Strid mellem konstruktive pionerer: Jeg blev forbigået

En af pionererne inden for konstruktiv journalistik, Cathrine Gyldensted, finder det ”besynderligt”, at hun ikke blev inviteret til at tale ved international konference på Ulrik Haagerups Constructive Institute. Han forstår ikke problemet
  • /ritzau/Mik Eskestad/Marie Hald
02.11.2017 · 14:55

Der er kold luft mellem to af de største kapaciteter inden for den konstruktive journalistik – direktør for Constructive Institute i Aarhus, Ulrik Haagerup, og medstifter af Institut for konstruktiv journalistik på det hollandske Windesheim Universitet, Cathrine Gyldensted.

De to har ifølge Cathrine Gyldensted haft samarbejdsproblemer længe. Men den konkrete anledning til, at det blusser op, er en international konference med 500 deltagere i sidste uge på Constructive Institute i Aarhus, hvor Cathrine Gyldensted ikke var inviteret med blandt talerne.

Det finder Cathrine Gyldensted ”både personligt og fagligt besynderligt”.

Da Cathrine Gyldensted så talerlisten for konferencen i Aarhus, blev hun glad for, at der var bidrag fra svenske og hollandske mediehuse, som hun og hendes hollandske kolleger har hjulpet til at lave konstruktiv journalistik.

”Men det undrede mig, at vi ikke havde fået en plads på konferencen,” siger hun.

Det samme gjorde folk i hendes netværk, og Cathrine Gyldensted fik en stribe mails fra folk, som undrede sig over, at hun ikke var med, fortæller hun. Hun endte med at lave et opslag på Facebook om sagen.

”Det er lidt trættende, at folk spørger. Derfor skrev jeg om det på Facebook for at få fuld transparens."

For mange danskere

Men Ulrik Haagerup forstår ikke kritikken. Han forklarer, at Cathrine Gyldensted ikke var inviteret til konferencen, fordi der ikke var plads til flere danske talere. På talerlisten var allerede den danskfødte FN-generaldirektør i Geneve, Michael Møller, den danske kulturminister, Mette Bock, Politikens John Hansen og Ulrik Haagerup selv.

”Vi skulle også sørge for, at der var plads til folk fra for eksempel BBC, Indien og andre steder,” siger Ulrik Haagerup.

Han tilføjer, at det ikke var en lukket konference, så Cathrine Gyldensted kunne bare have været med som deltager.

”Alle kunne tilmelde sig, hvis de havde lyst. Det var der heldigvis 500, der gjorde,” siger han.

Cathrine Gyldensted undrer sig over, at hun ikke kom med som taler, fordi hun er dansk.

”Hvis Ulrik i samarbejdets ånd havde briefet mig om sin bekymring om dette, ville det have været det letteste i verden at skaffe ham en af mine hollandske kolleger i stedet,” forklarer hun.

Ros fra svensk prisvinder

Hun peger på, at Windesheim Universitet i Holland var den første journalistuddannelse, der lavede en afdeling for konstruktiv journalistik, som fik konstruktiv journalistik ind i pensum - og som ansatte en professor i konstruktiv journalistik.

”Det må man da finde interessant - især fordi Constructive Institute ønsker at være en autoritet på området. Så er dén udvikling ikke til at komme udenom,” mener hun.

På konferencen i Aarhus blev prisen for årets bedste konstruktive journalistik også uddelt for første gang. Prisen gik til Sveriges Radio. Over for Journalisten fremhævede en af de svenske prisvindere, Anja Thorkelsson, i sidste uge netop Cathrine Gyldensteds bidrag til, at Sveriges Radio har arbejdet med konstruktiv journalistik.

”Jeg følte mig faktisk lidt ensom, indtil jeg mødte Cathrine Gyldensted. Hun havde allerede dengang arbejdet med det teoretisk i flere år, og det var som et puslespil, da jeg hørte hendes teori. Hun havde alle brikkerne,” sagde Anja Thorkelsson.

Vil ikke sige, hvad konflikten bunder i

Gyldensted og Haagerup forsøgte i foråret 2017 at rede trådene ud ved at gå en to timer lang tur på Amager Fælled og tale om tingene, fortæller Cathrine Gyldensted.

