Sådan laver du dine egne interaktive fortællinger

Du behøver ikke have et stort udviklingsteam for at lave interaktive digitale fortællinger. Nettet bugner af gratis værktøjer, som gør det muligt at integrere lyd, infografik, kort og interaktive billeder på dit netmedie. Her er fire af dem
09.11.2014 · 15:44

»Når vi har interaktive elementer på vores historier, mangedobler vi den tid, folk bruger på nyheden. Den typiske bruger er ofte kun på en nyhed i måske 20 sekunder – men på nyheder med digitale elementer oplever vi nogle gange, at de sidder og klikker rundt og læser i op til fire minutter.«

Det fortalte Magnus Bjerg, leder af tv2.dk’s udviklingsteam, da han holdt oplæg om digitale kneb til din hverdag på årets Fagfestival i Odense. Oplægget blev holdt sammen med Filip Wallberg, der er redaktør for sociale medier og digitale fortællinger hos Fynske Medier.

Sammen havde de to samlet fem af de digitale kneb, de selv bruger i deres hverdag. På goo.gl/uhIE6g kan du finde en meget længere liste med intet mindre end 107 forskellige værktøjer.

Ud af de fem, der blev præsenteret på Fagfestival, var fire af dem værktøjer, der gør det muligt at integrere interaktive elementer i digitale historier. Alle fire er gratis og så tilpas simple, at selv en journalist, der hverken er uddannet til at kode eller lave webudvikling, kan bruge dem. Og netop dét var én af pointerne:

»I vores lille realistiske virkelighed kan vi ikke bare sætte en webudvikler af i halvanden uge til at lave et eller andet, vi godt kunne tænke os. Så hvis vi gerne vil fortælle historier anderledes og sjovere, må vi ty til værktøjer som dem her,« sagde Filip Wallberg.

Datavisualiseringer med datawrapper.de

Ét af de værktøjer, Magnus Bjerg og Filip Wallberg selv bruger, er datavisualiseringsværktøjet datawrapper.de, som kan trylle for eksempel store talmængder om til grafer og diagrammer.

»Der findes andre værktøjer, som kan det samme, men Datawrapper er efterhånden ved at være branchestandarden inden for datavisualisering. Guardian bruger det, Twitter bruger det, og herhjemme bruger Ugebrevet A4 det også fast,« fortalte Magnus Bjerg.

Når du har importeret dine data fra et regneark - for eksempel Microsoft Excel eller Google Spreadsheets - og valgt, hvordan du vil visualisere dem, giver Datawrapper dig en kode, så grafen kan embeddes – altså vises – direkte på dit website.

»Graferne kan laves enormt hurtigt, og der er en del forskellige muligheder for at ændre farver og den slags. Det største arbejde ligger faktisk inde i Excel med at behandle og formatere data,« fortalte Filip Wallberg.

Datawrapper er gratis, men betaler man et engangsbeløb, kan man få det tilpasset til den grafiske identitet på sit site.

Lydbidder med soundcite.com

Et andet gratis værktøj, der blev præsenteret i oplægget, er det relativt nye soundcite.com. Værktøjet gør det muligt at embedde lyd direkte ind i din tekst.

»Det ville undre mig meget, hvis nogen af alle de her medier, der laver longreads på nettet, ikke begynder at bruge det her inden for meget kort tid. Det kan give en helt ny dimension til din tekst at lægge sådan et lydklip ind,« sagde Magnus Bjerg.

Han fortæller, at man for eksempel kan lægge et lydklip fra en telefonsamtale med en kilde ind som dokumentation.

»På den måde kan det her også være med til at øge troværdigheden og gennemsigtigheden,« siger Magnus Bjerg.

Interaktive billeder med thinglink.com

Vil man lave interaktive billeder, er værktøjet Thinglink et godt bud, fortalte Magnus Bjerg og Filip Wallberg. Med værktøjet kan man for eksempel oploade et billede og plotte punkter med tekst, video og andet indhold ind. Når man fører musen hen over punkterne i billedet, popper bokse med teksten op og bliver synlig.

»Der er mange forskellige måder at bruge det her på. En kollega på TV 2 havde for eksempel taget et billede af et fodboldmål og placeret alle straffesparkene fra VM som punkter i det. Så man kunne se, hvor målet blev sat ind, og læse om, hvem der lavede målet og så videre,« fortæller Magnus Bjerg.

