Sex er svært

Journalistens sommernummer sætter i år fokus på sex og journalistik. Qvortrup og Brüchmann folder sig ud eksklusivt for Journalistens læsere.
25.06.2008 · 15:22
Jakob Elkjærs billede
Jakob Elkjær

Journalistens sommernummer sætter i år fokus på sex og journalistik. Qvortrup og Brüchmann folder sig ud eksklusivt for Journalistens læsere.

Chefredaktørerne er lige til at hænge op på væggen i modsætning til Poul Madsen, som ikke turde.

Jeg interviewede chefredaktør Bent Falbert fra Ekstra Bladet.
»Den værste perversion er afholdenhed,« lød det.
Han var tydeligvis ved at være varm, og jeg tænkte, at tiden var inde.
Vi vil gerne have et billede af dig i et par shorts. I er jo den mest sexglade danske avis. Vil du ikke være med?
»Næh ...«
Men du siger, at sex er det bedste i livet?
»Det har jo ikke noget med sex at gøre at tage et billede af mig i shorts.«
Du er ikke sexet?
»Der er ikke meget sex, der kan udføres med shorts på.«
Vi er også parat til at bringe et nøgenbillede?
»Det tænkte jeg nok. Men den fristelse kan jeg godt stå for.«
Kan man ikke kræve, at chefredaktionen på Ekstra Bladet stiller op, når I nu beder en masse kvinder om at gøre det?
»Næh. Vi skriver jo også om politikere uden selv at stille op til Folketinget. Jeg synes, at du selv skal gå foran.«

Chefredaktør Poul Madsen havde heller ikke lyst. Det er en røvsyg ide, sagde han.
Små pjevs. Så har jeg mere respekt for Se og Hørs chefredaktør, Henrik Qvortrup, og B.T.s chefredaktør, Peter Brüchmann, der stiller op i dette nummer af Journalisten ud fra devisen om, at de selv beder folk om at stille op til lidt af hvert.
Vi gav ellers det generøse tilbud til mere end et dusin mænd i branchen. Det viste sig hurtigt, at det var langt sværere end at få adgang til A.P. Møllers arkiver.

Det begyndte ellers så stilfærdigt. Efter endnu en barsk mediesæson ville redaktionen sende læserne på sommerferie med et blad blottet for fyringer og fratrædelser.
»Alle vil læse om sex,« erklærede journalist Signe Højgaard Nielsen.
Men det er ikke kun hos Bent Falbert, frisindet har grænser. Tidligere sex-journalister havde ikke lyst til at tale i spalterne. Selv til noget så enkelt som en guide til sexguides måtte vi til udlandet for at få et ordentligt kildegrundlag.
Vi fik ikke mindst udfordret forestillingen om vores eget frisind. Freelancer Lasse Højsgaard kom glad slæbende med tyske pornoblade som Leder Bessy, og jeg støvsugede med skrækblandet fryd Hovedbanegårdens kiosk for glittede magasiner med seksuelt indhold.
Da jeg endelig fik taget mig sammen til at bladre, var det med en sær fornemmelse af deja vú.
I det ellers så kække M!, som i realiteten er en opdateret version af Ugens Rapport - nøgne damer og drengerøvsartikler - skriver man nødig pik, men til gengæld anakonda og generalen. Tal lige om sexforskrækkelse. På pigerøvsmagasiner som Woman er sproget forfriskende direkte, men billedsiden er så glittet og vagt antydende, at de kan ligge fremme, når svigermor er på besøg.
Samlet resultat: Uendeligt mange billeder af mere eller mindre nøgne kvinder og ikke en pik, så langt øjet rækker, når vi ser bort fra det forfriskende Aller-magasin Tidens Kvinder, der bestemt lever op til sloganet "Vi fortsætter der, hvor damebladene samler benene".
Bladene lå uåbnede forbløffende længe. Indtil Lasse Højsgaard - der var han igen - begyndte at hænge onanerende playmates op på redaktionen. Signe Højgaard Nielsen krævede blade og medfølgende pornofilm lagt diskret til side og pillede plakaterne ned.

