Robotjournalistik frigør ressourcer til det dybdeborende

ANMELDELSE. ”Essayisterne leverer ikke svarene, men identificerer de dilemmaer, som det er værd at forholde sig til,” skriver anmelder Ulla Bechsgaard om 'autostory'
16.03.2017 · 10:27

Af: Ulla Bechsgaard

 

Bog: autostory – et essay om hvordan automatisering forandrer journalistikken
Forfatter: Magne Soundjock Otterdal og Geir Terje Ruud
Forlag: Cappelen Damm Akademisk (96 sider, 169 norske kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard,  journalist, ledelsesskribent og –konsulent

Robotter er enestående til at opsamle og skrive artikler om sportsresultater og aktiekurser; lad dog endelig robotterne tage sig af disse kedelige opgaver, så kan journalisterne jo få frigjort tid til at grave afsløringer frem.

Det mener to norske redaktører, som netop har udgivet et særdeles læseværdigt og potentielt debatskabende essay om, hvordan journalister kan få gavn af kunstig intelligens og journalistrobotter; og robotterne skal vi ikke være bange for, hævder Magne Soundjock Otterdal og Geir Terje Ruud – sidstnævnte var digital chefredaktør på Ekstra Bladet i 2008-2012. I dag driver de Oslo Media House, som rådgiver medier om den digitale fremtid.

Især idrætsgrene med mange kampe og få tilskuere kan have gavn af at få indsamlingen af resultater automatiseret, mener redaktørerne. ’Robotjournalistik’ skal ifølge essayet forstås som datateknologi, der finder og skriver vinklet journalistik automatisk ved hjælp af algoritmer. Sproget i sådanne artikler er ikke fremragende, men det gør ikke så meget, når kampen om sekunderne er afgørende for nyhedsværdien inden for blandt andet finans- og sportsnyheder, mener Otterdal og Ruud.

Ingeniør- og journalistfagene smelter sammen, hævder de. Journalisterne er nødt til at øge deres viden om, hvordan algoritmer bruges til at tjekke fakta. Også et tæt samarbejde mellem ingeniører og journalister vil blive mere almindeligt; en grundig efteruddannelse af ingeniører, så de kan arbejde selvstændigt som journalister, forudser Otterdal og Ruud også.

At tjekke fakta og afsløre ’fake news’ bliver et nyt arbejdsområde. Essayet giver flere eksempler på falske nyheder, som Google og Facebooks algoritmer har været med til at eksponere. Otterdal og Ruud argumenterer for, at det stadig skal være en redaktionel dyd at prioritere redaktionelt indhold ud fra den oplevelse, redaktører ønsker at give brugerne, og ikke ud fra, hvad der kan give et højt kliktal.

Otterdal og Ruud er optimistiske på journalistfagets vegne. Den nye teknologi skal bruges til at forbedre det journalistiske arbejde med at skildre, analysere og forklare, argumenterer de. Denne anmelder håber, at ’autostory’ vil blive læst og diskuteret på arbejdspladserne og i DJ’s specialgrupper og -foreninger. Essayisterne leverer ikke svarene, men identificerer de dilemmaer, som det er værd at forholde sig til.

I essayet, som er skrevet på et letlæst norsk, gennemgås følgende: Hvordan robotterne ændrer journalistikken, Journalistisk programvare datateknologi i vækst, Automatisering en styrke for journalistikken, Datastrømme som giver journalistrobotterne næring, Ingeniørskabt journalistik, Automatisk jagt på fejl og fakta og Journalistik i en verden af robotter.

Kommentar

Seneste nyheder

24.05.2017 · 15:35

Ekspert: Elektronista bryder fortsat loven

Andreas Marckmann Andreassen
24.05.2017 · 15:18

Pressenævnet kritiserer Point of View International

Jakob Albrecht
24.05.2017 · 13:40

Millionunderskud i Zetland

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Digital projektleder med flair for UX til DGI

DGI
Ansøgningsfrist: 12.06

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger to undervisere til journalistuddannelsen

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Ansøgningsfrist: 05.06

Finans søger en ... erhvervsreporter

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.06

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 02.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06

Kommunikationsansvarlig leder til Koncern Kvalitet

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 09.06

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalister

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 11.06

ER DU TV 2 FIKTIONS NYE EXECUTIVE PRODUCER?

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.06

Presserådgiver i SF

SF
Ansøgningsfrist: 01.06

Søger stærk kommunikatør

Danske Gymnasier
Ansøgningsfrist: 15.06

Kan du finde nye veje til kollektive aftaler for DJ’s medlemmer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 14.06

BUPL Sydjylland søger kommunikationsmedarbejder til barselsvikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.06

Illustreret Videnskab søger multimediegrafiker med videnskab i generne

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 12.06

Social Media Manager (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 05.06

Digital indholdsredaktør (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 28.05

Redaktionschef til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 29.05