Øvig: »Umuligt at trænge igennem til Apple«

Forfatteren Peter Øvig kalder det »absurd«, at Apple vil sidde i USA og »afgøre, at berømte, danske kunstværker ikke må indgå i en bog, der skal udgives på dansk i Danmark.«
01.11.2012 · 14:34

Forfatteren Peter Øvig kalder det »absurd«, at Apple vil sidde i USA og »afgøre, at berømte, danske kunstværker ikke må indgå i en bog, der skal udgives på dansk i Danmark.«

Sagen om Apples censur af Peter Øvigs bøger Hippie 1 og Hippie 2 bliver nu en sag, både for kulturminister Uffe Elbæk (Rad.V.) og EU-kommissionen.

Dansk Folkeparti har bebudet, at de vil bede kulturministeren redegøre for sagen og DF's Morten Messerschmidt vil rejse sagen overfor EU-kommissionen.

Selv har Peter Øvig forgæves i månedsvis forsøgt at trænge igennem til Apple, både i Danmark og Californien, fortæller han. Han undrer sig over Apples adfærd og har nu indledt en protest, der kaldes "Operation Æble", hvor han selv har dækket billederne i ebogs-udgaverne af Hippie 1 og Hippie 2 til med æbler, så de ikke længere krænker Apples betingelser - men til gengæld gør grin med Apple. 

Peter Øvig har også i et åbent brev klaget til kulturminister Uffe Elbæk.

Hvad er det her i din optik. Hvad foregår der her?

»Vi ved jo ikke rigtig, hvad der foregår inde i Apple. Når journalister ringer, kan de ikke rigtigt få hul igennem. Hvem er det, der sidder og læser alle verdens bøger igennem, inden de kan komme til salg i Apple iBookstore, det ved jeg ikke. Jeg har hørt en teori om, at det er maskiner, der skulle lave noget fotogenkendelse«, siger Peter Øvig.

Det er det formentlig.

»Ja det er det måske! Kan computere se, om en tissemand er en tissemand, eller om det er noget andet? Tissemænd er så forskellige.«

Der sendes så mange bogmanuskripter ind, så de skulle hyre hele Kina til at sidde og læse bøger igennem...

»Det er det, jeg mener! Jeg har bare så svært ved at forestille mig det, når jeg ser hvor forskellige tissemænd, bryster og numser kan være.«

Men det betyder, at du i månedsvis har kæmpet for at få lov til at udgive dine bøger i iBookstore?

»De åbnede i foråret i Danmark og der sendte vi straks Hippie 1 ind som ebog. Den fik vi at vide, at de ikke ville forhandle. Siden har vi prøvet at forklare dem, at der er tale om et historisk, dokumentarisk værk. Og at de billeder der er i bogen er reportagefotografier fra 1967 til 1970, fra den periode, som er bogens emne. Nogle af billederne er gengivelser af kunstværker af i dag stærkt anerkendte kunstnere. Bjørn Nørgaard fx. Nogle af billederne er af berømte, danske kunstværker. Det er helt absurd, at Apple skal sidde, hvad enten det er maskiner eller kinesere - at de skal sidde og afgøre, at berømte, danske kunstværker ikke må indgå i en bog, der skal udgives på dansk i Danmark.«

Ja.

»Det er næsten til at grine af. Men det er samtidig alvorligt, hvis Apple iBookstore bliver den store ebogshandel i Danmark, lige som iTunes er blevet det for musikken. Det vil betyde, at den største boghandel i Danmark censurerer efter nogle principper, der er dybt udanske. Det er ikke billeder, som mange danskere ville løfte et øjenbryn over.«

Hvem har redigeret billederne og lagt æbler ind?

»Det har jeg selv. Sammen med min billedredaktør. Det er jo en ironisk kommentar til et alvorligt spørgsmål. Det er jo formentlig af angst for kristne fundamentalister i Apples hjemland. Folk, som synes at nøgne kroppe er syndige. Eller meget snerpede forældre, som ikke vil have, at deres børn skal se den slags. Det er formentlig for at undgå den form for ballade. Men det giver ikke mening at censurere en dansk, dokumentarisk bog. Der er jo fri adgang til porno på nettet.«

Man kan også downloade porno på sin iPhone.

»Det kan man sagtens!«

Har du fået nogle reaktioner fra Apple?

»De har kun sagt, at jeg ikke overholder reglerne. Jeg har ikke kunnet komme i dialog med dem. Vi har prøvet både Apple i Danmark og Apple i Californien. Det er åbenbart deres metode, bare at lukke en kæmpe stor mur ned.«

Har Uffe Elbæk reageret på dit åbne brev?

