Sådan dækker TV2 Østjylland kommunalvalget

Valgmøder på tv er droppet til fordel for Facebook Live, Snapchat og Instagram. ”De dage er slut, hvor folk så noget af pligt,” siger redaktør Søren Ø. Jensen. TV2 Østjylland har også udstationeret faste korrespondenter i de ni kommuner for at skabe mere nærhed i dækningen
  • TV2 Østjylland
    TV2 Østjylland dropper vagtplaner og udstationerer i stedet lokale korrespondenter i alle 9 kommuner. "De flytter kontoret og laptoppen ud i kommunen i tre uger op til valget og skal være tilgængelige for borgerne," siger redaktør Søren Ø. Jensen.
16.10.2017 · 08:59

Hvordan dækker vidt forskellige medier fra hver deres ende af landet det kommende kommunalvalg? Det belyser Journalisten i en interviewserie, hvor medierne fortæller om nye tiltag, ligesom de beskriver succeser og fiaskoer ved det seneste kommunalvalg i 2013.

Dette er anden artikel i serien. Den første artikel om DR Fyn kan læses her.

 

Redaktør og valgkampskoordinator Søren Ø. Jensen, TV2 Østjylland

 

Hvordan vil I dække kommunalvalget?

”Vi lægger op til den mest markante dækning i de mere end ti år, jeg har været her. Det, som gør i år til noget særligt, er, at vi nu forsøger at få kommunalvalget ud på alle vores nye platforme. Det vil sige både vores hovedudsendelser, vores digitale tv-kanal, vores website og som noget nyt i forhold til sidst også Facebook, Instagram og Snapchat. Det eneste, vi ikke for alvor producerer unikt indhold til, er vores digitale tv-kanal, som vil blive brugt som opsamling for al vores dækning,” siger Søren Ø. Jensen, redaktør og valgkampskoordinator hos TV2 Østjylland.

”Som journalist og indholdsmand bliver det spændende at arbejde med de forskellige virkemidler på de forskellige platforme. For det, som virker på tv, virker ikke nødvendigvis på Facebook og omvendt. Og der er kontant afregning, for vi kan jo se, hvor mange klik det får. Det er en spændende, men også meget stor udfordring, for vi skal sikre os, at det hele ikke går op i form, men at vi stadig fokuserer på indhold.”

Hvordan vil I dække kommunalvalget på jeres sociale platforme?

”På Snapchat er målgruppen meget ung. Det er vores centrale SoMe-medarbejdere i huset, der kommer til at stå for præsentationen. Vores lokale korrespondenter laver kun råmateriale til det i begrænset omfang. Det kan være indslag, som prøver at nedbryde fordomme om valg og gør det på en interessant måde for unge ved at præsentere enkle nyheder på en let tilgængelig måde.”

”Desuden har vi unikke serier planlagt til Facebook. Noget af det vil lande på tv også, men det er først og fremmest lavet til Facebook. På dele af indholdet har vi en Facebook-first strategi. Det er ikke de lange og dybe interviews, men indhold med stort dele-potentiale i form af highlights og golden moments.”

Er vi ovre i falde på halen-genren?

”Nej, forestil dig valgdagen sent aftenen efter konstitueringen, hvor et skuffet byrådsmedlem forlader rådhuset med tårer i øjnene. Det skal bare på Facebook med det samme. Eller en borger, der ikke når at stemme, fordi hans bil er punkteret, og vi fanger det på kamera. Det vil vi nok også sende på tv, selvom det sidstnævnte ikke har den store nyhedsmæssige relevans,” siger Søren Ø. Jensen.

Hvilke nye tiltag har I i år?

”I år dropper vi at sende direkte valgmøde-debatter på tv fra alle de enkelte kommuner.  Mediemarkedet har ændret sig så meget med eksplosionen af platforme, at de dage er slut, hvor folk så noget af pligt. Og en valgdebat fra Odder interesserer overhovedet ikke vores seere i Favrskov."

”I stedet laver vi de her valgdebatter på Facebook Live, som vi satser meget på. Det giver mulighed for dialog med brugerne, og det gør valgmøderne mere nærværende, når folk har lejlighed til at stille spørgsmål undervejs. Der er ikke voldsomt mange, der sidder og ser det live, men efterfølgende kommer brugerne til. Vi sender det først på Facebook Live, men vi optager og sender det efterfølgende også på vores digitale tv-kanal og på vores hjemmeside.”

”Desuden har vi har droppet de rigide vagtplaner, som tidligere betød manglende kontinuitet i dækningen af de forskellige kommuner, når reporter A var på vagt om mandagen, og reporter B om tirsdagen osv. I år har vi i stedet udnævnt faste lokale korrespondenter, som vi placerer ude i de 9 kommuner i vores sendeområde.”

”De flytter kontoret og laptoppen ud i kommunen i tre uger op til valget og skal være tilgængelige for borgerne derude for at opnå en større nærhed i dækningen. Vores satsning på Facebook gør også, at korrespondenterne vil formidle deres dækning fra deres personlige profil, så borgerne i Skanderborg og Norddjurs gerne skulle vide, hvem vores lokale korrespondent er og kan komme med tip og holdninger til dem.”

Betyder de faste lokale korrespondenter så ikke, at I får opbygget et bjerg af overarbejde?  

”Det håber vi ikke. Men vi kan selvfølgelig ikke helt undgå overarbejde, og det kunne vi ikke i forvejen. Tanken er, at medarbejderne skal være selvtilrettelæggende. Det er ikke meningen, at de skal dække alle valgkampsarrangementer og være tilgængelige hver dag fra 8-16. Men nu kan vi være mere fleksible i stedet for at følge en vagtplan, som ikke tager hensyn til virkeligheden. Som en, der har prøvet at dække valgkamp efter en vagtplan, kan jeg kun sige, at det er noget lort. Det her bliver hundrede gange bedre.”

”Det kræver selvfølgelig noget disciplin både fra reportere og redaktører, hvis vi skal undgå en kæmpe overarbejdspukkel, når reporterne bliver grebet af stemningen og giver den fuld gas til valgmøder langt ud på aftenen. Der skal alle tænke på, at der også kommer en dag i morgen,” siger Søren Ø. Jensen.

Hvad fungerede ikke i jeres dækning ved sidste kommunalvalg?

”I 2013 havde vi for første gang mulighed for at sende mere live-tv, fordi vi kunne sende over mobilnetværket. Det åbnede helt nye døre, så vi kunne sende live fra dobbelt så mange steder som før, på valgdagen. Men det gik ikke helt som forventet. Vi havde udfordringer med mange udfald, fordi mobildækningen ikke var god nok. Men der er sket meget med mobilnetværket på de fire år, fordi der er blevet opstillet flere master. Derfor forventer vi langt færre udfald denne gang.”

Hvad gør I for at løfte jeres visuelle og grafiske dækning af kommunalvalget?

”Vi har valgt at smide ressourcer efter at lave vores eget udtryk. TV 2-regionerne har et samarbejde med TV 2 Danmark, som laver et oplæg til en fælles grafik. Det er et tilbud til os, som vi kan bringe eller lade være. Men af æstetiske grunde har vi valgt at få vores grafikere i huset til at lave noget selv.” 

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11