Sidste sommer lavede vi en pastiche på et dameblad, men bare tanken om at lave et rigtigt sexblad gav mig grundangst. I stedet tyede vi til de sædvanlige værktøjer: Interviewet, baggrunden, praktikopholdet ude i medievirkeligheden og 'sådan gør du-guiden'. På sikker grund løsnede stemningen, og bladene kom frem på bordene.
Alligevel er eftervirkningerne ikke overstået endnu. Jeg døjer stadig med kramper i maven. I den halve time, jeg stod foran fotograf Jasper Carlberg i et studie i Valby, trak jeg uafbrudt maven ind. Han forsøgte ellers at trøste mig med sikkert velmente kommentarer som:
»Du er da ikke tyk.«

Kommentar

26/06/2008 - 13:16

preben nyborg madsen

Nå...?

Hvad pokker ramte jeg da af ømme tæer i mit indlæg fra min arbejdsplads VIA University College? Kan se at mit ærlige indlæg bare er fjernet. Okay, så skarp må en kommentar åbenbart ikke være her. Troede ellers, at man godt måtte skrive et sjovt og pirrende indlæg her, men nej.

Og man får ingen begrundelse - per mail - hvorfor indlægget fjernes. Det synes jeg egentlig er dårlig service at efterlade en kollega i uvidenhed om det.

Så er det skrevet - indtil linjerne måske påny fjernes?

26/06/2008 - 15:25

Patrick Nielsen

Der er vist gået Ekstrabladet i det...

Aldrig før er jeg kommet med mine kommentarer, men nu kunne jeg ikke holde bladet til munden længere. I har bestemt heller ikke holdt skyggen af et blad for de nedre regioner i nummer 11 af Journalisten må man sige.

I dette, efterhånden, lille smudsige land, er det ret svært at blive forarget over noget. Men jeg må nok sige folkens, at I på Journalistens redaktion virkelig har fortjent en medajle hvad det angår. Det synes jeg godt, I måtte have holdt for jer selv. Hvad ligner det at bringe den slags i et ganske uskyldigt fagforeningsblad! Fordi I er lidt småperverse. Men det er folk jo flest. Der bliver i al fald flere af dem. Det er ikke ligefrem den slags jeg forventer, når jeg åbner bladet. 

Det kan godt være, jeg er en kende gammeldags, og fleretallet vil da også sige at dette nummer er absolut i orden. Mere af den slags! Ingen hæmninger. Sørgeligt. I Danmark er alt jo efterhånden tilladt.

Porno finder man jo stadig i børnehøjde. Var det ikke snart på tide at gemme den slags i en lille snusket specialbutik, så folk kunne forlystre sig i et væk dér. Med deres syndige handlinger. Og så forbyd dog købesex, men det vil politikerne jo ikke. Hvor skulle de så gå hen.

I behøver egentlig ikke sende flere af jeres blade til mig. Medmindre I tager et koldt brusebad og kommer til fornuft igen. Her er I da kogt helt over.

Kan I så komme hen i skammekrogen med jer.

Mvh.

P. Nielsen

27/06/2008 - 14:29

Peter Møller

Helt ærligt!

Jyllands-Posten fyrer folk, DRs skandaløse byggesag er atter blusset og TV 2 er i stationens måske hidtil værste økonomiske krise.

Der er kolleger der mister deres job - på TV 2 har vi sagt farvel til profiler der har været med til at bære stationen siden 1988.

Og Journalisten vælger at lave et særnummer om sex med Henrik Qvortrup som folde-ud-mand og med masser af pik og patter inde i bladet.

Jeg synes det er for plat.

I kan selvfølgelig skrive hvad I har lyst til i bladet - men jeg har ikke lyst til at støtte jer længere.

Er der en måde hvorpå jeg kan opsige mit abonnement? - altså så de penge, jeg indbetaler til forbundet, ikke længere går til drift af journalisten? - eller skal jeg melde mig ind i et andet fagforbund?

27/06/2008 - 17:43

Susanne Sayers

Må erklære mig i den grad enig med Peter Møller. Temanummeret er sjovt tænkt, og jeg er ikke spor forarget over emnet. Men timingen er jeg dæleme forarget over. Der må da være langt vigtigere forhold at afdække lige nu end pressens forhold til kønsorganer. Mine tidligere kolleger på JP har nedlagt arbejdet for første gang i 33 år, der bliver skåret ned også på TV2's regioner, mediernes freelancebudgetter beskæres, så man kunne forestille sig, at det bliver sværere at være freelancer, de betalte dagblades oplag buldrer ned ... og så videre. 

