Se og Hør klager til Pressenævnet over Radio24syv

Ifølge Se og Hørs chefredaktør haltede etikken, da Radio24syv i denne uge satte fokus på ugebladets brug af paparazzi-metoder. Nyhedschef afviser: »Jeg synes ikke, han har noget at udsætte på os«
  • Per Rasmussen/Polfoto
    »Det handler om at få trykprøvet, om man i radioen kan komme med udokumenterede påstande,« siger Niels Pinborg om baggrunden for Se og Hørs klage til Pressenævnet over Radio24syv.
08.09.2016 · 15:22

For tiden kører retssagen mod Se og Hør, og i morgen fortsætter sagen ved Retten i Glostrup. I den anledning satte Radio24syv tidligere på ugen fokus på ugebladets brug af paparazzi-metoder.

Radioen har blandt andet fortalt, at Ser og Hør det seneste år har bragt 418 paparazzi-fotografier, selv om chefredaktør Niels Pinborg for to år siden sagde, at bladet ikke længere ville bringe paparazzi-billeder uden et ”klart formål”. Ad flere omgange har Niels Pinborg været i Radio24syvs studie for at svare på spørgsmål og kritik.

Men nu har Se og Hør valgt at klage til Pressenævnet over Radio24syvs journalistik i sagen. Det bekræfter chefredaktøren over for Journalisten.

»Vi føler ikke, at etikken var i orden i et program, der handler om mediers etik. Og så er det jo sådan i Danmark, at hvis man mener det, så har vi et organ, der kan tage sig af den slags. Vi laver ikke lange smædekampagner mod Radio24syv, ligesom de laver mod os - vi lader organet vurdere sagen. Det handler om at få trykprøvet, om man i radioen kan komme med udokumenterede påstande,« siger Niels Pinborg.

24syv: Han har ikke noget at udsætte på os 

Niels Pinborg ønsker ikke at uddybe, hvad klagen over Radio24syv går ud på. Men på forespørgsel fra Journalisten har radioens nyhedschef, Simon Andersen, fremsendt hele klagen.

Heraf fremgår det, at Niels Pinborg på vegne af Se og Hør klager over Radio24syv for en række brud på god presseskik. I alt er der syv klagepunkter mod radioen.

Blandt andet mener Niels Pinborg, at Radio24syv kun har forelagt ham 56 af de i alt 418 eksempler på paparazzi-billeder, som radioen har fundet i hans blad. Han mener også, at det er ”groft misvisende”, at Radio24syv – ifølge ham – konsekvent omtaler brugen af paparazzi-metoder som ulovlig, ligesom han klager over radioens brug et gammelt eksempel fra før hans tid, der for længst er afgjort ved retten.

SAGEN AFGJORT

Se og Hør tabte i Pressenævnet

Efter denne artikel er publiceret, har Pressenævnet vurderet sagen. Nævnet udtalte ikke kritik af Radio24syv. Denne boks er tilføjet 2. december 2016.

Læs kendelsen

Alle anklagepunkterne afvises overordnet af Radio24syvs nyhedschef, Simon Andersen:

»Jeg synes virkelig, vi har gjort alt vores yderste for, at man – netop når vi går et andet medie efter i sømmene – ikke kan angribe os for at være gået for langt eller tage fejl. For når vi gransker Se og Hørs etik, skal vi selvfølgelig gøre os umage med at følge de højeste faglige standarder. Og det synes jeg også, vi har gjort. Jeg synes ikke, han har noget at udsætte på os,« siger han og tilføjer:

»Jeg kunne vælge at trække på smilebåndet af, at et ugeblad, der nærmest udsætter et kærestepar for redaktionel stalking, føler sig krænket på journalistisk værdighed. Men det vil jeg sådan set ikke. Jeg tager det virkelig alvorligt.«

»Det er meget, meget nuanceret«  

Simon Andersen fortæller, at han endnu ikke har nået at sætte sig grundigt ind i klagen. Men han siger, at Niels Pinborg fra starten fik at vide, at radioen har optalt mere end 400 paparazzi-billeder i hans blad.

»Han får at vide, at det er over 400 billeder. Det tal bestrider han ikke, men det, der så interesserer ham mest, er den del om paparazzi-fotos af Martin Jørgensen og Eva Harlou. Fordi det er et af de eksempler, vi for alvor går ind i. Dem beder han om at se – og dem sender vi. Han beder ikke om at se andre. Så vi har fuldstændig fulgt den aftale, vi har indgået med Pinborg,« siger Simon Andersen.

