Sociale medier giver ingen trafik

På trods af stor opmærksom omkring sociale medier, så giver de ikke mange klik på nyhedssider. I USA får nyhedssiderne ni procent af trafikken fra sociale medier. De største danske avishjemmesider få kun omkring to til tre procent fra Facebook.
20.03.2012 · 15:19

På trods af stor opmærksom omkring sociale medier, så giver de ikke mange klik på nyhedssider. I USA får nyhedssiderne ni procent af trafikken fra sociale medier. De største danske avishjemmesider få kun omkring to til tre procent fra Facebook.

Det ser ikke ud til, at det bliver de sociale medier, der reder den skræntende nyhedsbranche. På trods af mange velmenende initiativer og meget opmærksomhed, så kommer en meget lille del af trafikken til nyhedshjemmesider fra sociale medier som Facebook og Twitter.

I USA er den årlige "State of The News Media" rapport udkommet, som indeholder et hav af statistik over mediernes tilstand. Her fremgår det blandt andet at en gennemsnitlig nyhedshjemmeside kun får ni procent af deres besøgende fra sociale medier. Det beskrives blandt andet på Poynter Instituttets hjemmeside, hvor journalist Andrew Beaujon noterer:

»Det tal overraskede mig mere end noget andet. Ikke mindst på grund af det store antal af sociale-medie-seminarer, som jeg har skullet deltage i siden 2008.«

I Danmark er tallene dog endnu lavere. I hvert fald, hvis man kun kigger på Facebook, som man må antage står for størstedelen af trafikken. Ekstrabladet.dk og Bt.dk er de største danske avishjemmesider ifølge FDIM. De får begge to til tre procent af deres besøgende fra Facebook, oplyser de til Journalisten.dk.

Ifølge undersøgelsen "State of The News Media" er der forskel på nyhedskilderne på Facebook og Twitter. På Facebook får langt de fleste deres nyheder fra venner. På twitter er der en væsentlig større procentdel, derfår man dem fra journalister eller nyhedsorganisationer, man følger.

Kommentar

21/03/2012 - 16:08

Søren Jensen

Det her er simpelthen årets morsomste citat:

»Det tal overraskede mig mere end noget andet. Ikke mindst på grund af det store antal af sociale-medie-seminarer, som jeg har skullet deltage i siden 2008.«

Kommunikationsbrancen er faretruende tæt på at blive en ren parodi, fordi den befolkes af mennesker som synes det er sjovere at italesætte en virtuel verden for ligesindede end at forholde sig til det virkelige liv.

21/03/2012 - 23:14

Chris Alban Hansen

Man kunne også vende dem og spørge, om medierne overhovedet udgivet noget, der er værd at dele på de sociale medier?

Når de samme historier fra Ritzau går igen på de fleste danske nyhedssites, så er det jo begrænset, hvad de enkelte sites får af klik.

Seneste nyheder

31.05.2016 · 13:00

Analyse: Skal globale nyheder have en dansk vinkel?

Rasmus Barlag
31.05.2016 · 12:25

Kongehuset går på de sociale medier

Søren Frandsen
31.05.2016 · 11:15

Konservative siger farvel til kommunikationschef

Søren Frandsen
31.05.2016 · 10:55

I dag kan ytringsfriheden blive begrænset

Lasse Højsgaard

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

FOA søger redaktør for sociale medier

FOA
Ansøgningsfrist: 20.06

Redaktionschef til Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.06

Kommunikationschef til Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 20.06

Chefredaktør for Familie Journal og Ude og Hjemme

Aller Media
Ansøgningsfrist: 12.06

Presse- og kommunikationskonsulent i PenSam

PenSam
Ansøgningsfrist: 09.06

Kristeligt Dagblad søger journalist til kirke og tro-redaktion

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 13.06

Komputer for alle søger kreativ og idérig Journalist

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalist med næse og ører

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Redaktør/projektleder til ForskerZonen på Videnskab.dk

Videnskab.dk
Ansøgningsfrist: 02.06

Kommunikationsrådgiver

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 03.06

Erfaren pressesekretær

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressekonsulent til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 10.06

NY REPORTER SØGES TIL TV 2/FYN BUSINESS

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren Klipper/fotograf/visuel producer til TV-dokumentar.

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 31.05

Redaktionschef til Sygeplejersken

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 16.06

Kommunikationskonsulent

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 31.05

Nyt fra Kommunikationen.dk