Jeg ville hellere se noget begavet om, hvorfor det går så galt og have nogle endnu mere begavede bud på, hvordan pressen kommer videre. Hvad er fremtidsscenarierne? Hvad er barriererne for branchen og for den enkelte? Der er nok at tage fat på. 

Bedste hilsener,

Susanne 

27/06/2008 - 18:04

Michael Bjørnbak Martensen

Jeg fik bladet i går, forstod ikke at det mit fagblad ved første kig på forsiden, åbnede bladet, bladrede lidt, lukkede det igen.

Nu ligger det ude i skraldespanden.

En vellykket fuser.

27/06/2008 - 18:15

Klaus Wendelboe

Der er virkelig bygget noget suspense op til alle os, der endnu ikke har modtaget bladet!

Nu håber jeg lykken tilsmiler mig og om Herren og Næstved Postvæsen vil, at det ligger i postkassen, når jeg kommer hjem i aften.

Mvh

Klaus Wendelboe (langt ude på landet, åbenbart)

28/06/2008 - 07:59

preben nyborg madsen

Jeg har også modtaget det dristige nummer af JOURNALISTEN og må sige, at jeg bladrede det lynhurtigt igennem. SÅ spændende er sex nu heller ikke, at det tåler et helt magasin. Hvorfor har I ikke bare lavet et indlæg/tillæg i billigere trykkvalitet, så man fik muligheden for at tage det ud og smide i skraldespanden?

Jeg finder initiativet prisværdigt og modigt, men fylde et helt blad ER for meget af det gode i en tid, hvor journalister er i nød rundt omkring på arbejdspladserne med hensyn til jobtryghed. Sex er nok svært og der sælges megen kommunikation på pik og patter, men så burde I have taget skridtet fuldtud ala Se og Hør og bragt dyneløfter-paparazzi af Quotrup for eksempel. Og Falbert kunne da også trænge til en tur, sådan en tør-ikke-tøsedreng.  Som JOURNALISTEN nu ligger fremme, ved jeg egentlig ikke, om jeg gider læse den...der er for lidt power og drift i artiklerne, synes jeg. Og jeg sidder ellers i The Men´s Room i Horsens, hvor vi gerne starter dagen med afspilning af Sabrina og hendes youtubehit: "Boys, boys, boys" :-)  

28/06/2008 - 11:58

Lars Kristensen

Det var dråben! Det her forbund har intet at give mig længere - jeg melder mig ud!!!

28/06/2008 - 20:07

morten bruun

Det passer ikke, at det vovede tema fylder hele bladet. Således er der hverken porno, sex eller erotik over forbundsformandens kommentar.

I øvrigt mener jeg - åbenbart i modsætning til flere andre - at initiativet både er forfriskende og vellykket. Næsten. Man kunne have valgt adskillige andre vinkler, Paulas kommentarer kan jeg citere uden at læse dem, og de fire sider med mænd i boksershorts er lidt for pædagogiske - men det skyldes nok misundelse. Selv om jeg ligesom Elkjær trækker maven ind, vil der stadig være noget tilbage. 

Det har været spændende at læse om et par arbejdspladser og en fotograf, mange af os ikke kender så meget til. Og da et par af de - i øvrigt vigtige - emner, eksempelvis Susanne Sayers efterlyser her, er blevet dækket grundigt af journalisten.dk, er det sgu okay at blive overrasket af sit fagblad. 

God og kærlig sommer til alle

Morten 

29/06/2008 - 08:59

Jakob Elkjær

Tak for interessen for Journalistens sexnummer.

Jeg er enig i, at fagbladet Journalisten skal forholde sig til de største aktuelle begivenheder i medie- og kommunikationsbranchen. Det er en helt central ambition for redaktionen, at lave et website og et fagblad, som holder medlemmerne ajour med og som kommer bagom de store aktuelle sager. Det forsøger vi efter bedste evne at gøre i langt de fleste af numre af bladet og på Journalisten.dk.

Problemet er, at de store aktuelle historier næsten udelukkende handler om de klassiske journalister i de store bladhuse samt på TV 2 og DR. Vi bliver - ofte med rette - kritiseret for mest at interesse os for ’de fine på de store arbejdspladser’ i vores cover-historier.