»Han synes at han som kulturminister ikke kan gribe ind overfor et privat firma, men at han som privatperson godt kan forstå sagen. Af alle mennesker er det Dansk Folkeparti, der nu beder ham redegøre for sagen. Og Morten Messerscmidt vil tage sagen op overfor den pågældende EU-kommissær. Han mener, at der er gode chancer for at EU-kommissionen kan knække Apple i denne her sag.«

Nå det er da et bud?

»Det ved jeg sgu ikke. Jeg har tænkt, at der er ikke nogen der kan gøre noget ved Apple, og at vi hjemme i lille Danmark måtte finde ud af, hvad vi kunne gøre. Men det kan da godt være, at EU-kommissionen har muskler til at gøre noget ved sagen.«

Kommentar

01/11/2012 - 17:07

Niels Riis Ebbesen

I Europa og i særdeleshed her i Danmark, der har vi et meget afslappet syn på billeder af nøgne mennesker, men det kan vi ikke kræve og forvente, at resten af verden skal rette ind efter. Og  Apples handelsplatform er juridisk set underlagt amerikansk lovgivning, og derfor er de nødt til at holde sig inden for de rammer som den gir'. 

Det eneste  Peter Øvig kan gøre, det er at vælge nogle andre steder, hvor han kan sælge sine e-books om hippier, og i yderste konsekvens kan han jo bare åbne hans egen hjemmeside med en e-handelsbutik, hvor han kan sælge hans egene bøger, så får han også hele fortjenesten af hvert salg.

Det virker i øvrigt som om, at Peter Øvig blot forsøger at bruge Apples afvisning til. at en masse ekstra omtale af hans bøger.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

02/11/2012 - 08:51

Peter Øvig Knudsen

Til Niels Riis Ebbesen: Jeg synes ikke helt, du har forstået sagen og dens perspektiv: Jeg blander mig ikke i, hvad Apple gør i USA eller resten af verden, og de kunne teknisk set sagtens tillade min bog kun i Danmark.

Hippie-bogen har allerede sit eget site med salg af ebøgerne på www.hippienu.dk - men sagen handler jo ikke bare om mine bøger, men om en i fremtiden muligt markedsdominerende boghandel med censur. Og hvordan synes du egentlig, at jeg skal bringe det problem op til offentlig debat uden at nævne, at min egen bog er blevet mødt af krav om censur?

 

02/11/2012 - 09:38

Niels Riis Ebbesen

Hej Peter Øvrig Knudsen

Hvis du går hen til en meget lækker og attraktiv kvinde og siger, hej jeg vil gerne giftes og ha' sex med dig, og hun så siger, skrid med dig, jeg er ikke interesseret i dig, så kan kan du jo ikke stille dig op og råbe op om censur. Du er jo blot blevet fravalgt af en enkelt meget attraktiv kvinde, og du kan helt frit forsøge at blive gift med alle andre kvinder.

Det er heller ikke censur, hvis Journalisten.dk vælger slette dine eller mine indlæg i denne tråd, for den ansvarshavende redaktør bestemmer suverænt, hvad han vil gi' plads til på hans domæne. Og vi kan helt frit gå til et helt andet fora og debattere.

Hvis vi derimod modtog et brev fra politiet, hvor de pålagde os, at skulle stoppe med at skrive indlæg i forskellige debatfora'er, så ville det være censur.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

02/11/2012 - 11:23

Hans Lauring

Jeg er enig med kulturministeren i, at han ikke skal blande sig i en sag mellem en forfatter og en boghandler - vi skal vel heller ikke til at tvinge Indre Missions Boghandel til at føre Hippie?

Apple sidder på (siger artiklen) 40 procent af det danske e-bogsmarked - det vil sige under halvdelen af en forsvindende lille andel af det samlede bogsalg i Danmark. Jeg ville kunne se det som et samfunds- og ministeranliggende, hvis der var tale om monopollignende tilstande på e-bogsmarkedet, men det er der ikke. Der findes mange andre e-boghandlere end iBookstore og mange andre e-bogslæsere end iPad/iPhone. Ipad er ikke engang dominerende på markedet for ebogs-læsere.

Der er heller kke tale om at Apple har monopol på salg af e-bøger til iPad og iPhone - Kindle til iPad fungerer fint (men så kan kulturministeren jo gå i clinch med Amazon, fordi de ikke engang har en dansk afdeling og slet ikke sælger nogen danske bøger...).

"Man kan også downloade porno på sin iPhone.

»Det kan man sagtens!«"

Præcis - og de samme mekanismer, der kan omgå Apples forbud mod pornoapps kan også omgå blokaden af Øvigs bøger. Men det er der nok ikke de samme penge i som en fremtrædende placering i Apples egen butik. 

Men ja, det er da skidt af en nypuritansk amerikansk boghandel står i vejen for salg af danske bøger - det burde man gøre noget ved, som for eksempel at boycotte den og slå et slag for de mange konkurrenter. Men det er ikke et ministeranliggende, at en boghandler ikke stiller ens bøger på hylderne.

