Vi kan ikke undvære de sociale platforme

Medierne bør forholde sig pragmatisk til de sociale platforme og bruge dem, når det giver mening i stedet for at tage principielt afstand, skriver DR’s Jonas Delfs, som her deler sine erfaringer
29.08.2017 · 10:34
Jonas Delfss billede
Jonas Delfs
Redaktionsleder
DR Ung Digital / P3+DR3

Another day, another DR-kritik.

Fred være med, at DR får hug, når DR ikke opfører sig ordentligt. Det hører sig absolut til. Men når Nadia Nikolajeva i et blogindlæg kritiserer DR for at være “skræmmende uambitiøst”, fordi man vil lave forsøg med nyheder på Snapchat, så er bunden altså faldet ud af debatten. Sociale medier er ikke hele svaret på udfordringen med de unge, men det er et vigtigt tandhjul i maskinrummet.

Først lidt om pengene: DR kommer ifølge den omtalte medieplan til at lave endnu mere fakta og fiktion til den unge målgruppe, som også Snapchat-forsøget sigter mod. Det betyder blandt andet, at P3 skal producere dokumentar-podcasts, og at DR3 skal lave mere ungeindhold, som er tænkt digitalt fra starten.

Det er originalt dansk indhold, som er dyrt at producere og til DR's egne platforme, DR TV og dr.dk. Det er her, de store budgetposter bliver brugt, og det er her, danskerne bruger rigtig mange minutter på DR.

Med dét sagt, så er DR's tilstedeværelse på sociale medier en vigtig brik i kontakten med målgruppen.

I DR Ung Digital producerer vi originalt indhold til lige præcis de platforme. Når vi sparker til velfærdsstatens mastodonter i Facebook-videoer om SkatKøbenhavns Kommune - og DR selv - eller vi sender Irina Olsen i Ishøj Centret med et kartoffel-barometer, så mener jeg, det er fornem public service på lige præcis målgruppens præmisser.

Om det virker? Hver uge er der 400.000-700.000 unikke brugere, der engagerer sig (liker, kommenterer, deler, klikker) bare på P3’s Facebook-side. (Det er ret nyt, at Facebook tilbyder dette tal via deres API, så hermed et forbehold for, at vi kun har fulgt det i kort tid). 

Brugerne er primært 18-34 år. Og det er, når vi laver originalt indhold målrettet platformen - Facebook - at klart flest opdager os og bliver fans.

Samtidig fungerer de sociale platforme som testing grounds for nye idéer, og som en førsteklasses metode til at få data om og indsigt i målgruppen, i hvert fald for os. I foråret havde vi fokus på at udvikle nye satirekarakterer på Facebook - i disse måneder er vi ved at udvikle serieformater med alle de vigtigste erfaringer herfra.

Hver dag engagerer vi os i kommentarfelterne, og førstehåndserfaringerne med målgruppen fylder en del i snakkene hen over bordene. Det er vores community managers, der har ansvaret - men alle, der producerer indhold, er selv involveret i at forklare og forsvare sig i kommentartrådene. Her lærer vi en del om, hvilke catch phrases der fanger an for en ny satirefigur, hvilke jokes der glider ubemærket forbi, og hvilke ord der sættes på, når folk tagger hinanden.

Hver uge ser vi tilbage på vores produktioner. Hvordan klarede de sig på Facebook? YouTube? Hvad med den version, der kom på Instagram? Vi kigger på kønsfordeling blandt brugerne, diskuterer, hvorfor brugerne stiger af, når de gør, og forsøger at tage alt det med os til næste produktion, som vi kan.

Endelig er vores stærke profiler på sociale medier en affyringsrampe for alt det indhold, man skal besøge DR's egne platforme for at bruge. Udvalgte højdepunkter fra tv-programmerne bruges til at dirigere brugerne ind til udsendelser på DR TV, når vi klipper P3’s radioindhold om til bouillonterninger på halvandet minut, giver det flere og nye “lyttere". Og når vi bruger adgangen til de akkumulerede DR-fans på alle disse platforme, skaffer det både læsere, lyttere og seere til dr.dk.

Siden juni har vi med P3’s og DR3’s Facebook-sider sendt ca 850.000 klik i retning af DR3-programmer på DR TV og nyhedsindhold på dr.dk. 

Jeg er med på, at det er strategisk afgørende, hvor man vælger at bruge de fleste af sine penge, og hvor man primært har kontakten til sin målgruppe. Skal det være på sociale platforme, som Buzzfeed har gjort det i enorm skala, eller på mediernes egne? Her bruger DR med afstand flest penge på indhold til egne platforme - og sådan mener jeg også det bør være.

Men hvis jeg har lært noget, så er det, at potentialerne på sociale medier viser sig, hvis man forholder sig nysgerrigt og pragmatisk til hverdag.

Vi er på andres platforme som en naturlig forlængelse af vores egne og som et supplement, når eksperimenter fortæller os, at det giver mening. Vi er der for at få nye DR-fans, lære alt det, vi kan, om målgruppen og for at at kunne rette opmærksomheden mod indhold på DR's egne platforme. Hvordan man finder den rette balance, er en løbende diskussion, som vi tager, hver gang vi lærer noget nyt - ikke noget, man principielt beslutter på afstand.

I al stilfærdighed vil jeg mene, at det faktisk er ret ambitiøst.

Seneste jobopslag

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09