Derfor tillader vi os at anlægge et helt andet perspektiv på branchen i det sidste nummer før sommerferien – sommernummeret - ligesom vi efter fattig evne normalt forsøger at få bredden med i andre artikler end coverhistorien.

Vi har for eksempel sat fokus på navnestoffet med et navnenummer, på dameblade med et tøjnummer og nu på sexjournalistikken i et sexnummer. Vi får nye ideer og kommer ud på ofte oversete arbejdspladser som redaktionen bag det herlige magasin Tidens Kvinder.

Medie- og kommunikationsbranchen er fantastisk sammensat, og jeg nægter at være redaktør for et fagblad, der kun handler om de ’rigtige journalister’, der søger aktindsigt og interviewer politikere.

Sex fylder rigtig meget i medierne uanset om man kan lide det eller ej. Langt størstedelen af det indhold er lavet af DJ-medlemmer. Gratisaviser og betalingsaviser har bragt tusindvis af artikler om sex det seneste år - de er skrevet, redigeret og fotograferet af medlemmer af Dansk Journalistforbund. Det er dog for intet at regne mod interessen for sex i de glittede magasiner samt reality-programmerne, der nærmest strutter af hormoner. Sågar P1 vil have et program med erotiske noveller. 

Jeg står helt inde for og er stolt af det redaktionelle indhold i sexnummeret og jeg er glad for, at mange af dem, der skriver, fotograferer og redigerer, stillede op. En del havde ikke lyst af frygt for kollegernes reaktion. Vi har i det mindste gjort os umage for at have en nysgerrig og åben tilgang til emnet. Det er ambitionen, at bladet uden løftede pegefingre og med en portion humor gerne skal give stof til diskussioner om køn, ligestilling og redaktionel behandling af emnet sex.

 

Så giv bladet en chance før I brænder det af eller smider det ud.

 

For vi skal vel ikke være for fine til at vedkende os, at en del DJ-medlemmer beskæftiger sig professionelt med emnet sex?

 

mvh

Jakob Elkjær, redaktør

29/06/2008 - 10:28

Michael Bjørnbak Martensen

..og nu venter vi så spændt på takke-kommentarer fra de mange medlemmer, fagbladet har serviceret. -:)

30/06/2008 - 16:50

preben nyborg madsen

TAK...det var rart at få redaktøren på banen lige på det tidspunkt....TAK!

Tidens Kvinder, akja - hvilken redaktion. Den historie må jeg læse efter Elkjærs anbefaling, men ellers bliver det nok et af de numre, som ender i reklamestakken og smidt ud til sidst...ulæst. Trist nok, for intensionerne er gode nok, men sex er jeg...mærkeligt nok...overmæt og stopfodret med. Det er der jo overalt. Selv min yndlingsblogger - frøken Paula - kaster sig ofte ud i emnet - dog med sine klassiske moralske briller på spidsnæsen :-)

Humor i JOURNALISTEN? Ja, det er nye toner. For hvad er humor. Er det at rive bukserne af nogle chefredaktører? Er det at turde skrive om sex i et helt nummer af fagbladet, som medlemmerne betaler i dyre domme for at have kørende?

Se, Elkjær, det er spørgsmålet! Skal du virkelig have vore surt tjente lønkroner for at præstere sexnumre i et fagblad? Egentlig er jeg splittet i sex (læs: 7) sind om netop det spørgsmål. Men jeg er sikker på, at mange kollegaer rundt omkring spørger sig selv: Hvad var det nu for noget? Og overvejer at udmelde sig Journalistforbundet, som skulle hjælpe medlemmerne og ikke underholde med laveste kommercielle fællesnævner: SEX!

30/06/2008 - 21:04

Malene Haakanson/Lisbet Frellsen/Iben Albinus/Ida Ebbensgard

Altså, hør engang ...

Det er da befriende og SJOVT, at Journalisten gir den gas med bar tiller og Qvortrup på slap line, lige inden vi alle sammen går på sommerferie. At dagbladenes oplag falder, tv-stationernes budgetter kollapser og kvalitet&arbejdsvilkår er under pres - det er jo det, Journalisten normalt dækker. Hvis vi ikke skal ende i kollektiv depression, er det da helt ok at skære et enkelt nummer af bladet lidt skævt. 

Og vigtigst af alt: Vi værdsætter, at netop vores fagblad dækker et så alle stedsnærværende emne med en journalistisk vinkel - og minder os om, at selv de lumre blade tilsyneladende stadig er for bonerte til at vise nøgne mænd.    

