0rdets 3nde1igt

“Har vi overfisket alfabetet?” Sådan spørger grafisk designer Tobias Røder i indlægget her. Han har opdaget, at han selv er begyndt at spejlvende bogstaver, vende dem på hovedet og vride ordene
25.04.2018 · 16:07
Tobias Røders billede
Tobias Røder
Grafisk designer

Forleden, da jeg skulle opdatere min hjemmeside, fik jeg mig noget af en overraskelse. Bogstaverne i de seneste opgaver, jeg havde løst for nogle af mine kunder, stod alle spejlvendt, på hovedet eller med ordene vredet i stykker.

Og det var ikke en fejl. Min hjemmeside er nøje tilrettelagt. Det er her, jeg sirligt præsenterer mine evner som grafisk designer – hænger mine trofæer op som en anden jæger, der dekorerer væggen i sin jagthytte – og her er forskel på 9,9 millimeter og 10 millimeter. Intet er overladt til tilfældighederne.

Alligevel havde jeg altså i flere tilfælde sprængt ordene i stykker og vendt bogstaverne på hovedet. Og det er ikke det eneste sted, hvor der bliver leget med alfabetet, som vi kender det. Tænk bare på, hvordan de såkaldte emoji’s er ved at erobre verden og erstatte vores alfabet af bogstaver.

Det fik mig til at spekulere over, om der er noget i tiden, der presser typografien til bristepunktet?

Dét spørgsmål vender jeg tilbage til. Først tre eksempler på de løsninger, jeg opdagede, da jeg opdaterede min hjemmeside:

Når en cirkel bliver lige

Den første løsning var en række runde vinetiketter til Anders Frederik Steen.

Etiketterne, der ikke kan sidde skævt. Design: Studio Tobias Røder, 2018.

På sin gård i Frankrig laver Anders Frederik Steen vin, der er så biodynamisk, at selv etiketterne kan spises – både papir, lim og trykfarve er biologisk nedbrydelig.

Ikke alene er tilsætningsstoffer bandlyst. Det samme er industrialisering, så etiketterne sættes simpelthen på i hånden. Det betyder, at de ikke kommer til at sidde ens – eller lige, for den sags skyld. Derfor endte jeg med at designe en rund etiket, hvor skriften står skråt, cirklet og på hovedet, så det ganske enkelt bliver umuligt at sætte den skævt. Eller lige, for den sags skyld.

Monument for de faldne

Næste sprængte eksempel er Skærtoft, der producerer mel og gryn.

At typografere er at portrættere. Design: Studio Tobias Røder, 2018.

Efter at have revolutioneret den økologiske dagligvarekategori med Skærtoft Mølle har familien bag det biodynamiske landbrug mistet retten til det varemærke, som de har kæmpet for at opbygge gennem 14 år.

Navnet Skærtoft kunne ingen tage fra dem. Men det måtte ikke ligne varemærket Skærtoft Mølle, der i dag ejes af en kapitalfond.

Man kunne så selvfølgelig have sat en nuttet blomst i et af bogstaverne, for ligesom at illustrere natur og dyrevelfærd. Men det ville være hyklerisk. Design er ikke dekoration. Design er et samlingspunkt for mennesker i en stadig mere fragmenteret verden. Design skal huske os på, hvor vi kommer fra. Det er derfor, vi laver monumenter over vores faldne.

Og det var derfor, at Skærtoft var nødt til at have et voldsomt udtryk. For hver dag at minde familien om den kamp, som de har været igennem. Ergo endte det med, at typografien blev sprængt, som for at sige: Vi har været meget igennem. Men vi står her endnu.

Når bogstaver bytter sdalp

Tredje eksempel er min løsning for designkonferencen Design Matters.

Når design bærer kommunikationen. Design: Studio Tobias Røder, 2018.

De to T’er i MATTERS gjorde, at ordbilledet fik for meget luft. Løsningen blev derfor at nedbryde ordene og bytte om på stavelserne, så ordbilledet blev harmonisk.

Dernæst at adskille stavelserne ved hjælp af farver. Ved hjælp af design. For på den måde at vise, at design gør en forskel – Design Matters.

Enden 3r nær

Jeg ser først og fremmest mig selv som kommunikatør. Visuel, javist, men dog som en, hvis mål er at skabe kommunikation. Stilen er sekundær.

Eller rettere: Stilen, formen, farverne, typografien skulle gerne udspringe af det budskab, som designet er sat i verden for at kommunikere. Og det gjorde den da også i tilfældet med de mange bagvendte bogstaver i løsningerne på min hjemmeside.

Rationelt kan jeg redegøre for hvert eneste eksempel. Og alligevel kan jeg som sagt ikke lade være med at spekulere over, om det er noget i tiden, der presser typografien til bristepunktet. Har vi overfisket alfabetet? Er kvoten opbrugt? 

Måske er en af forklaringerne, at en lille – men afgørende – del af stort set alle design-opgaver i dag, er, at domænet skal være ledigt. Og hvor tit er det det?

Selv når man skriver volapyk, selv når man taster forkert, kommer man jo ind på en hjemmeside. Alle mulige og umulige bogstavkombinationer er brugt.

I begyndelsen var ordet. Men til slut ender vi måske med en bunke tal og bogstaver?

Design: Studio Tobias Røder, 2018.

 

Tobias Røder

... er grafisk designer. Han har specialiseret sig inden for identitetsdesign og har løst opgaver for store og små virksomheder, lokale og globale, kulturelle begivenheder og den danske stat. Hans tilgang er i korte træk, at "godt design er idéer sat i form", og hans arbejde beskrives ofte som minimalistisk. Tobias Røder underviser også i Danmark og i udlandet.

Kommentar

25/04/2018 - 22:14

Henrik Birkvig

Svaret er nej, alfabetet skal nok overleve diverse manipulationer, bare rolig.

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10