Straffer Facebook rigtige nyheder i kampen mod fake news?

En række medier har oplevet faldende rækkevidde på Facebook siden nytår. ”Facebook trykker os 30-40 procent i udbredelse,” lyder det fra Lokalavisen.dk. ”Opslag, som normalt ikke kommer ud til så mange, kommer ud til endnu færre,” siger BT-chef
  • Emek Timur/AP/Polfoto
    Siden 31. januar har Facebook forsøgt at favorisere autentisk indhold på bekostning af fake news og spam.
21.04.2017 · 15:24

Ændringer i Facebooks algoritme betyder, at en række medier oplever faldende rækkevidde på Facebook. Medierne kommer med andre ord ud til færre brugere med deres opslag end tidligere.

Redaktør på Lokalavisen.dk Kim Belmark fortæller, at det er blevet sværere at lave virale historier.

”Det er som om, at Facebook trykker os 30-40 procent i udbredelse. Det er muligt, at det har stået på siden årsskiftet, men i hvert fald med sikkerhed de seneste par måneder," forklarer han.

Tendensen er klar

Kim Belmark siger, at "det jo kan være svært at vurdere en histories virale potentiale".

"Men tendensen er klar, synes jeg,” forklarer han i en mail.

Også BTs digitale chef Kevin Walsh har registret en forskel i rækkevidden.

”Opslag, som normalt ikke kommer ud til så mange, kommer ud til endnu færre, mens opslag med stor reach klarer sig endnu bedre end før. Og det passer med, at ændringerne viser sig i det nye år,” skriver han.

På Twitter skriver social medie redaktør i DR Nyheder Holger Rørby Madsen, at han også godt kan genkende tendensen.

Det er amerikanske Chicago Tribune, der har rejst debatten om mediernes faldende rækkevidde. Ifølge Medietrends.dk har Chicago Tribune oplevet et urovækkende fald i udbredelsen af deres opslag siden nytår.

Én algoritme-ændring siden nytår

Facebooks algoritme-ændringer bliver meddelt via Facebooks newsroom.

Den eneste ændring, Facebook officielt har lavet siden nytår er, at Facebook siden 31. januar har favoriseret autentisk indhold på bekostning af fake news og spam.

På spørgsmålet om, hvorfor nogle medier har tabt rækkevidde, henviser Facebooks nordiske pressechef Peter Münster til opslaget fra 31. januar.

”Udover de oplysninger du kan finde her, har jeg altså ikke yderligere bidrag til forklaringen på, hvad dette kan skyldes,” forklarer han i en mail.

En utilsigtet konsekvens

Ifølge lektor i journalistik ved SDU Filip Wallberg er der faktisk ikke sket et fald i mediernes åbne, offentlige interaktioner med brugerne.

”Aktivitetsniveauet ligger på et lidt højere niveau, hvis du ser bredt over mange mediers Facebooksider,” forklarer han.

Derfor må den eneste forklaring på mediernes faldende rækkevidde være Facebooks ændringer i algoritmerne.

”Men det er ikke sikkert, at Facebook selv kan sætte fingeren på, hvilken ændring, der har haft den konsekvens, at mediernes rækkevidde er faldet,” siger han.

Rammer Facebook nogle af de rigtige nyheder, fordi de prøver at dæmme op for spam og falske nyheder?

”Det er ikke sikkert, at det skyldes kampen mod fake news. Facebook laver mange små tilpasninger, så det kan også skyldes andre ændringer,” siger han.

Prioriterer det nære

For eksempel fremhæver Facebook nu i højere grad det, der er tæt på brugerne.

”Måske vil vi i virkeligheden hellere se billeder fra vores søskende, fordi det er tæt på os, end videoer fra Syrien,” siger Filip Wallberg.

Når Facebook ændrer ved algoritmen, er det ikke sikkert, at Facebook kan gennemskue alle konsekvenserne, forklarer han.

”Og det her er åbenbart en utilsigtet effekt set fra mediernes synspunkt,” siger Filip Wallberg.

Medierne er i lommen på Facebook

Kim Belmark fra Lokalavisen.dk peger på, at uanset hvad der er sket med Facebooks algoritmer, understreger sagen mediernes enorme afhængighed af Facebook.

”Tænk at alverdens medier, store som små, er kommet i lommen på Facebook. ’Eksperter’ har slået sig op på at vejlede medier om brugen af Facebook, og dybest set ved ingen en skid om den satans FB-algoritme. Men sådan er den utrolige virkelighed. Dette noget ensidige afhængighedsforhold så vi vist ikke komme for år tilbage”, forklarer han.

Intet fald hos TV 2

Hos TV 2 forklarer digital direktør Anders Blauenfeldt i en mail, at TV  2 ikke kan mærke nogen ændring.

”Det korte svar er nej. Vi har ikke registreret usædvanlige fald i vores reach. Faktisk har vi samlet set en højere average reach, end vi havde ved årets indgang”, forklarer han.

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10