Vi siger derimod vores abonnementer op, hvis Journalisten kun må handle om fagforeningsmøder, panikdag og nedskæringer. Journalisters hverdag er da langt mere mangfoldig, nogen skriver om politik, nogen om biler, andre om sex. 

Så kære Preben, Lars, Peter, Patrick m.fl.: Tør øjnene og grin lidt med jeres gode fagblad.

Go' sommer 

Malene Haakansson, Lisbeth Frellsen, Iben Albinus Sabroe & Ida Ebbensgaard

30/06/2008 - 22:57

Peter Hansen

Da jeg i forholdsvis moden alder gik i gang med journalistuddannelsen, spøgte jeg jævnligt med, at det nok blot ville kvalificere mig til at være arbejdsløs på et højere niveau.

Det gjorde det i længden ikke. Men jeg skal love for, at jeg har fået lov at blive ked af mit forbund på et andet niveau. Som medlem af SID og dermed CO tænkte jeg hvert andet eller tredje år, når Strube og Bæ-Ring kom med et nyt jernforlig, at "nu kan det ikke blive værre". Og erfarede næste gang, at det kunne det.

Da kunne jeg til gengæld glæde mig over at få Danmarks bedste fagblad.

Som medlem af DJ tænker jeg stort set hver gang, jeg får bladet, at nu kan det ikke blive værre. Og erfarer næste gang, at det kunne det.

Til Jer, der er deler den holdning, og derfor overvejer Jeres medlemskab: Det er en skidt ide. Vi har brug for forbundet. Men måske skulle vi på næste delegeret møde beslutte, at forbundet tager magten over bladet.

Det kan ikke passe, at det skal være legeplads for nogle pubertære platugler, der bruger det til at få afløb for, at de har glemt hvordan man, sådan rent fysisk, bedriver selvbesmittelse.

01/07/2008 - 09:21

Michael Bjørnbak Martensen

@ Peter Hansen

Helt enig i den pubertære.

Desværre er tendensen, at der går storby og Erasmus Montanus, i mange ellers udmærkede journalister - så ordet ikke rigtigt bider på. 

Så din kommentar bliver altså ikke forstået; det gælder både redaktøren og en som f.eks. Kresten Schultz Jørgensen, der ligeledes befinder sig i en verden med lidet kontakt til jordoverfladen.

02/07/2008 - 10:47

Bjørn Sørensen

Kære Journalisten. Tusind tak for et forfriskende og modigt nummer af fagbladet. Hvor det rart at se at redaktionen tør eksperimentere og ruske lidt op i de konforme forestillinger om, hvad et fagblad er og skal være. Forestillinger, der kommer til et tvært udtryk i denne debat.  Journalisten har hele året løbende dækket de tunge, vigtige historier i branchen - og jeg er sikker på, at det vil bladet fortsætte med efter ferien. Så godt gået i Gl. Strand. Og rigtig god ferie!

VH Bjørn.  

09/07/2008 - 11:44

Lars Kristensen

Hvor er det hyggeligt med en lille rosende sommerferie-mail fra Journalistens tidligere praktikant Bjørn Sørensen her til sidst. Så er han nok også sikret et par freelanceopgaver, når han er færdig på skolen om lidt - måske om sex.

09/07/2008 - 21:46

Peter Møller

Kære Malene, Lisbet, Iben, Ida, Jakob m.fl. 

Når jeg får at vide, at jeg skal tørre øjnene, må jeg tage til genmæle.

Jeg har intet imod at grine, jeg har intet imod sex, og jeg har heller ikke noget imod historier om kollegerne på Tidens Kvinder. 

Men jeg synes efterhånden, at det fagblad, jeg er med til at betale for, er blevet for ringe.

Sexnummeret var dråben.

Hvis Journalisten var et magasin der levede af løssalg kunne jeg forstå jeres disposition, men jeg kan ikke finde det på hylderne i min lokale DSB-kiosk.

Jeg gider ikke betale for "folde ud mænd" og retningslinier for den gode sexguide gennem min fagforening. Det gør jeg i DSB-kiosken, hvis jeg skulle få lyst til den slags.

Hvis alle de andre numre af fagbladet,  som Jakob Elkjær skriver, kom bag om de store aktuelle sager i branchen, kunne jeg måske smile af sexnummeret.

