Tør vi droppe de sociale platforme?

DR vil satse på Snapchat. Det er ikke bare tvivlsomt strategisk, men også skræmmende uambitiøst, skriver Nadia Nikolajeva. Hun opfordrer medierne, især DR, til at investere i egne platforme i stedet for at give magten til de sociale platforme
23.08.2017 · 14:23
Nadia Nikolajevas billede
Nadia Nikolajeva

Another day, another medieplan.

DR har i dagens oplæg om en kursændring meldt ud, at man “vil lave forsøg på sociale medier, herunder nyheder på Snapchat” - og det med en samlet mission om blandt andet at ramme børn og unge med troværdige og uafhængige public service-tilbud.

Så nej, det var ikke i dag, der blev truffet modige valg i vores branche.

Med det forbehold, at jeg ikke kender til DR-ledelsens konkrete planer på Snapchat-området (bevares, det kan være, de har en fuldkommen genial strategi i ærmet), er jeg kritisk over for at udpege det sociale medie som en platform, man vil satse på.

Snapchat er uden tvivl en populær app blandt en ellers kræsen og eftertragtet målgruppe. Og der er positive ting at sige om Snapchat.

DR har haft imponerende Snapchat-seertal under eksempelvis 'X Factor'-dækningen. Og var faktisk nogle af de første til at afprøve mediet i efteråret 2014 med historier skabt af P3 Nyheders redaktion. På Metroxpress har jeg dækket unges reaktioner på terror igennem Snapchat. Her dækkede vi også valg ved at anmelde valgfester på Christiansborg i reportageform. Regioner som eksempelvis TV 2 Østjylland og TV Øst satser også på at formidle nyheder i det kreative, uformelle Snapchat-format.

Det er ikke, fordi det ikke kan noget.

Men Snapchat har enorme svagheder. Platformen er på ingen måde nem at arbejde med, når man er medie. Og som aktivt medie skal man enten lave en aftale om at komme i den såkaldte Discover-sektion, som stadig ser ud til at være under udvikling formidlingsmæssigt og kræver enorme ressourcer at levere indhold til, eller også skal man opbygge en profil på samme måde, som privatpersoner gør det, og “tegne” nyhederne i hånden.

Samtidig er Snapchat i enorm konkurrence med Instagram, som har lanceret det, der anses for at være en kopi af den grundlæggende Stories-funktion i Snapchat.

Der er altså tale om store sociale medier, der kan svinge enormt i brugertal, brugeroplevelse og skifte funktioner fra den ene dag til den anden. Og nu vil DR øjensynligt lægge æg i kurven her for at ramme de unge.

Det er ikke bare tvivlsomt strategisk, det er også skræmmende uambitiøst.

Skal DR, der om nogen har mulighed for at udvikle nyt, virkelig gå efter at ramme de unge på en platform, bare fordi det er der, de unge er lige nu?

Hvorfor tør medier ikke investere i egne platforme frem for at lade sociale medier have så meget magt over, hvordan vi formidler vores journalistik? De unge er skarpe, intelligente, kritiske forbrugere - og hvis vi virkelig vil tage dem alvorligt som målgruppe, må vi investere i de kanaler, vi selv ejer og kan styre, for at sikre dem en kvalitetsoplevelse.

Der skal foretages modige valg. Og ja, det kan komme til at gøre ondt, hvis man vælger at droppe at bruge ressourcer på sociale medier. Men fremtiden ligger ikke i at følge efter tendenser. Den ligger i at skabe dem selv.

Nadia Nikolajeva

Nadia Nikolajeva er digital chef på TV MIDT VEST.

Kommentar

23/08/2017 - 15:16

Kurt Westh Nielsen

Spot on! At binde sig til eksterne medier, som er hinsides enhver form for kontrol, er kostbart og ultimativt forkasteligt at poste licensmidler i.

23/08/2017 - 18:11

Anders Hooge

Nu er DR's formål jo ikke at skabe nye platforme, men at komme ud til så bred en del af befolkningen som muligt, så hvorfor bruge tid på at udvikle formater og platforme selv, når nu der er medier, hvor, dem man gerne vil have fat i, allerede er.
Man får på ingen måde fat i de unge på hjemmesider og i egne apps, og jeg synes det er positivt, at DR gør en indsats for at fange dem der, hvor de er. Om Snapchat er vejen frem skal jeg ikke kunne sige, men jeg er helt uforstående over, at skribenten mener, at DR skal bruge tid og penge på ekperimenter og teknik i stedet for journalistik som er målrettet de unge.

Seneste jobopslag

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09