Tekster i Berlingske er skjult reklame

Berlingske bringer i dag to tekster, som ligner journalistik, men er betalt indhold. ”Klokkeklar overtrædelser af vores retningslinjer,” siger Berlingskes chefredaktør, Jakob Weiss
  • Niels Hougaard/Ritzau Foto
    De to tekster, som er betalt af Out of Home Media, blev bragt i Markedsføring i september mærket som advertorials.
23.10.2017 · 16:17

I den trykte udgave af Berlingske kan man i dag læse om busreklamer.

”International klasse” og ”Outdoor kan ikke fravælges og skaber en outstanding viral effekt på nettet …” lyder overskrifterne på de to tekster, som fortæller om, hvor effektiv en kommunikation busreklamer er.

At de to tekster er et eksempel på reklame og ikke journalistik, kan man til gengæld ikke læse sig frem til. Layoutet på de to sider adskiller sig fra avisens øvrige, men de påkrævede markeringer for betalt indhold er ikke til stede.

Det er i strid med markedsføringslovens krav om klar adskillelse af redaktionelt indhold og annoncer.

Og de to tekster er annoncer, fortæller Berlingskes chefredaktør, Jakob Weiss, til Journalisten.

”Det er en klokkeklar overtrædelse af vores retningslinjer for, hvordan indhold, der anvender de journalistiske udtryksformer, skal se ud,” siger Jakob Weiss.

Fast layout for sponsoreret indhold

Forbrugerombudsmanden anbefaler, at betalt indhold skal markeres med ordene ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”.

De anbefalinger plejer Berlingske ifølge Jakob Weiss at leve op til.

”Vi har et helt fast layout for, hvordan sponsoreret indhold skal se ud. Der skal stå, at det er en annonce, og hvem der er sponsor på det,” siger Jakob Weiss.

De to tekster er skrevet af Christian W. Larsen, som er chefredaktør for Markedsføring, hvor de i første omgang blev bragt i september.

Christian W. Larsen fortæller Journalisten, at det er reklamebureauet Out of Home Media, som har betalt for teksterne, som hos Markedsføring var mærket som advertorials.

Retningslinjer indskærpes på avisen

Jakob Weiss fortæller, at han er i gang med at finde ud af, hvordan annoncerne kunne havne i avisen uden at være mærket.

Han tilføjer, at Berlingske i morgen oplyser i avisen, at teksterne var annonce og ikke journalistisk indhold.

Hvordan sikrer I jer, at det ikke sker igen?

”Vi må indskærpe i alle led af vores forretningsgange, hvordan vores retningslinjer er. For det skal ikke se sådan ud. Det er en fejl.”

Serie om annoncørbetalt indhold

Det er langtfra første gang, danske netmedier ifølge eksperter er på kant med reglerne om skjult reklame.

Journalisten har blandt andet tidligere beskrevet, at Videnskab.dk bragte artikler, hvor der i toppen stod ”Med støtte fra:” efterfulgt af sponsor. I 2016 skrev vi om Politiken, som opfordrede læserne til at deltage i et fodboldspil, men ikke skrev, at avisen tjente penge på det. Og i foråret 2017 bragte vi en serie af artikler, der både beskrev gode og dårlige eksempler fra danske og udenlandske medier på annoncørbetalt indhold.

Forbrugerombudsmanden vil gerne kontrollere mediernes brug af skjult reklame bedre, men efterlyser flere ressourcer.

Kommentar

Seneste jobopslag

Journalist til folkekirken.dk

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 01.02

Studentermedarbejder til Kommunikation i Danmarks Apotekerforening

Danmarks Apotekerforening
Ansøgningsfrist: 01.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Næstved

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 09.02

Struktureret studentermedhjælper

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 18.02

Kommunikationsmedarbejder til Værket

Værket
Ansøgningsfrist: 08.02

Stærk researcher til arbejdslivet

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 30.01

Kommunikationskonsulent

Arkitektskolen Aarhus
Ansøgningsfrist: 05.02

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

Ritzau
Ansøgningsfrist: 22.01

Reporter til Børsens politiske redaktion

Børsen
Ansøgningsfrist: 25.01

SKRIFTLIGT VELFUNDERET JOURNALIST SØGES TIL NYE UDFORDRINGER

De Forenede Dampvaskerier A/S
Ansøgningsfrist: 25.01

Journalist til kommunikation af projektaktiviteter og -resultater

Wonderful Copenhagen
Ansøgningsfrist: 22.01

Erfaren webjournalist med en solid værktøjskasse søges

Yngre Læger
Ansøgningsfrist: 26.01

Communications Manager

ShopGun
Ansøgningsfrist: 24.01

Ny producer på TV 2/Fyn

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 22.01

Stærk og kreativ nyhedsredaktør til TV 2 NEWS

TV2 NEWS
Ansøgningsfrist: 29.01

Danwatch søger erfaren graverjournalist

Danwatch
Ansøgningsfrist: 23.01

Dokumentarkompagniet søger dygtig tv-fortæller

Dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 24.01

Politikens indlandsredaktion søger ny journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 22.01