Tekster i Berlingske er skjult reklame

Berlingske bringer i dag to tekster, som ligner journalistik, men er betalt indhold. ”Klokkeklar overtrædelser af vores retningslinjer,” siger Berlingskes chefredaktør, Jakob Weiss
  • Niels Hougaard/Ritzau Foto
    De to tekster, som er betalt af Out of Home Media, blev bragt i Markedsføring i september mærket som advertorials.
23.10.2017 · 16:17

I den trykte udgave af Berlingske kan man i dag læse om busreklamer.

”International klasse” og ”Outdoor kan ikke fravælges og skaber en outstanding viral effekt på nettet …” lyder overskrifterne på de to tekster, som fortæller om, hvor effektiv en kommunikation busreklamer er.

At de to tekster er et eksempel på reklame og ikke journalistik, kan man til gengæld ikke læse sig frem til. Layoutet på de to sider adskiller sig fra avisens øvrige, men de påkrævede markeringer for betalt indhold er ikke til stede.

Det er i strid med markedsføringslovens krav om klar adskillelse af redaktionelt indhold og annoncer.

Og de to tekster er annoncer, fortæller Berlingskes chefredaktør, Jakob Weiss, til Journalisten.

”Det er en klokkeklar overtrædelse af vores retningslinjer for, hvordan indhold, der anvender de journalistiske udtryksformer, skal se ud,” siger Jakob Weiss.

Fast layout for sponsoreret indhold

Forbrugerombudsmanden anbefaler, at betalt indhold skal markeres med ordene ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”.

De anbefalinger plejer Berlingske ifølge Jakob Weiss at leve op til.

”Vi har et helt fast layout for, hvordan sponsoreret indhold skal se ud. Der skal stå, at det er en annonce, og hvem der er sponsor på det,” siger Jakob Weiss.

De to tekster er skrevet af Christian W. Larsen, som er chefredaktør for Markedsføring, hvor de i første omgang blev bragt i september.

Christian W. Larsen fortæller Journalisten, at det er reklamebureauet Out of Home Media, som har betalt for teksterne, som hos Markedsføring var mærket som advertorials.

Retningslinjer indskærpes på avisen

Jakob Weiss fortæller, at han er i gang med at finde ud af, hvordan annoncerne kunne havne i avisen uden at være mærket.

Han tilføjer, at Berlingske i morgen oplyser i avisen, at teksterne var annonce og ikke journalistisk indhold.

Hvordan sikrer I jer, at det ikke sker igen?

”Vi må indskærpe i alle led af vores forretningsgange, hvordan vores retningslinjer er. For det skal ikke se sådan ud. Det er en fejl.”

Serie om annoncørbetalt indhold

Det er langtfra første gang, danske netmedier ifølge eksperter er på kant med reglerne om skjult reklame.

Journalisten har blandt andet tidligere beskrevet, at Videnskab.dk bragte artikler, hvor der i toppen stod ”Med støtte fra:” efterfulgt af sponsor. I 2016 skrev vi om Politiken, som opfordrede læserne til at deltage i et fodboldspil, men ikke skrev, at avisen tjente penge på det. Og i foråret 2017 bragte vi en serie af artikler, der både beskrev gode og dårlige eksempler fra danske og udenlandske medier på annoncørbetalt indhold.

Forbrugerombudsmanden vil gerne kontrollere mediernes brug af skjult reklame bedre, men efterlyser flere ressourcer.

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11