Så rykker datajournalisterne ud

Udskriver din læge medicin til dig, fordi du er syg? Eller udskriver din læge medicin til dig, fordi han er konsulent for et bestemt lægemiddelfirma? Ja – jeg har da fluks slået min egen læge op! ”Læger til salg” var dagens vinderhistorie på Dagbladet Informations Nyhedshacker-aktion. Vinderen er selvfølgelig på programmet til Data Harvest i Bruxelles om et par uger.
27.04.2012 · 19:05
Brigitte Alfters billede
Brigitte Alfter
Journalist

Udskriver din læge medicin til dig, fordi du er syg? Eller udskriver din læge medicin til dig, fordi han er konsulent for et bestemt lægemiddelfirma? Ja – jeg har da fluks slået min egen læge op! ”Læger til salg” var dagens vinderhistorie på Dagbladet Informations Nyhedshacker-aktion. Vinderen er selvfølgelig på programmet til Data Harvest i Bruxelles om et par uger.

Måske blev der i dag lagt grund til en ny sammenslutning af datajournalister? Det lagde Johannes Wehner fra Information op til, da Nyhedshacker kårede vinderen af sin konkurrence om bedste datajournalistiske projekt.  Alle, der er interesserede i at være med til et samarbejde for danske datajournalister, kan melde sig til her, så vender Johannes tilbage.

Der var tolv bud på bedste datahistorie til Nyhedshackerens konkurrence, som blev vundet af Anders Pedersen og hans historie om "læger til salg", der gør det muligt for hver af os at krydschecke, om vores praktiserende læge har kontrakt med medicinalindustrien eller ej.  

Danske journalister var allerede blandt de europæiske pionerer i 1990erne, når det gjaldt om at bruge computere til research. Nu hedengangne DICAR var langt foran andre, og DICAR-journalister rejste til Tyskland og andre lande for at inspirere og undervise. DICAR blev nedlagt, pionererne havnede i Kaas & Mulvad og på en række danske medier. Siden er der skudt datajournalistik-initiativer op rundt omkring i Europa, men der er ikke nogen egentlig sammenslutning i Danmark. Måske på vej. 

På europæisk niveau er der godt gang i den indenfor datajournalistikken – også med danske input. Den 6.-8. maj ventes hen ved 100 journalister fra hele Europa til Data Harvest i Bruxelles. Også den konference er delvist dansk-organiseret. Konferencen er et projekt af Wobbing.eu, Farmsubsidy.org og Journalismfund.eu, som jeg er medstifter af og står for i de her år, og som alle er projekter under den belgiske Pascal Decroos Fund. 

Vinderen af Informations Nyhedshacker er selvfølgelig på programmet søndag den 6. maj, hvor han fortæller om sin inspiration fra Pro Publica, og hvordan han gjorde for at vinde Nyhedshacker.

Data Harvest byder på et journalistisk laboratorium med især europæiske data. En journalist og en programmør- og dataekspert samt adskillige erfarne journalister vil gå til og fra laboratoriet, hvor deltagerne kan få data og hjælp til egne historier.

Landbrugsstøttedelen vil give mulighed for at udvikle egne historier med de nyeste oplysninger om, hvem der får EU's landbrugsmilliarder – tallene bliver nemlig lagt frem her per den 30. april senest.

Aktindsigtsdelen samler de mest inspirerende og erfarne aktindsigtsjournalister fra Europa samt en uhyre inspirerende kollega fra Indien.

Og endelig er der datadelen, hvor der bliver mulighed for at lære nogle teknikker fra bunden såvel som at lade sig inspirere af erfarne journalister, blandt andet data-journalister, der arbejder for tyske Zeit-Online, sammen med Guardian en af de mest visionære datajournalistik-medier i Europa i disse år. Og gamle garvede som danske Nils Mulvad og Tommy Kaas eller svenske Helena Bengtsson. 

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01