Vi ved, hvor du er – her er nyhederne

Flere avishuse vil i de kommende år lure din adfærd på nettet og personalisere nyhedsstrømmen. »Det kommer på Jyllands-Postens digitale platforme inden for det næste år,« siger Jyllands-Postens Jens Nicolaisen. Jens Jørgen Madsen, Berlingske: »Det kommer til at ændre journalistikken fundamentalt«
19.02.2014 · 08:40

Brugere af jp.dk vil snart opleve, at indholdet på siden begynder at tilpasse sig deres præferencer.

Jyllands-Postens digitale direktør, Jens Nicolaisen, forklarer:

»Vi arbejder på at lave algoritme-baseret sideoptimering på baggrund af folks adfærd. Det kommer på Jyllands-Postens digitale platforme inden for det næste år.«

Fænomenet kaldes ’personalisering’. Det foregår på den måde, at man indsamler uoverskuelige mængder af data om brugernes adfærd på nettet. Intelligente algoritmer analyserer dataene på kryds og tværs og foreslår på den baggrund indhold til brugeren, der – hvis algoritmerne fungerer - vækker hans interesse. Det hele foregår fuldautomatisk og i realtid.

»Personalisering og det intelligente web 3.0 er det nye sort. Og jeg tror, der kommer en stadig stigende grad af personalisering på netmedierne,« vurderer Jens Nicolaisen.

Ny serie: Fra print til online

Personlige nyheder er det første emne i en serie artikler, hvor Journalisten undersøger, hvor langt mediehuse, der traditionelt har leveret artikler til tryk, er i udviklingen mod det digitale.

Berlingske er med

Berlingske overvejede således at indføre personaliseringsalgoritmer allerede sidste år, men valgte at udskyde det. Dog afslører Berlingskes digitale direktør, Jens Jørgen Madsen:

»Vi kommer også til at arbejde med personalisering i et eller andet omfang.«

De fleste kan nikke genkendende til primitive former for personalisering af annoncer. Og i de senere år er reklamebureauer over hele verden begyndt at satse mere og mere på personalisering - såsom ’behavioural targeting’ - mens de har bevæget sig væk fra traditionelle kampagner.

Nogle af de mest velfungerende personaliserings-algoritmer indtil videre finder man, når man tjekker nyhedsstrømmen på Facebook, køber bøger på Amazon, hører musik på Spotify eller foretager en helt almindelig Google-søgning.

Jens Jørgen Madsen, Berlingske, siger om fremtidsperspektiverne:

»Noget af det, man ikke har endnu, men som er på vej, er medier, der kender din personlige DNA, og som kan forudsige dit personlige nyhedsbehov minimum 24 timer frem - ud fra dine tidligere handlinger. Og det kommer til at ændre journalistikken fundamentalt.«

Vi ved, hvor du er

Washington Post er et af de medier, som medieforskerne forventer vil vise vejen. På Niemanlab.org taler Washington Posts chef for digitale nyheder, Cory Haik, varmt om begrebet ’adaptive news’. Hun skriver, at ”passiv datadeling bogstaveligt talt tillader os at forudsige en brugers næste bevægelse”.

Cory Haik forventer, at personalisering slår igennem på netmedierne i 2014. Og hun forestiller sig ligesom Jens Jørgen Madsen et nært fremtidsscenarie, hvor mediernes algoritmer indsamler og analyserer alverdens data på den enkelte bruger i realtid. Det kan være data fra hans digitale kalender, informationer om hans fysiske lokalitet og hans bevægelser igennem byen, samt detaljerede oplysninger om, hvad han læser på nettet, og hvad han deler på sociale medier.

En så omfattende form for dataindsamling er fyldt med privatlivsmæssige spørgsmål. Men hvis medierne kan vinde brugernes accept, få nogen til at koble den slags oplysninger sammen, og hvis de får adgang til tilstrækkeligt intelligente algoritmer, så kan de i teorien skræddersy et flow af journalistik, som forudser og tilpasser sig den enkelte brugers behov og interesser nu og her.

Aske Kammer, der forsker i digitale medier på SDU, siger om udsigterne:

»Der er et enormt potentiale i personalisering. For eksempel kunne man forestille sig, at man ved hjælp af lokaliseringstjenester kan se, at du er i nærheden af en bestemt biograf, og på den baggrund automatisk give dig anmeldelser for film, der kører i den biograf. På samme måde med annoncer. Men potentialet er ikke indfriet endnu.«

Aske Kammer mener, man bør holde et vågent øje med Washington Post – ikke mindst fordi mediehuset nu ejes af Amazons stifter, Jeff Bezos.

»En af grundene til, at Amazon er blevet så stor, er, at de har knækket koden med personalisering: Når jeg har købt tre bøger, så kan de anbefale en fjerde bog, som rammer plet. Og man kan forestille sig, at Washington Post begynder at tænke på samme måde, nu hvor Jeff Bezos har køb Washington Post: Altså at fokus vil være 100 procent på kunden - og på at give kunden den bedst mulige oplevelse og de bedst mulige resultater.«

Brugerne siger ja

Men er personalisering noget, mediebrugerne vil have?

Ja, tilsyneladende – når det fungerer. Den amerikansk udviklede nyheds-app Flipboard er baseret på en simpel ’buttom up’-personalisering, hvor brugeren selv sammensætter en digital avis ud fra adskillige netmedier. Flipboard rundede i oktober sidste år 90 millioner brugere.

 

Dette er første artikel i en serie. Den næste handler om, at udbredelsen af mobile enheder har forandret journalistikken for altid.