 

02/11/2012 - 14:12

Henrik Berg

Hej Peter,

Det har jeg så umiddelbart heller ikke. På mig virker det som om, du er utilfreds over at en privat virksomhed opstiller nogle regler, som du som kunde finder urimelige. Hvis det her er mere, end en utilfredshed over at Føtex (en aktør med en høj markedsandel) ikke sælger Ugens Rapport, er du nok også nød til at uddybe det for mig...

Hvis du som forfatter er utilfreds, kan du gå et andet sted hen. Hvis folk vil have dine bøger, skal de nok købe dem, der hvor de nu er...

I øvrigt er der vist ingen - ud over Apple - der rent faktisk aner hvor stor en markedsandel de har. 

02/11/2012 - 14:12

Henrik Berg

Hej Peter,

Det har jeg så umiddelbart heller ikke. På mig virker det som om, du er utilfreds over at en privat virksomhed opstiller nogle regler, som du som kunde finder urimelige. Hvis det her er mere, end en utilfredshed over at Føtex (en aktør med en høj markedsandel) ikke sælger Ugens Rapport, er du nok også nød til at uddybe det for mig...

Hvis du som forfatter er utilfreds, kan du gå et andet sted hen. Hvis folk vil have dine bøger, skal de nok købe dem, der hvor de nu er...

I øvrigt er der vist ingen - ud over Apple - der rent faktisk aner hvor stor en markedsandel de har. 

02/11/2012 - 18:11

Niels Riis Ebbesen

Hans Lauring skrev: "Men ja, det er da skidt af en nypuritansk amerikansk boghandel står i vejen for salg af danske bøger - det burde man gøre noget ved, som for eksempel at boycotte den og slå et slag for de mange konkurrenter. Men det er ikke et ministeranliggende, at en boghandler ikke stiller ens bøger på hylderne."

Jeg er meget enig, min første tanke var også, at det da var noget af et markedsføringsmæssigt scoop, at Peter Øvig Knudsen har fåt næsten samtlige dagblade og web-medier til at skrive om, at Apple har censureret hans bog. 

For nu må alle husarerne jo se, hvad det er som er så frækt, at den er blevet censurerret af Apples e-book store, og det vil ganske givet udmønte sig i noget ekstra salg. 

Men ret beset, så har alle de journalister og medier, som er hoppet på Peter Øvig Knudsens limpind, formidlet en kæmpe stor løgn til deres læsere, for Apples fravalg af Peter Øvig Knudsens bøger er ikke censur.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

03/11/2012 - 00:41

Anders Hede

Jeg synes det er bekymrende at man bare siger det må Apple selv om. Det er ikke længe siden at EB måtte kæmpe en laang kamp for at få lov til at udkomme med en applikation.

Det kan slet ikke sammenlignes med føtex. Hvis der fandtes 5-10 forskellige ligeværdige udbydere af app-tjenester på Apples computere så jo. Men ingen kan udgive en app udenom apples butik, og så er det altså censur eller et lignende ord. 

Jeg kender ikke markedet for ebøger, men jeg gætter på at iTunes har en utrolig dominerende position, og så kan man ikke bare acceptere at de vælger mærkelige regler. Det kunne være at der ikke måtte komme bøger om Holocaust, bøger skrevet af jøder, etc. Kun fantasien sætter grænser.

 Hvis applestyresystemet var designet så der kunne være en masse gatekeepre, så havde man et regulært valg, men eks. på markedet for apps, så er det helt væk, at man skal leve op til bonerte amerikanske standarter i europa. 

 Microsoft udnyttede deres markedsdominerende position til at presse deres egen browser ned over hovedet på alle. Det fik de dom for. Fortjent nok. Man kan ikke bestemme hvad som helst når man har en enorm magtposition. Jeg kan ikke helt forstå at Apple kan få lov at diktere alle regler, og styre alle apps. Det er i hvert fald skidt for forbrugerne og konkurrencen, at apple eks. kan holde konkurrende produkter ude, hvis de vil(og gør det) Jeg håber EU træder i karakter. 

03/11/2012 - 08:38

Henrik Bøgh

'Hvis der fandtes 5-10 forskellige ligeværdige udbydere af app-tjenester på Apples computere så jo.'
Hvis det er et ubetinget krav, at "man" skal bruge Apples computere har du jo ret. Men der findes rent faktisk brugbare alternativer til æble-mærkede computere, tablets, smartphones o.l.?

"Jeg kender ikke markedet for ebøger, men jeg gætter på at iTunes har en utrolig dominerende position, og så kan man ikke bare acceptere at de vælger mærkelige regler."
Såfremt dit gæt er korrekt, har du fuldstændigt ret, og så skal kulturministeren findes bekendtgørelse af konkurrenceloven frem og slå Apple i hovedet med den. Personligt gætter jeg dog på, at Apple (i et marked sammen med Amazon, Saxo og g.dk) maksimalt har en markedsandel på 20-25% (alt efter hvordan du opgør markedsandelen).

