville man skulle læse dem hos medierne selv, hvor der ville være annoncer. De annonceindtægter forsvinder, når det bliver piratkopieret,” siger han og tilføjer:

”Det er i forvejen svært at lave en forretning ud af journalistik på nettet, men det er helt umuligt, hvis man skal tjene penge på noget, andre giver gratis. Det er en åbenlys undergravning af medieøkonomien.”

Selv om siden er blokeret, kan man jo tilgå den på andre måder. Er en blokering effektiv nok?

”Det er umuligt at blokere den 100 procent. Men med kendelsen sender vi et klart signal om, at vi gør, hvad vi kan for at stoppe det. Men det vil ikke tage glæden fra det positive resultat af retssagen,” siger han.

Kommentarer
3
Jesper Bech Pedersen
20.06.19 09:11
Den er da ikke en skid blokeret!? Jeg faldt ved et tilfælde over en artikel skrevet af mig selv via en google søgning, som ligger på world news:

https://theworldnews.net/dk-news/lagde-faelde-for-medarbejderne-naesten-halvdelen-faldt-i
Fremhævet af Journalisten
john nielsen
20.06.19 15:43
Sitet virker også fint her og bruger ingen VPN
Fremhævet af Journalisten
Emil Rottbøll, Information
26.06.19 11:40
Det statslige russiske nyhedsbureau Rossia Segodnja har en hel tjeneste, der systematisk stjæler og oversætter artikler fra udenlandske medier, herunder danske: https://inosmi.ru/magazines/?country=country_denmark
Jeg skrev til dem i 2017 og fik det her svar på, hvorfor de ikke synes, de skulle betale for det:
the aim of the website inosmi.ru is to get acquainted the Russian-speaking users of the site with the leading world experts achievements in science and art in the context of the current news events review to increase the readers education level and to promote the progress of sciences such as political science, sociology, religious studies, and others.

Information is published in the form of articles on current economic, political, social and religious issues on the website inosmi.ru solely for the purposes of making available to the Russian internet audience. All the publications have non-commercial nature and made solely for the purpose of covering and commenting news. They have their relevant references to the original source (links to the original). This kind of activity is considered to be public-spirited and is not recognized as an unauthorized reproduction of content. This is fair use of the articles and does not violate any copyright.

De holdt op med at gøre det fra os, men fortsætter lystigt fra andre danske medier
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen