Styr dit omdømme med skovflåtmodellen

ANMELDELSE: "Trine Nebel har skrevet en fin bog med 10 cases, som på en kort og kontant måde bliver sat i relation til skovflåtmodellen," skriver anmelder Ulla Bechsgaard
02.05.2017 · 08:43

Af: Ulla Bechsgaard

Bog: Tillid hænger ikke på træerne
Forfatter: Trine Nebel
Omslag og illustrationer: Boris Boll-Johansen
Forlag: Ajour (152 sider, 220 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

En artikel i DSB’s magasin Ud & Se har inspireret retoriker, kommunikationsrådgiver og adjunkt på DMJX Trine Nebel til at opfinde en ny betegnelse for kommunikationsdisciplinen ’issue management’ – den kommunikationsopgave, som handler om, hvordan en virksomhed bedst styrer sit omdømme og undgår en shitstorm i medierne.

Ud & Se beskrev, hvordan skovflåten kan vokse op til 100 gange sin egen størrelse ved at suge blod fra det sted, hvor den har sat sig. På samme måde kan dårlig omtale vokse, hvis der ikke gribes ind i tide – derfor skovflåtmodellen!

Skovflåtmodellen repræsenterer ikke noget egentligt nyt, men den leverer et billedsprog for dét, mange kommunikationskonsulenter allerede arbejder med.

Metoden til at fjerne natur-flåter og omtale-flåter er selvfølgelig ikke identiske, men en pincet er et nyttigt redskab i begge verdener, hævder Trine Nebel.

En pincet udmærker sig ved at have to lige lange ben med modsatrettede krumninger, der passer nøjagtigt sammen i biddet. I kommunikationsverdenen repræsenterer den ene tang intern kommunikation og den anden ekstern kommunikation.

Faserne i fjernelse af omtale-flåter er:

1.    Lyt aktivt online og offline. Internt og eksternt. På personer og handlinger.
2.    Opbyg tillid i kontakten med andre ved at give frem for at tage og ved altid at være troværdig.
3.    Styr ved at erkende det skete og anerkende omverdenens forståelse af situationen.
4.    Forklar, hvordan biddet fra omtale-flåten kunne ske, og hvorfor den ikke blev håndteret i tide. Undskyld og vær ikke selvpromoverende.
5.    Skab nye passionsfortællinger, men først når omtaleflåten er håndteret, ellers er det omsonst.

Trine Nebel har skrevet en fin bog med 10 cases, som på en kort og kontant måde bliver sat i relation til skovflåtmodellen. Navnestriden mellem Jensens Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant er et eksempel på et flåt-angreb, der ikke blev håndteret i tide. Det samme er tilfældet med Lars Løkke Rasmussen og fråseriet. Københavns Zoologisk Haves aflivning af giraffen Marius er et eksempel på det modsatte.

Den negative omtale skal ryddes af vejen, før der er plads til nye passionsfortællinger. ”Lars Løkke ved, at han har været én eller ganske få omtale-flåter fra at miste sin politiske opbakning, såvel internt i partiet Venstre som eksternt fra vælgerne. Og det er prisen for at have haft så mange omtale-flåter på sig og siddet mange af dem overhørig. Omdømmet og tilliden vil for altid være udfordret,” skriver hun. 

 

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 15:17

Foto af kop stjålet flest gange

Jakob Albrecht
23.06.2017 · 15:16

Her er vinderne af Bording-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 15:12

"Det skal lige bundfælde sig, at vi ikke udkommer længere"

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 14:26

Jysk Fynske lukker nyindkøbte ugeaviser

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06