 Men det gør Journalisten efter min mening ikke.

I løbet af de seneste numre har bladet hyldet en journalist der ikke ville med til OL i Kina (Undskyld Øjvind, men det srider mod mit journalistiske instinkt), i temanummeret om trusler halede man en død kat frem som det fornemste eksempel (den havde været død i fem år) og i listen over de 200 mest magtfulde mediemennesker i Danmark havde man glemt TV 2's nyhedschef (men husket nogle freelancere og bloggere som jeg ikke med al min gode vilje kan få mast ind i toppen af mediebrancen. (Undskyld til Kim Møller fra Uriasposten og Niels Lillelund, madanmelder hos JP) .

Jeg oplever desuden, at de store aktuelle sager bliver belyst af anonyme kilder, og når bladet skriver om min egen arbejdsplads, kan jeg i en del tilfælde ikke genkende hvad der står.

F.eks. skrev bladet for nylig om TV 2's gravegruppe uden at snakke med gruppens medlemmer, og jeg sidder nu med den fornemmelse i maven, at jeg ikke kan stole på hvad der står i bladet. 

Sexnummeret var dråben - Journalistens opgave er efter min mening ikke at underholde, men på en troværdig og kritisk måde at sætte fokus på medlemmerne og branchen.

Jeg mener ikke at bladet i sin nuværende form gør nogen af de ting.

Peter Møller

10/07/2008 - 16:50

Aase Bak

Medie- og kommunikationsbranchen er fantastisk sammensat, og jeg nægter at være redaktør for et fagblad, der kun handler om de ’rigtige journalister’, der søger aktindsigt og interviewer politikere.
Citat: Jakob Elkjær.

Det er da fint, men hvorfor skal branchen/stofområdet dækkes, som om I var en flok acne-plagede teenagedrenge? Fascinationen og drengehørmen er løbet af med jer, og I dækker stoffet på en måde, så man bare kunne have nøjedes med at købe et af de blade, I rapporterer fra. Hvis I gerne vil tage den branche alvorligt (og det synes jeg I skal), hvorfor så ikke skrive lidt mere fagligt og interessant om det? Jeg synes ikke, jeg bliver specielt meget klogere. Underholdt bliver man, men det mener jeg ikke er mit fagblads primære opgave.

Og nej, jeg er ikke forarget....der skal sgu mere til. Jeg blev bare lidt træt over jeres falliterklæring, da jeg så bladet.

 

 

11/07/2008 - 00:40

Christian Barfoed

Helt enig med Peter Møller. Der sker så meget i mediebranchen i øjeblikket, at det er skudt helt forbi at hellige et helt nummer til sex.

Det er simpelt hen en falliterklæring og opfylder i mine øjne kun redaktørens behov for provokation - og åbenbart også for selviscenesættelse, kan vi se. Her må jeg så hellere tilføje, at jeg synes det var rigtigt og modigt af min egen chefredaktør Peter Brüchmann at stille op, når det nu skulle være. For det skulle det jo åbenbart.

 Hvis jeg vil have letbenet underholdning - og det elsker jeg i parentes bemærket, køber jeg et ugeblad. Men skæg for sig og snot for sig, det er ikke godt nok at bruge et helt nummer af  "Journalisten" på det. Som Peter Møller skriver, er der adskillige arbejdspladser - inklusive min egen i øvrigt, hvor der i øjenlikket sker små revolutioner og blodbade.

Og forklaringen om at man på den måde får fokus på ellers oversete arfbejdspladser som "Tidens Kvinder" er rent bavl og opfundet til lejligheden. Som om den nuværende - og i øvrigt også tidligere - redaktører nogensinde har vist vilje til at beskæftige sig med f.eks. provinspressen.

vh Christian Barfoed   

11/07/2008 - 00:49

Christian Barfoed

Helt enig med Peter Møller.

Der sker så meget i mediebranchen i øjeblikket, at det simpelt hen er for plat at bruge et helt nummer på sex - selv om det da er ganske moderigtigt og opportunistisk.

Men som Peter Møller påpeger, sker der så meget i mediebranchen i øjeblikket, hvor der sker små revolutioner og blodbade flere steder, uden det tilsyneladende interesserer "Journalisten" at gå i dybden med. I øvrigt også på min egen arbejdsplads.