MVH Henrik 

03/11/2012 - 21:21

Niels Riis Ebbesen

Hej Anders

Dine forudsætninger holder slet ikke, Apples iPhone og iPad har langt fra en dominerende markedsandel, de seneste tal for mobiltelefoner siger, at Apple kun har ca. 20% af markedet, og forbrugerne har flere forskellige og ligeværdige alternativer at vælge imellem.

Når det handler tablets computere, som er et relativt nyt produkt, så er iPads'en markedsandel knap 50% af markedet, Apple mister dog konstant markedsandele, efterhånden som der kommer flere forskellige alternativer på markedet. Og hvis vi medregner de dedikerede e-bogs læsere, som f.eks. Amazons Kindle, så er iPad'ens markedsandel kun et sted mellem 20 og 30%.

Og da enhver frit kan producere og sælge e-bøger, som kan læses på en iPad, og alle de andre e-bogs læsere og tablets computere, så er Apple's bookstore ikke et monopol. Men når det handler om e-books, så er Amazon faktisk meget dominerende på verdensmarkedet.

Apple er derimod et virkelig godt brand, som mange forbinder med gode og attraktive produkter, og derfor et det naturligvis meget interessant for forfattere, at få deres bøger ind på hylderne i Apple's bookstore.

Men det betyder ikke, at danske forfattere skal kunne kræve af Apple, at de skal sælge deres bøger i Apple's bookstore, Apple er en privat virksomhed, som helt suverænt bestemmer, hvilke produkter de vil sælge i deres butik.

De danske dagblade vil jo heller aldrig acceptere, at nogle forfattere eller kulturministeren vil bestemme, hvad de skal skrive om i avisen, det vil blive afvist som utidig indblanding i en privat virksomhed, og dagbladene får endda en stor pose penge i mediestøtte af staten.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

05/04/2013 - 13:40

Arne Nielsen

Først må det gøres klart, at Apple som udgiver i Danmark er underlagt dansk lovgivning. Da Danmark er medlem af EU, er Apple ligeledes underlagt den danske EU-ret.

I en eventuel retssag vil man nok kigge på, hvordan andre udgivere (forlag) håndterer censur i Danmark. Der er vel ikke nogen af de store forlag, der kunne tænkes at sælge porno via de traditionelle e-bogs salgskanaler. En kulturel bog med nøgenbilleder vil dog for de flestes vedkommende nok ikke være et problem.

Det er da grotesk, at Danmark (og den interne kulturformidling) i den grad hæmmes af et amerikansk censur, der har sit virke i helt andre værdier end de danske.

Med markedandele kommer ansvar. Ikke kun overfor virksomheden selv, men især overfor det samfund, virksomheden vælger at agere i. Hvis vi allerede nu giver op og lader de store selskaber (især teknologi) sætte rammerne for hvad der er rigtigt og forkert, har vi om få år intet at skulle have sagt. Teknologien breder sig og der er et fåtal af leverandører.

Den gængse bruger har svært ved at handle uden for de rammer, som leverandørens produkt sætter, og derfor er det så vigtigt, at indholdet i disse maskiner skabes på baggrund af de traditionelle kulturnormer i Danmark og ikke af en alt-dominerende virksomhed i et helt andet land. Det faktum, at Apple lukker dørene for al dialog, siger en del om deres indstilling.

Undskyld, men de Apple-aber der sidder og kæmper med næb og klør for at beskytte deres brand, er bedst at sidestille med fan boys. Den danske kultur er perspektivet her, ikke jeres computer, tablet, smart phone og hvad vi ellers render rundt med.

05/04/2013 - 21:25

Niels Riis Ebbesen

@ Arne Nielsen

Du tager fejl Apples bookstore befinder sig fysisk på nogle servere i USA, og er derfor ikke underlagt dansk lovgivning, eller regler i EU. Når du via Internettet går ind på Apples bookstore, så er du i praksis taget en tur til USA, hvor du er gået på indkøb i en on-line boghandel.

Men prøv at se her - http://www.ulnits.dk/boeger.htm - denne danske forfatter udgiver selv sine bøger fra hans egen hjemmeside, og de kan læses på Apples iPad og konkurrende produkter.

Så hva' er det du og andre hyler op om, vi lever vel i fri verden, hvor Apple selv må bestemme, hvad de vil sælge i deres butik. Li'som det står dig og andre frit for, at oprette en hjemmeside, hvorfra I sælger Jeres e-bøger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Seneste jobopslag

Digital redaktionssekretær til avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 11.10

Digital videojournalist søges til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.10

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09