Sexannoncer kan være et brud på loven

Hvis en sexannonce i avisen fører til, at handlede kvinder bliver udnyttet, så kan avisen straffes. Med den advarsel opfordrer britisk politi en række aviser til at droppe sexannoncerne.
26.11.2010 · 12:56

Hvis en sexannonce i avisen fører til, at handlede kvinder bliver udnyttet, så kan avisen straffes. Med den advarsel opfordrer britisk politi en række aviser til at droppe sexannoncerne.

Hvis en avis bringer en annonce for en massageklinik, og det viser sig at være et bordel, der udnytter handlede kvinder, så kan det ende med, at avisen stilles til ansvar ved retten.

Sådan er det i Storbritannien, ifølge britisk politi. Det skriver PressGazette.co.uk.

Kriminalinspektør i politiets enhed mod udnyttelse af mennesker og organiseret kriminalitet, Richard Martin, har sendt et brev ud til en række avisredaktører. Heri opfordrer han dem til at være meget varsomme med, hvilke annoncer, de tager imod. I brevet understreger han, at sexannoncer kan ende med at fungere som ufrivillig hjælp til trafficking.

Han advarer konkret imod annoncer, der tilbyder »multinationale eller unge kvinder, eller som har en seksuelt ladet tone«.

Avishuset Newsquest, der udgiver en række lokale aviser i landet, er allerede i 2008 stoppet med at bringe sexannoncer, efter avisen kørte en artikelserie imod trafficking.

Politiet advarer om, at aviser kan straffes, hvis de bringer annoncer, der bevisligt er led i trafficking.

»Strafansvar kan forekomme under visse omstændigheder, hvor der er klart bevis for, at den pågældende annoncering støtter eller fremmer krænkelser i forbindelse med trafficking, udnyttelse eller indtægter fra kriminalitet,« skriver kriminalinspektøren i brevet.

Kommentar

Seneste nyheder

23.01.2017 · 11:53

Jeres løn blev (lidt) højere i 2016

Andreas Marckmann Andreassen
23.01.2017 · 09:12

"For det første er det ulovligt – for det andet er det moralsk angribeligt"

Anonymous (ikke efterprøvet)
20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationsspecialist med politisk flair

Foreningen af Speciallæger
Ansøgningsfrist: 20.02

CHEFREDAKTØR TIL WOMAN

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01