I mine øjne tilfredsstiller tema-nummeret om sex kun redaktionens åbenbare lyst til provokation - og åbenbart også redaktørens egen lyst til selv-iscenesættelse. Her må jeg så hellere skynde mig at tilføje, at jeg synes min egen chefredaktør Peter Brüchmanns beslutning om at stille op, var rigtig og modig når det nu skulle være. For det skulle det åbenbart.

Forklaringen om at man med tema-nummeret også får sat fokus på ellers oversete arbejdspladser som f.eks. "Tidens Kvinder" er dødssyg og opfundet til lejligheden. Som om det nogensinde har interesseret "Journalisten"., hvad der f.eks. sker i provins-pressen.

Det er simpelt hen ikke godt nok. Hvis jeg vil have letbenet underholdning, og det elsker jeg da, køber jeg et ugeblad. Men jeg gider ikke at mit fagblad spilder min tid.

vh Christian Barfoed, B.T. 

13/07/2008 - 13:12

Ulrikke Moustgaard

Tak til Journalistens redaktion for et velresearchet, tankevækkende og fordomsfrit temanummer om sex.

Modsat andre her på debatten smed jeg ikke Journalisten direkte i skraldespanden - men læste det med stor iver for derefter at gemme bladet.

Hvorfor? Fordi Journalisten med sit tema tager fat i en af tidens helt store tendenser indenfor vores fag.

For det første: Sex er blevet et så allestedsnærværende tema i medierne, at det faktisk er noget, man forsker seriøst i andre steder i verden. Et norsk forskningsprojekt fra Norges journalisthøjskole fremsatte for få år tilbage således den påstand, at sex er blevet et nyt nyhedskriterium i journalistikken. Sex sælger. Uanset om det handler om brystforstørrelser, pædofile på chatten eller Jeppe Kofoed.
Og dét kommer sgu da i høj grad os ved. Vi sidder jo selv som journalister og vinkler ideer og historier på, hvad der virker, og hvad der sælger.

For det andet: Sex er et marked, som har ekspanderet vildt, siden vi frigav pornografien i 70’erne, og det omfatter naturligvis også mediemarkedet med alle de nye mere eller mindre sexrelaterede blade. Hvilket også kommer os ved, for det er jo det arbejdsmarked, vi står midt i.

For det tredje: Dét at sex sælger og er så massivt tilstede i alle slags medier, giver os nogle helt nye etiske og faglige udfordringer og problemstillinger, fordi sex handler om både køn, samfund, intimitet og grænser. Hvilke regler gælder? Hvad er væsentligt? Hvordan sikrer vi en fair behandling af kilder?

Er det fx fair eller væsentligt at udpensle de slibrige detaljer i Tøndersagen i journalistikkens navn, når det, detaljerne handler om, rækker milevidt ind i de involveredes intimsfære? Eller er det fair eller væsentligt at skrive om en kvindelig politikers bryster i en valgkamp? Eller hvad med historien om, at Jeppe Kofoed ikke brugte kondom, da han havde sex med en pige over den kriminelle lavalder?

Journalistens temanummer er den oplagte anledning til at tage nogle af ovenstående diskussioner.

Så tør øjnene og lad os glæde os over, at Journalistens redaktion turde springe ud i et anderledes og aktuelt emne, som stort set aldrig er blevet debatteret i journalistfaglige kredse før.

Mere af den slags, tak!
Ulrikke Moustgaard

13/07/2008 - 17:42

Michael Bjørnbak Martensen

@

 Fik du svar på dine ønsker til redaktionel behandling med fairness?

 "Er det fx fair eller væsentligt at udpensle de slibrige detaljer i Tøndersagen i journalistikkens navn, når det, detaljerne handler om, rækker milevidt ind i de involveredes intimsfære? Eller er det fair eller væsentligt at skrive om en kvindelig politikers bryster i en valgkamp? Eller hvad med historien om, at Jeppe Kofoed ikke brugte kondom, da han havde sex med en pige over den kriminelle lavalder?"

16/07/2008 - 06:46

preben nyborg madsen

Jeg har også undret mig over alle de detaljer, som blev beskrevet i Tøndersagen og undret mig over hele scenariet om Jeppe Kofoed. Det er som om der er gået selvsving i detaljer i sådanne sager med mindreårige pigers sexliv - eller udnyttelsen af denne.