Han afviser også, at Radio24syv konsekvent har omtalt paparazzi-metoden som ulovlig:

»Jeg afviser fuldstændigt, at vi har sagt, at al paparazzi er ulovligt,« siger han.

Men er det rigtigt, at man af dækningen kan få et fejlagtigt indtryk af, at Se og Hør har begået noget kriminelt med deres paparazzi-metoder?

»Nogle af billederne kan man godt få indtryk af er ulovlige. Og det tror jeg for så vidt også, at de er. Men hvis man hører dækningen, som jo er foregået over halve timer, så synes jeg, det er meget, meget nuanceret,« siger Simon Andersen.

Intet problem med ældre eksempel 

Se og Hør klager også over, at Radio24syv har kaldt bladets dækning af Martin Jørgensen og Eva Harlous forhold for en forfølgelse.

Til det siger Simon Andersen:

»Jeg står fuldt på mål for den betegnelse. Jeg vil med mine egne ord sige, at det er en forfølgelse,« siger han.

Simon Andersen afviser også, at det skulle være etisk problematisk, at Radio24syv i sin dækning af Se og Hørs brug af paparazzi-billeder i løbet af de seneste to år drager et eksempel og en case af ældre dato ind i dækningen. Casen er Anders Lund Madsen, der i 2011 fik taget paparazzi-billeder, som blev bragt i Se og Hør. 

»Selvfølgelig kan Anders Lund Madsen fortælle om en historie fra 2011. Det har han da fuld ret til,« siger Simon Andersen. 

Men fremgår det tydeligt nok af jeres dækning, at det er et eksempel af ældre dato?

»Ja. I det interview, vi bringer med ham om morgenen, er det i hvert fald nævnt. Jeg skal lige tjekke op på, om det også fremgår helt tydeligt i det, vi bringer om eftermiddagen. Men det synes jeg da i øvrigt også er stort set ligegyldigt. Medmindre Se og Hør var holdt op med at anvende paparazzi-metoden – men det er de jo ikke,« siger han.

Det er ikke en smædekampagne 

Simon Andersen afviser desuden, at Radio24syvs dækning af Se og Hørs metoder skulle være en smædekampagne mod bladet, som Pinborg påstår.

»Det synes jeg ikke. Når man i morgen står i centrum for en meget omfattende retssag om brug af krænkende og ulovlige metoder, er det da ekstremt relevant at se på, om bladet på anden vis anvender metoder, som kan virke krænkende,« siger han og tilføjer:

»Hvis man er Martin Jørgensen eller Eva Harlou, så opfatter man nok bladets adfærd som ekstremt krænkende. Så inden vi nu får indtryk af, at Se og Hør nu er udgivet som et ugeblad i himlen af de rene og til de rene, så synes jeg, at det kan være min journalistiske opgave at minde om, hvad der nogle gange sker i bladet.«

Forelagt Simon Andersens svar på anklagepunkterne fastholder Niels Pinborg, at han ikke vil uddybe sin klage offentligt. Det ville være respektløst over for Pressenævnet, mener han. Men på mail tilføjer han: 

"Se og Hør har de seneste tre ikke år haft sager om billedoptagelser af hverken den ene eller den anden art ved hverken domstol eller pressenævn."

 

Rettet 9/9, kl. 08.58: Det har tidligere fremgået af denne artikel, at Se og Hør ifølge Radio24syvs optælling har bragt 418 paparazzi-billeder inden for de seneste to år. Det er nu rettet til, at de 418 billeder alle er bragt inden for det seneste år. 

Opdateret 2/12 klokken 9.32: Sagen er afgjort, og Radio24syv fik ikke kritik i Pressenævnet. Du kan finde link til kendelsen i faktaboksen, som er tilføjet artiklen.

Kommentar

12/09/2016 - 06:00

Mikael Nielsen

Når andre medier føler trang til at pudse glorien og være åh så hellige, så skyder de efter fx Se og Hør, Ekstra Bladet og BT. Men de føler sig sjældent for gode til at viderebringe deres historier.. (Selvom det ofte sker i udstrækt arm i forargelsens navn (men så man jo også dækket ind))

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12