14 timer i Kessler-kampens tjeneste

Fotograf Jacob Ehrbahn brugte 14 timer på at få billederne fra boksekampen mellem Kessler og Froch i kassen. Stemningen under kampen var dyrisk og intens. Om morgenen sad han og sov, mens han sendte billeder hjem til København

»Det var en fuldstændig fantastisk oplevelse med en vild gladiatorstemning. Det var så intenst og dyrisk, at man kunne mærke det i maven,« siger Politikens fotograf Jacob Ehrbahn, der lørdag aften var i London for at dække boksekampen mellem Mikkel Kessler og Carl Forch i 02 Arena.

Jacob Ehrbahn havde plads ved ringside. Men ikke meget plads. I alt var der 10 fotografer på samme side af ringen.

»Vi sad så sindssygt tæt, at du ikke fatter det,« fortæller Jacob Ehrbahn, der dækkede kampen sammen med tre andre danske fotografer – Lars Poulsen fra Ekstra Bladet, Niels Meilvang fra Scanpix og Thomas Sjørup, der var på opgave for Mikkel Kesslers promotor, Team Sauerland.

»Jeg tog billederne ved at læne mig ind over og stikke kameraet ind i ringen,« siger Jacob Ehrbahn om sine muligheder for at fotografere under kampen.

Han ankom til sportsarenaen klokken 18.15 lørdag aften, og kampen mellem Kessler og Froch begyndte først klokken 23.15. Men han turde ikke forlade sin plads – selv ikke for et øjeblik.

»Til den slags store stævner ved man aldrig, hvad der sker. Hvis man er væk, risikerer man, at der er byttet rundt på navnesedlerne, når man kommer tilbage – og så har man pludselig en dårligere plads. Så jeg sad i fem timer bare for at holde min plads.«

Når han fotograferer boksning, bruger han altid tre kameraer. Et til at fotografere slagudvekslingerne i ringen, et til at fotografere bokserne i ringhjørnet i pauserne og et kamera, som han bruger i ringen, når kampen er slut.

Han brugte opvarmningskampene til at finde de rigtige indstillinger.

»I boksning går det så sindssygt hurtigt. Det er for sent at trykke på knappen, når slaget rammer. Du skal føle det, så du kan se det, før det kommer,« siger Jacob Ehrbahn, der ikke kan komme i tanke om andet, hvor han bruger tre kameraer.

Da kampen gik i gang, sendte han ikke hjem undervejs i kampen, heller ikke i pauserne mellem hver omgang.

»Redaktionerne vil gerne have billeder under kampen, men så skal du vende ryggen til ringen, og det er et sindssygt stort sats i en boksekamp. Derfor ventede jeg med at sende hjem, til kampen var slut,« siger Jaocb Ehrbahn, der har fotograferet Mikkel Kessler to gange tidligere.

Efter kampen og pressemødet tog det to timer at komme tilbage til hotellet inde i centrum, hvor Jacob Ehrbahn skulle sende billeder hjem.

»Jeg sad simpelthen og skiftevis sov og vågnede op, ligesom man ser på film, mens billederne blev sendt hjem – et ad gangen,« fortæller Jacob Ehrbahn, der kom i seng lidt i otte om morgenen.

»Så det tog i alt 14 timer at lave de boksebilleder.«

Se Jacob Ehrbahns billedhjul fra kampen.

0 Kommentarer