Sådan dækker Ultra Nyt valg for børn

DR 'Ultra Nyt' dækker kommunalvalg med fokus på at høre børnene. ”Til trods for at kommunalpolitikere træffer beslutninger, der påvirker børnene, bliver de sjældent hørt”
  • Jan Rørkær
    I forbindelse med kommunalvalget har 'Ultra Nyt' blandt andet besøgt en friskole i Holstebro, som er åbnet som konsekvens af skolelukninger.
06.11.2017 · 11:30

Når DR 'Ultra Nyts' seere tænder fjernsynet i ugen op til kommunal- og regionsvalget 21. november, vil de se flere historier om regional- og kommunalpolitik, end de er vant til.

Eksempelvis tager 'Ultra Nyt' seerne med på tur i lægehelikopter for at tale om lukning af små-sygehuse. Og med til Holstebro for at tale om skolesammenlægninger.

Valg også vigtigt uden stemmeret

'Ultra Nyts' målgruppe er for ung til at have valgret og kan derfor ikke handle på den viden, de får, i stemmeboksen. Alligevel er formidlingen vigtig, mener journalist Sara Pagh Kofoed.

”Selv om de ikke kan stemme, er det vigtigt, fordi kommunalpolitiske prioriteringer og dermed valget berører deres hverdag direkte: Hvor mange skoler skal der være? Skal kommunen have en ny svømmehal eller nye bøger på biblioteket? Nogle steder vil pengene blive dirigeret væk fra børnene og over til ældreområdet, og hvad betyder det så for børnene? Det vil vi gerne gøre dem opmærksomme på,” siger Sara Pagh Kofoed.

Det gør 'Ultra Nyt' gennem indslag, som fokuserer på konkrete eksempler på, hvordan prioriteringerne påvirker børnenes liv.

”Skolesammenlægningerne har for eksempel haft konsekvenser for mange børn. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra kommune til kommune og by til by, og nogle steder vil børnene slet ikke kunne mærke noget. Men ved at fortælle de små historier forsøger vi at fortælle den større: At det handler om prioritering af penge, og at de, som forvalter pengene, er dem, deres forældre og bekendte kan stemme på.”

SoMe-forklaringer

I børneører lyder valg kedeligt og voksent. Så for at skabe en forståelse af, hvad der sker omkring valget uden at hægte børnene af, forsøger 'Ultra Nyt' at gøre læringen legende. Både med brug af grafik i nyhedsudsendelserne, men også via sociale medier.

”Børn har flyttet sig. De går ikke længere så ofte ind og taster www. De er på Snapchat og Instagram – så vi gør, hvad vi kan for at fange dem der,” siger Sara Pagh Kofoed.

På valgnatten kan DR 'Ultra Nyt'-seerne følge med på Snapchat, hvor reporterne følger en familie, hvor både mor og far stiller op til valg. Og når 'Ultra Nyt' besvarer spørgsmål på Instagram som ”Hvad er valgflæsk?”, ”Hvad bestemmer en kommunalpolitiker over?”, ”Hvad er forskellen på kommuner og regioner” og ”Hvad betyder de lange knives nat?”, så bruges de samme elementer, som børnene bruger på sociale medier.

”De greb, børnene bruger til at illustrere deres liv, bruger vi til at illustrere de her ellers lidt voksne koncepter og sammenhænge. Vi bruger for eksempel emojis og forklarer ved at tegne, som børnene selv gør det på Snapchat,” siger Sara Pagh Kofoed.

Inddrag børnene

Sara Pagh Kofoed oplever, at mange kommunalpolitiske beslutninger, som påvirker børn, bliver truffet hen over hovedet på børnene.

”Til trods for at kommunalpolitikere træffer beslutninger, der påvirker børnene, bliver de sjældent hørt. Og børnene føler irritation over ikke at blive hørt,” siger hun.

Derfor er det også et fokus i 'Ultra Nyts' valgdækning at bringe børnenes stemmer videre til politikerne.

”For os er det vigtigt at få børnenes besyv med. Ikke i alle indslag, men for eksempel i indslaget om skolelukninger: Der tager vi børnenes kommentarer med og får politikerne til at forholde sig til dem,” siger Sara Pagh Kofoed.

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11