Her talte de ”befriende åbenhjertigt om forskelligheder, uenigheder, ambitioner og fremgangsmåde”, forklarer Cathrine Gyldensted i sit Facebook-opslag.

Ulrik Haagerup ønsker ikke at uddybe, hvad uenighederne bunder i.

”Det er ting, der ikke egner sig til at diskutere i facebookopslag eller noget andet sted,” siger han.

Han forklarer, at det var ”nogle diskussioner om, hvordan man skal samarbejde”.

”Og det skal vi såmænd nok finde ud af,” siger han.

Inviterer til kaffe

Ulrik Haagerup nedtoner konflikten.

”Cathrine er altid velkommen hos os og få en kop kaffe,” siger han.

Hvordan er dit og Cathrine Gyldensteds forhold?

”Jeg håber, det er godt, og jeg håber, at det bliver endnu bedre.”

Hvordan ser du samarbejdet mellem jer i Danmark og hendes universitet i Holland i fremtiden?

”Jeg har inviteret hende til en snak om, hvad vi kan samarbejde om og hjælpe hinanden,” siger han.

Har ikke svaret

Cathrine Gyldensted har i praksis svært ved at se, at Ulrik Haagerup ønsker et tættere samarbejde.

Ifølge Cathrine Gyldensted har Ulrik Haagerup for eksempel ikke svaret på en mail, hvor hun spurgte, hvorfor hun ikke stod på talerlisten.

Ulrik Haagerup oplyser, at han har haft for travlt til at svare endnu. Men det undrer Cathrine Gyldensted:

”Man kan godt svare på en mail på to uger, hvis den er vigtig nok. Hvis jeg skal følge logikken om, at vi skal stå sammen, så øger det uomtvisteligt relevansen at svare på den mail,” forklarer hun.

Ikke en klagesang

Journalisten fanger Cathrine Gyldensted i lufthavnen i Tjekkiet, hvor hun i dag taler ved Prague Media Point.

Hun siger, at næste gang hun selv skal arrangere en konference i Holland, vil hun invitere en repræsentant fra Constructive Institute ”på trods af det her”.

I sit opslag på Facebook skriver hun, at nogen måske vil opfatte det som en klagesang fra en, der ikke "kom med". Det er konferencearrangørernes ret at bestemme, hvem der skal på scenen, slår hun fast.

”Men jeg står fuldt ved, at jeg finder det både personligt og fagligt besynderligt,” siger hun.

Præcisering: Det har tidligere fremgået, at Cathrine Gyldensted er leder af Institut for konstruktiv journalistik det hollandske Windesheim Universitet. Det er hun ikke længere. Det er rettet til, at hun er medstifter af instituttet.

Kommentar

02/11/2017 - 21:59

Sten Harck

Strid i andedammen er jo et typisk (dansk) fænomen. Langt mindre forstår jeg dog, at Journalisten hele tiden referer til Cathrine Gyldensted som leder af Institut for konstruktiv journalistik ved universitetet i hollandske Windesheim, når hun ifølge wikipedia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cathrine_Gyldensted) og hollandsk fagpresse (https://www.villamedia.nl/artikel/cathrine-gyldensted-weg-bij-windesheim) allerede stoppede på instituttet i juli 2017....og dermed intet sagt om Gyldensteds store bidrag til den nødvendige, konstruktive journalistik!

03/11/2017 - 05:49

Michael Martensen

Ulriks kommentar til folk, der banker på hans mentale dør er. "Interessant"

Jeg henviste ham til www.formatformat.dk der er unge mennesker i regi jp/pol, der spørger ift et etisk kompas - det er nytænkende i dansk journalistik.

Ulrik: "Interessant."

Jeg har det underligt med mine kolleger i freelance-gruppen, for de sidder inde med så mange vitaminer, der bare ikke bliver hørt eller brugt.

Jeg har skrevet denne kommentar på Cathrine Gyldensted facebook-opslag.

