Skam og skyldfølelse giver stress

ANMELDELSE. "Bogen sætter ord på nogle nye problemstillinger i forhold til mental sundhed på arbejdspladsen, og den giver brugbare råd til at komme videre," skriver anmelder Ulla Bechsgaard om 'Slip stress ud af skammekrogen'
07.04.2017 · 13:12

Af: Ulla Bechsgaard

Bog: Slip stress ud af skammekrogen – et forsvar for arbejdsfællesskabet
Forfatter: Pernille Steen Pedersen
Forlag: Kristeligt Dagblads Forlag (264 sider, 250 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

De engagerede medarbejdere er de sværeste at lede. Det mener en af de ledere, som ph.d. i stress og skam Pernille Steen Pedersen har interviewet til sin bog ’Slip stress ud af skammekrogen’. Lederen kontaktede forskeren, fordi han var magtesløs over for de mange stresssygemeldinger i den afdeling, han var ansvarlig for.

Lederen undrede sig over, at nogle medarbejdere havde et ”sygeligt behov for at overpræstere”. Hvorfor blev de hængende på arbejde i stedet for at gå hjem, når arbejdsdagen var slut; og hvorfor ville de aldrig fanges i at være uforberedte?

Cand. scient. pol. Pernille Steen Pedersens forskning i samspillet mellem skam og stress er grundlaget for ’Slip stress ud af skammekrogen’. Bogen er særdeles relevant for mediebranchen, som konstant er under forandring; og netop forandringer, som medarbejderne ingen indflydelse har på, er ifølge forskeren grobund for stress.

Hun har fundet ud af, at der ofte ligger skjult skamfølelse, dårlig samvittighed og misforståelser bag de stressrelaterede sygemeldinger. Skam handler om angsten for ikke at være elsket og for at blive afsløret i at have gjort noget, som udstøder en af fællesskabet.

Man skammer sig, når man i andres blik ser, at man ikke er vellidt eller respekteret; man skammer sig, når man må indrømme, at man ikke er den medarbejder, kollega eller leder, som man gerne vil være.

Pernille Steen Pedersen lancerer begrebet ’at være vikar for medarbejderens samvittighed’. Lederen skal ikke udføre opgaven selv, men skal tage ansvar for den ved at gøre medarbejderen opmærksom på, hvornår opgaven er løst tilfredsstillende, og hvornår der er overpræsteret i forhold til forventninger.

En vanskelig lederopgave! Ja, bestemt; men forskeren opfordrer redaktører og andre ledere til at gøre forsøget i hvert fald i en periode, hvor en medarbejder er særlig presset.

Hun hævder, at metoden ’at være vikar for medarbejderens samvittighed’ er hjælpsom for medarbejdere, der er ved at få stress eller er blevet syg af stress.

Bogen sætter ord på nogle nye problemstillinger i forhold til mental sundhed på arbejdspladsen, og den giver brugbare råd til at komme videre. Forfatteren understreger vigtigheden af at huske, at der er flere sandheder, når stress er på spil.

Pernille Steen Pedersen mener ikke, at stress kan undgås. Stress er for mange blevet et vilkår i arbejdslivet, og man kan ikke udpege de skyldige! Hun giver i bogen nogle værktøjer til både ledere og medarbejdere, så de kan lære at forebygge de mange stresssygemeldinger. 

Kommentar

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Region Syddanmark søger videojournalist (VJ)

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 29.05

Writer/redaktør, dansk nyhedskanal (barselsvikariat)

Novo Nordisk
Ansøgningsfrist: 04.05

Kommunikationsmedarbejder til ambitiøs kommune med vokseværk

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 14.05

Kommunikationskonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.05

Stærke TV-journalister til Kontant

DR
Ansøgningsfrist: 09.05

Kommunikations- og marketingansvarlig

Rønne Havn
Ansøgningsfrist: 23.05

Kommunikationsmedarbejder (deltidsstilling)

Danmarks Cykle Union
Ansøgningsfrist: 08.05

Dynamisk net-medarbejder til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 10.05

SoMe Manager til TV2 Nord

TV 2 Nord
Ansøgningsfrist: 18.05

Journalistuddannet højskolelærer søges

Hadsten Højskole
Ansøgningsfrist: 03.05