Husker EB´s behandling af Tønder-sagen som usmagelig og unødvendig, hvor der ikke blev taget nogen hensyn til ofrene. Det var tydeligt, at det stof kun bev brugt til at storsælge avisen på. Alt blev penslet ud til mindste detalje, så læserne kunne hidses op til at købe næste artikel i føljetonen, som stod på i månedsvis...

Jeppe Kofoed og hans flirt i det vestjyske kunne jeg egentlig ikke se det forargelige i - men det viste jo blot, at en historie påny kan pumpes op til en kioskbasker-sælgende føljeton, som kan strække sig over uger - og blot bliver værre og værre. Se og Hør brystede sig endda af deres store moral, fordi de ikke ville bringe interview med pigen. Ih, hvor flot, Qvortrup!

Men da bornholmerne samlede sig om Kofoed og gav ham deres fulde opbakning, var det lige som om, at luften sivede ud af den medie-ballon totalt.

Gad vide, hvad næste sex-scenarium i medierne kan blive....men at det kommer til at handle om en pige tæt på eller under den kriminelle lavalder, er jo sikker. Og så gerne en voksen, som har sex med hende. Og så frem med den store malerpensel...endnu en gang.

Jo, sex er i medierne. Og vi skal forholde os til sex dagligt, når vi går rundt i byen. Det er sex, der sælger. Men jeg synes egentlig, at det er lidt små-kedeligt og forudsigeligt. Jeg troede, at sex skulle være spændende og pirrende. Men i dag er det bare...dagligdag. Trist udvikling. 

20/07/2008 - 23:41

Skriv for- og efternavn

Kære Ulrikke Moustgaard,

 Tør selv øjnene......

Alle de emner du nævner i dit indlæg er relevante og et tema-nummer værd. Men det var ikke det tema-nummer, Journalisten lavede. .

Man lavede et overfladisk, form-stærkt men meget indholdssvagt tema, der emmede af en sær blanding berøringsangst og pubertetsfascination over at skrive frække ord.

Og så er det altså jeg mener, der er vigtigere emner, når ambitionsniveauet alligevel ikke er højere.

 vh Christian Barfoed, B.T. 

20/07/2008 - 23:52

Skriv for- og efternavn

lrikke Moustgaard,

 

Alle de emner, du nævner i dit indlæg er relevante.....bare synd, at det ikke var DET, Journalisten lavede tema-nummer om eller gik i dybden med.

Journalisten lavede et form-stærkt men meget indholssvagt tema-nummer, der skøjtede rundt på overfladen i en sær blanding af pubertets-angst og fascination over at kunne skrive frække ord og..... ti-hi - EB's chefredaktør vil ikke stille op til nøgenbillede, er han ikke dum og dobbeltmoralsk  (Fucking hvad så, spørger jeg bare - det er skolebladsniveau, synes jeg). 

 Hvis Journalistens ambitionsniveau alligevel ikke er højere - eller talentet ikke større - skal man holde sig til det sikre, der sker nemlig masser  af vigtige ting på medie-området i øjeblikket.

 

vh Christian Barfoed, B.T.  

.

 v

31/07/2008 - 15:11

preben nyborg madsen

Er der egentlig nogen, som fik læst JOURNALISTENS nummer med SEX på temaet?

Jeg gjorde nemlig ikke....gad ikke. Måske engang til jul vil jeg finde det frem og skimme...men lige nu...nej, så er stranden da bedre at kigge på. I skulle have skrevet temanummeret senere på året, tror jeg - og så vinklet mere seriøst og ikke så pubertiritært.....Gå lige til sagen. Og hvorfor har de halvnøgne mænd ikke fået lov at smide underbukserne?

Gå til den - på den rigtige måde - næste gang I laver et tema-nummer.

 

16/10/2008 - 11:09

Jan Gaver

Det er en tilsnigelse at skrive, at EB "beder en masse kvinder" om at optræde nøgne i avisen, og at Falbert derfor bør gøre det samme. EB tilbyder derimod kvinder at optræde nøgne. Og mange vælger frivillligt at gøre det. 

13/03/2012 - 23:02

Morten V

Ha ha.... her er vi næsten ude i at kommentarerne er de sjoveste.

30/05/2012 - 10:33

Jesper H.

Fint blog indlæg, og fine kommentarer :-)

 

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10