Sangfuglen slår igen

Twitters redesign er supercool. Men vi kan stadig ikke kvidre per sms.
01.11.2010 · 11:57

Af: Ole Munk

Twitters redesign er supercool. Men vi kan stadig ikke kvidre per sms.

ANMELDELSE. Mens knap halvdelen af alle danskere er på Facebook, ligger antallet af hjemlige Twitter-brugere fortsat og roder nede omkring de 20.000. OK, de to tjenester tilbyder naturligvis heller ikke det samme - Facebook handler mest om at pleje sociale kontakter, hvorimod Twitters force er hurtig udveksling af informationer - men en medvirkende årsag til ubalancen kunne være den dysfunktionelle arkitektur og det amatøragtige design, der frem til dette efterår har skæmmet Twitter.com.
Svagheder, der sammen med Twitters åbne kode skabte grobund for et mylder af "parasit-applikationer", som tilbød andre - og ofte bedre - adgangsveje til Twitter-universet.
14. september slog Twitter.com imidlertid tilbage med et gennemgribende redesign, der har gjort sitet til det suverænt smukkeste og sjoveste sted at kvidre. Det primitive køkkenbords-udtryk er afløst af et knivskarpt look med åbenlyse referencer til Twitters iPad-applikation, der blev lanceret to uger tidligere. Ganske smart præsenteres det ny design som et såkaldt preview, som brugeren selv skal vælge; men jeg har svært ved at forestille mig, at nogen herefter frivilligt vil gå tilbage til den gamle udgave.
Eftersom den kreative klasse synes stærkt overrepræsenteret blandt Twitter-brugere, bør betydningen af at se lækker ud absolut ikke undervurderes. Men også funktionaliteten er forbedret. Det ny Twitter.com er bygget op omkring to lodrette paneler, hvor den klassiske tidslinje fylder det venstre panel, mens indholdet af det højre skifter afhængigt af brugerens handlinger. Klikker jeg på et tweet, forstørres dette i højrepanelet sammen med relateret materiale, såsom en mini-profil af afsenderen, retweets, geotags med videre. Det tager lidt tid at lære at afkode de mange variationer.
Nye samarbejdsaftaler med blandt andet YouTube og Flickr betyder, at også lænkede fotos og video kan ses direkte i højrepanelet. En stor gevinst for brugeren, samtidig med at Twitter.com bliver mere interessant for annoncører, idet fremtidige besøg på sitet må formodes at vare længere.
En anden væsentlig forbedring er, at tidslinjens længde er blevet dynamisk. Jeg kan scrolle tilbage, så langt jeg orker, uden at skærmen behøver opdateres. Og skulle jeg pludselig gribes af trangen til at ytre mig, kan jeg når som helst klikke på "New tweet"-ikonet, der ligger fast i sidetoppen sammen med søgefelt og hjem/profil/beskeder - plus brugerens identitet og menuen til at rette i indstillingerne.
Det sidste er tydeligvis noget, Twitter-folket bruger både tid og kræfter på. Mange brugerprofiler er hele små kunstværker med omhyggeligt komponerede portrætfotos, baggrunde og farvekombinationer, der vidner om, at Twitter ikke KUN handler om at følge med i alt det nye, men også - og hvem ved, måske i endnu højere grad? - om den selviscenesættelse, der synes så central for moderne mennesker.

PS: En tilsvarende forbedring af Twitters mobil-applikation lader vente på sig, ligesom det fortsat ikke er muligt at tweete fra Danmark uden at være online. Hvorfor vi på dette punkt halter bagefter for eksempel Saudi-Arabien, Sri Lanka og Sverige er et spørgsmål, jeg har kvidret højlydt og længe om, uden at få svar.

--

Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

 

Kommentar

Seneste nyheder

21.02.2017 · 12:00

Danske fotografer rydder en hel kategori ved prisfest

Kerstin Bruun-Hansen
21.02.2017 · 10:25

Berlingske Media lukker trykkeri i Avedøre

Kerstin Bruun-Hansen
21.02.2017 · 09:30

DJ blæser til kamp mod skjult og halvskjult reklame

Andreas Marckmann Andreassen
20.02.2017 · 15:01

Bladtegnerne hylder forgængere ved at tegne dem

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Journalist/presseanalytisk medarbejder

HK Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 08.03

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 12.03

Projektleder til Pressens Uddannelsesfond/Mediernes Efteruddannelse

Pressens Udannelsesfond/Mediernes Efteruddannelse
Ansøgningsfrist: 23.02

Studentermedhjælp til digitale og sociale medier

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 01.03

Erfaren presseansvarlig

Gigtforeningen
Ansøgningsfrist: 02.03

Ansvarshavende chefredaktør til Altinget.dk

Altinget
Ansøgningsfrist: 27.02

Presse- og kommunikationsansvarlig

LMO
Ansøgningsfrist: 27.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02