Som et andet eksempel nævner han, at tv2.dk for nylig bragte et interaktivt billede af Helle Thorning-Schmidts oprindelige ministerhold med interaktive røde krydser over alle de ministre, som var faldet fra undervejs.

Thinglink er gratis og er på vej med en ny feature, hvor man også kan lægge et interaktivt lag på levende billeder.

Interaktive kort med Google Maps

Ét andet værktøj, de har brugt på tv2.dk, er Google Maps. Værktøjet er et af de mest simple til at lave interaktive kort, fortalte Magnus Bjerg og Filip Wallberg.

»Flere burde bruge det her, for vi har jo en masse information, som egentlig er koblet op til noget geografisk,« sagde Filip Wallberg, mens han viste, hvordan man for eksempel meget hurtigt kan plotte informationer ind på et kort over, hvor på Fyn man kan købe julebryg.

På tv2.dk har værktøjet blandt andet været brugt til at lave et interaktivt danmarkskort over, hvor i landet mobildækningen svigter, fortalte Magnus Bjerg.

Google Maps er et godt værktøj til de mere simple ting, men skal man lave noget mere avanceret, er Google Fusion - som er sværere at bruge - et bedre bud på et gratisværktøj, mente de to oplægsholdere.

Kommentar

10/11/2014 - 12:08

Ulrik Baltzer

Den kommentar ville du alligevel ikke have siddende på dit navn, hva'? :-)

Skabelonsværktøjer og templates gør det nemmere for _alle_ journalister at visualisere deres data, uden at udviklere og grafikere skal forstyrres ret meget. Hvis du har arbejdet i en medievirksomhed, ved du, at de programmører og grafikere har rigeligt at se til. I den perfekte verden blev alt lavet fra bunden hver eneste gang, men sandheden er, at det langt fra er alle historier, der kræver det. Lidt kan også have sin ret.

I forhold til DR's databaseredaktion, er det vist ikke en hemmelighed, at de arbejder med et helt andet budget, når der kan sidde en kæmpe gruppe dygtige mennesker og arbejde udelukkende med datajournalistik- og visualisering. Men er sikker på, at vi vil se budgetterne vokse i mange andre medievirksomheder med tiden, efterhånden som cheferne kommer med på ideen.

Som jeg forstår Wallberg & Bjergs mission, så handler den mere om at udbrede værktøjer, ALLE kan bruge. Ikke kun nørderne. At alle de små skabelonsvisualiseringer så skal ledsages af større og mere komplicerede projekter, giver næsten sig selv.

Det giver under alle omstændigheder ikke mening at skose TV 2, som sammen med EB er blandt de medier, der i længst tid har eksperimenteret med datavisualisering.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder med pionérånd

Lev Uden Vold
Ansøgningsfrist: 30.08

Bolig Magasinet søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 11.09

Journalist i København

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 25.08

Leder til centralt kommunikationsteam

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 03.09

Presserådgiver

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 24.08

Journalist til nyhedsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 11.09

Tv-tilrettelægger og vært til Døvefilm

Døvefilm
Ansøgningsfrist: 21.08

Videojournalist (barselsvikariat)

DTU
Ansøgningsfrist: 30.08

Webredaktør med gennemslagskraft til intranet og hjemmeside

Greve Kommune
Ansøgningsfrist: 21.08

Journalist og pressemedarbejder

Erhvervsakademi Dania
Ansøgningsfrist: 03.09

DISCOVERY NETWORKS DANMARK SØGER DIGITAL PR-KONSULENT

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 08.09

Journalist/kommunikatør til karriere- og erhvervsartikler

Ingeniørforeningen, IDA
Ansøgningsfrist: 20.08

Stærk kommunikatør og projektleder (vikariat)

Stevns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.08

Studerende til Styrelsen for Patientsikkerheds kommunikationsteam

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 04.09

Er du vores nye medieredaktør?

Dyrenes Beskyttelse
Ansøgningsfrist: 21.08

To kommunikationskonsulenter med journalisterfaring

Aabenraa Kommune
Ansøgningsfrist: 21.08