Kommentar

19/02/2014 - 23:19

Ulrik Bachmann

Ja, det er fint. Men hvad med regionale netmedier som Fyens.dk, jv.dk og sn.dk for at nævne nogle få? De har jo foretaget den sondring for læserne altid ved at opdele stoffet geografisk og dermed efter netbrugernes forventede interesseområder. Hvordan skulle den algoritmebaserede udvælgelsesproces af nyheder forandre på det?

20/02/2014 - 01:10

Max Kim Tobiasen

Ulrik - mit gæt ville være at man vælger at indkorporere historier fra flere medier på en samlet side. Gættet er baseret på det simple faktum at eftersom en Dansk avis ikke producerer specielt meget indhold om dagen vil en algoritmisk og individualiseret tilgang kun give mening hvis der et noget større flow af artikler gennem en dag. Hvis der f.eks. kun bliver skrevet 50 artikler om dagen (vildt gæt fra min side!) giver det jo ikke megen mening at vise forskellige brugere forskelligt indhold da det vil være en hurtig sag at skimme overskrifter.

Det kan selvfølgelig også være at ideen er at syndikere/linke historier fra andre medier men det tvivler jeg nu på er tilfældet.

20/02/2014 - 12:06

Mikkel Munck

Mediehusene bør I så fald overveje, at integrere en form for reset-funktion hos læseren, da erfaringerne fra eksempelvis Google og Netflix viser, at personaliseringen kan virke til skade for forbrugeren i kraft af filtreringen af information.

Endvidere bør medierne overveje deres publicistiske ansvar i forbindelse med formidling af nyheder og derfor melde klart ud om både fordele og ulemper ved personalisering.

Hvem ved, det kunne måske også være en oplagt opgave for et medlemsblad?!

20/02/2014 - 14:16

Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten

Kære Mikkel

Tak for respons.

Der ligger helt klart en række etiske og publicistiske overvejelser gemt i en udvikling, hvor nyhedsbilledet bliver individuelt, uden at den enkelte modtager selv foretager fravalget.

For god ordens skyld: Algoritmen er ikke udviklet færdig endnu nogen steder, mig bekendt. Når det engang sker, så er jeg sikker på, at "et medlemsblad" :-) holder øje.

Mange venlige hilsner fra

20/02/2014 - 14:29

Max Kim Tobiasen

@Øjvind

"For god ordens skyld: Algoritmen er ikke udviklet færdig endnu nogen steder, mig bekendt. "

Den slags algoritmer er aldrig færdigudviklet, det er altid et work-in-progress. Dels fordi det altid kan blive bedre, og dels fordi omgivelserne konstant ændrer sig. Desuden vil den algoritmiske sortering der fungerer et sted formentlig være ubrugelig et andet sted. På nytimes.com er successkriterierne og de bagvedliggende data man arbejder med så forskellige fra jp.dk at det ikke vil give den store gevinst at overføre andet end løse erfaringer fra den ene til den anden.

Den måde man gør den slags på er at man starter med en relativt naiv algoritme, og så udvikler man den løbende ved at teste forskellige hypoteser og måle om de havde en effekt. Dermed bliver det også meget individuelt hvad forskellige sites har success med. Lidt ligesom en tophistorie fra JP ikke nødvendigvis vil være en god historie på BT.

Med håb om at lyde mere forklarende end pedantisk :-)

20/02/2014 - 15:28

Øjvind Hesselager, redaktør

Kære Max

Jeg modtog dit skriv i den ånd det var leveret: Positivt. Tak!

Jeg tror, jeg prøvede at skrive, at intet mediehus mig bekendt endnu er operationelt klar med en algoritme, der kan lave den individuelle sortering af nyhederne, baseret på brugeradfærd, som artiklen nævner. :-)

Mvh Øjvind

20/02/2014 - 15:44

Mikkel Munck

Tak for svar, Øjvind. :o)

Ser på den baggrund frem til både interessante og oplysende artikler om mediehusenes overvejelser pro et contra i forhold til personalisering af nyheder på Journalisten.dk.


Mvh. Mikkel

20/02/2014 - 16:34

Pernille Tranberg

Personaliseret indhold virker altså primært når man har rigtig rigtig meget indhold at byde på. Det fungerer hos Google, Flipboard og Zite fordi de trækker fra ufatteligt mange kilder. Så hvis et lille danske mediehus skal have succes med det skal der meget meget mere indhold ind hos dem. Måske I skulle samarbejde, så vi brugere kunne få det, indhold fra hver af jer, som vi gerne vil have fremfor at tro, at I kan gøre det hver især selv.

PS Cool at I har indført Mask My Email. Very cool.

20/02/2014 - 17:59

Ulrik Bachmann

fyens.dk, jv.dk, nordjyske.dk, sn.dk o.s.v., o.s.v., er jo netop kendetegnet ved at have rigtig, rigtig meget indhold, som du skriver Pernille Tranberg. Jeg kan bare ikke se, at en algoritmebaseret udvælgelsesproces skulle prioritere stoffet anderledes end hidtil. Det er jo allerede sorteret i faner efter den enkeltes lokale tilhørsforhold. Det kunne være, at man kunne hente inspiration herfra?

Seneste jobopslag

INTERN KOMMUNIKATIONSKOORDINATOR

Sparekassen Sjælland-Fyn
Ansøgningsfrist: 16.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

STORYTELLER/ TEKSTFORFATTER

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 13.12

Lejre Kommune søger kommunikationskonsulent

Lejre Kommune
Ansøgningsfrist: 15.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

UNICEF Danmark søger presseansvarlig

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 15.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12

Kommunikationsmedarbejder til Råstofstyrelsen

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 15.12

Journalist til DR Ligetil

DR
Ansøgningsfrist: 18.12

Erfaren taleskriver/presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 15.12

Pædagogisk redaktør til bladet Gloria

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 14.12

DR Nyheder søger erhvervskorrespondent

DR
Ansøgningsfrist: 12.12

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01