Skandinavisk Zaman-redaktør: »Det tyrkiske demokrati er i stor fare«

De tyrkiske myndigheder har overtaget kontrollen med landets største avis, Zaman. Indgrebet møder hård kritik fra redaktøren af den skandinaviske udgave af avisen. »De vil gøre avisen til en propaganda-maskine,« siger han
07.03.2016 · 16:00

De tyrkiske myndigheder har overtaget kontrollen med den regeringskritiske avis, Zaman, der er Tyrkiets mest sælgende avis.

Staten overtager kontrollen ved at tvangsindsætte administratorer, som overtager driften af avisen. Samme procedure blev sidste år brugt over for tv-kanalerne Bugün og Kanaltürk, skriver Berlingske.

En domstol i Ankara har vurderet, at Zaman har samarbejdet med den omstridte muslimske prædikant, Fethullah Gülen, som er en magtfuld modstander af præsident Reccep Tayyip Erdogan.

Gülen er Erdogans tidligere allierede, men de to mænd er i dag ærkefjender.

Indgrebet møder hård kritik fra Kamil Subasi. Han er redaktør for den skandinaviske udgave af Zaman, der skrives på tyrkisk for skandinaviske tyrkere.

»Vi er kede af det, for Zaman er den største avis i Tyrkiet. Vi er bekymret for Tyrkiets fremtid, og det tyrkiske demokrati er i stor fare,« siger Kamil Subasi til Journalisten.

Vil ikke længere bringe artikler fra den tyrkiske avis

Avisen, som har base i Albertslund, har også forsynet den tyrkiske udgave med historier fra Danmark, eksempelvis om indrejseforbuddet i Tyrkiet til Politikens journalist Claus Blok Thomsen.

Hvad kommer det til at betyde for jer, at de tyrkiske myndigheder har taget kontrollen over Zaman?

»Vi er en uafhængig avis med base i Danmark. Vi vil fortsætte med vores publicistiske principper, og vi vil fortsætte med at kæmpe for pressefrihed, ytringsfrihed og menneskerettigheder. Vi vil ikke længere bruge artikler fra den tyrkiske udgave af Zaman. Myndighederne vil gøre avisen til en propaganda-maskine for regeringspartiet AKP,« siger Kamil Subasi.

Han fortæller, at ’Zaman Iskandinavya’ er uafhængig og dermed kan fortsætte arbejdet uden problemer.

»Den tyrkiske regering kan ikke straffe os økonomisk eller med andre sanktioner. Vores firma er stiftet i Danmark. Vi får vores penge fra reklamer og annoncer fra firmaer fra primært Danmark, og vi får også 41.710 kroner i mediestøtte i år. Så vi kan fortsætte vores arbejde uden problemer,« siger Kamil Subasi.

Kommentar

Seneste nyheder

18.08.2017 · 15:48

Bør man bringe navnet på sigtet ubådsejer? Medierne er uenige

Anne-Laura Hedegaard
18.08.2017 · 15:32

TV 2 News skal også sende 22-nyheder i weekenden

Anne-Laura Hedegaard
18.08.2017 · 12:55

Hope Hicks overtager kommunikationspost efter Scaramucci

Anne-Laura Hedegaard
18.08.2017 · 12:40

Kritik: EB skrev ikke, at sigtet nægtede sig skyldig

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder med pionérånd

Lev Uden Vold
Ansøgningsfrist: 30.08

Bolig Magasinet søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 11.09

Journalist i København

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 25.08

Leder til centralt kommunikationsteam

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 03.09

Presserådgiver

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 24.08

Journalist til nyhedsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 11.09

Tv-tilrettelægger og vært til Døvefilm

Døvefilm
Ansøgningsfrist: 21.08

Videojournalist (barselsvikariat)

DTU
Ansøgningsfrist: 30.08

Webredaktør med gennemslagskraft til intranet og hjemmeside

Greve Kommune
Ansøgningsfrist: 21.08

Journalist og pressemedarbejder

Erhvervsakademi Dania
Ansøgningsfrist: 03.09

DISCOVERY NETWORKS DANMARK SØGER DIGITAL PR-KONSULENT

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 08.09

Journalist/kommunikatør til karriere- og erhvervsartikler

Ingeniørforeningen, IDA
Ansøgningsfrist: 20.08

Stærk kommunikatør og projektleder (vikariat)

Stevns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.08

Studerende til Styrelsen for Patientsikkerheds kommunikationsteam

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 04.09

Er du vores nye medieredaktør?

Dyrenes Beskyttelse
Ansøgningsfrist: 21.08