"Ulrik har - som du også gør opmærksom på - retning. Der skal ikke nuanceres, for så tabes tråden. Jeg er har været freelancer - i alt fald i sjælen - i mere end 30 år. Freelancere kan et eller andet med at samle guld op fra enhver lille som stor sjæl anset hvor sjælen måtte befinde sig. Der er utroligt mange utroligt dygtige freelancere i Danmark - ja, overalt i verden. Freelancere er bare ikke interessante for de store medier, som du og Ulrik repræsenterer. Det synes jeg ærligt talt er et kæmpeproblem, fordi vi ser en verden, der tændes af få. Fra 10-15 drenge i Gjellerup eller i København - der fødes ud af oplevelser, hændelser og følelser. Fakta+emotionelle. Ud over det er ganske mange freelancere veluddannede. Derfor er freelancerne vigtige - og derfor skal freelancerne tages alvorligt. Og derfor skal freelancerne med i navigeringen og logistikken. Se min kommentar fra Aarhus Domkirke, hvor Ukrik optrådte https://www.facebook.com/notes/michael-martensen/luther-%C3%A5ret-har-ramt-journalistikken-i-aarhus-folkeuniversitet-har-ordet/10156143875717446/?pnref=story #enjourninglife "

03/11/2017 - 08:50

Jakob Albrecht

Kære Sten
Tak for din kommentar.
Det er rigtigt, at Cathrine Gyldensted ikke længere er leder af Institut for konstruktiv journalistik på Windesheim Universitet.
Vi har derfor rettet det til medstifter af instituttet.
Mvh Jakob Albrecht, Journalisten.dk

06/11/2017 - 07:47

Cathrine Gyldensted

Kære Jakob og Steen: Præcisering mht til mit nuværende virke, da i har rejst spørgsmålet i forbindelse med denne artikel. Min to-årige kontrakt med Windesheim Universitetet udløb 15. juli 2017. Arbejdet, som vi var enige om, skulle udføres var færdiggjort. Helt konkret handler det om: 1: Omlæggelse af pensum for de journaliststuderende. så konstruktiv journalistisk metode er integreret i flere fag: Bla undersøgende journalistik/"narrative journalism", nyhedsjournalistik/udland, journalistisk etik, samfundsfag. 2: Uddannelse af samlet fakultet i konstruktiv journalistisk metode. 3: Beskrivelse af forskningsområde og ansættelse af professor. 4: International konference på området - afholdt i Dec. 2016. 5: Etablering af samarbejder og træning i konstruktiv journalistik af nyhedsredaktioner i Holland og udland. - Dette arbejde var tilfredsstillende udført efter to år, - og jeg flyttede derfor mit arbejde til Amsterdam, hvor jeg nu er medejer af Open Eyes, - et journalistisk efteruddannelsesinstitut- med specialisering i konstruktiv journalistik - men også undersøgende og datajournalistik. Jeg samarbejder i øvrigt stadig med Windesheim på konkrete projekter: Bla etablering af en "International Minor i Konstruktiv Journalistik, der skal køre fra sommer 2018) - Håber dette giver den ønskede transparens. Venlig hilsen, Cathrine Gyldensted

06/11/2017 - 14:11

Kim Rasmussen

hvorfor skal mine fagforeningskroner bruges på at dække en eller anden ligegyldig bitch fight mellem to tilfældige medlemmer

artiklen gider end ikke ofre et par linjer på at fortælle os andre, hvad konstruktiv journalistik er?

06/11/2017 - 14:33

Øjvind Hesselager

Kære Kim

Her er nogle links til vores øvrige dækning af begrebet konstruktive nyheder, hvor der er mere definition:

http://journalisten.dk/dr-har-indf-rt-et-konstruktivt-nyhedskriterium

http://journalisten.dk/opgoer-med-myten-om-det-konstruktive

http://journalisten.dk/da-jeg-fik-oeje-paa-disse-blinde-vinkler-i-min-egen-journalistik-hadede-jeg-det

Mvh

07/11/2017 - 11:57

Jesper Bech Pedersen

Nok den mest ligegyldige personfnidder-artikel, jeg nogensinde har læst på journalisten. Slow news day?

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11