Robotjournalist borer i budgetter hos Politiken

Politiken eksperimenterer med robotjournalistik op til kommunalvalget, hvor en algoritme har skrevet artikler om hver enkelt kommunes økonomiske prioriteringer. ”Robotten sætter bogstaver på et regneark,” siger Politiken-chef. Han frygter ikke, at robotter tager journalisternes arbejde
  • /ritzau/Torben Åndahl
03.11.2017 · 08:51

Politiken har lanceret robotjournalistik i avisens dækning af kommunalvalget.

En algoritme skriver artikler om de kommunale budgetter i Politikens projekt ”Kend din kommune”. Her kan brugerne gå på opdagelse i kommunernes økonomi og se, hvordan den enkelte kommune prioriterer mellem folkeskole, plejehjem, biblioteker og alle de andre budgetposter.

Det er også muligt at sammenligne to kommuner. Flere af funktionerne havde Politiken også ved sidste kommunalvalg, men det nye er, at ”Kend din kommune” har en robotskrevet artikel om hver enkelt kommune.

”Robotten sætter bogstaver på et regneark,” som digital direktør på Politiken Troels B. Jørgensen siger det.

Robotten vælger vinkel

Artiklerne er skrevet automatisk ud fra oplysninger, som robotten har adgang til i regneark over kommunernes budgetter. Robotten gennemser budgettet, finder de poster, som stikker ud i forhold til andre kommuner, og vinkler artiklen på de budgetposter, hvor kommunen især skiller sig ud.

Artiklen om Københavns Kommune er vinklet på, at kommunen har relativt høje udgifter til dagtilbud til børn og unge samt kontanthjælp, mens udgifterne til folkeskoler er relativt lave. Norddjurs Kommune har høje udgifter til kollektiv trafik, men lave udgifter til veje, mens Læsø Kommune har høje udgifter til ældre, handikappede og forvaltning, men lave udgifter til kontanthjælp i forhold til de andre kommuner.

Hver artikel er blevet læst af en journalist før publicering.

”Jeg har virkelig svært ved at se, at journalister skal frygte, at deres job bliver taget af robotter. Det giver god mening at få en robot til at indsamle og skrive om børsdata og sportsresultater, og på de områder kan det da godt være, de laver et pillearbejde, som journalister har gjort før. Men jeg ser det mere som en mulighed for at skrive artikler, vi ikke havde skrevet før. Journalistik kan ikke sættes på formel, og derfor kan journalisternes arbejde ikke erstattes af robotter,” siger han.

Ritzau bruger robotten Autoflash til at finde nøgletal i regnskaber, mens iværksættere hos Lasso News har robotter til at skrive nyheder om dansk erhvervsliv hver dag. Flere danske medier er på vej med robotjournalistiske eksperimenter.

Mange skjulte valg

Det er udviklingshuset Buhl & Rasmussen, der har udviklet værktøjet for Politiken. Her forklarer udvikler Niels Erik Rasmussen, at robotten sammensætter artiklerne af sætninger, som han har skrevet – ud fra de kriterier, som kendetegner den enkelte kommune.

”Algoritmen ser efter nogle faktorer, som jeg har forudbestemt. Hvis kommunen bruger særligt mange penge på folkeskole, er det vurderet væsentligt og vil komme med i artiklen. Men hvis kommunen bruger særligt mange penge på renteudgifter, er det ikke en faktor, jeg har med. Så den gennemløber en prioriteret liste af parametre, indtil den har nok til en artikel.”

Han tilføjer, at robotten er lavet, så den læser regnskaberne, ligesom han selv gør.

”Algoritmen læser et regneark, som jeg ville læse det. Jeg ser ned over det samlede budget, om der er poster, som skiller sig ud. Dem ville man så beskrive i prioriteret rækkefølge i en artikel. I stedet for at gøre det manuelt, er det automatiseret her.”

Niels Erik Rasmussen fortæller, at selve koden er relativt simpel, men at der ligger mange skjulte valg i at vurdere alle oplysningers vigtighed i forhold til hinanden, ligesom det har været en udfordring at sikre, at de mange brudstykker, som artiklerne består af, fungerer sprogligt med hinanden.

”Jeg havde en ambition om større sproglig variation, men det blev simpelthen for kompliceret. Det er et forsøg, og så kan man altid udbygge det,” siger han.

Ikke mere på vej fra Politiken

Niels Erik Rasmussen er overbevist om, at robotjournalistik vil vokse.

”I første omgang som et redskab for journalister, men også som en kanal for brugerne. Robotjournalistik gør det meget nemt at overvåge utroligt store mængder data, og det behøver ikke give kedelige artikler, hvis du har en ordentlig prioritering og sproglig variation,” siger han.

Troels B. Jørgensen er begejstret for ”Kend din kommune”. Men Politiken barsler ikke med flere robotjournalistiske eksperimenter. Det skyldes simpelthen, at han ikke har tid.

”Jeg har mit fokus et andet sted. Det, der grundlæggende interesserer mig, er vores proces fra at være et website og en papiravis, til i højere grad at være en sammenhængende kraft på tværs af print og web. Det er det allervigtigste for os lige nu,” siger han.

Kommentar

03/11/2017 - 09:50

Tommy Kaas

Det er aldrig klædeligt at pege på sig selv, men jeg vover nu at gøre det alligevel. Om ikke andet så for at vise, at den såkaldte "robotjournalistik" altså ikke er så ny endda.
Det er en teknik, der har været brugt længe.
Se fx en omtale af et projekt, vi i Kaas & Mulvad lavede for Vestas - i 2011. Det er så længe siden, at siderne desværre ikke kan ses mere. Det eksisterede i nogle år, men blev så - i forbindelse med andre omstruktureringer - nedlagt igen.
https://www.kaasogmulvad.dk/2011/03/vestas-abner-for-radata/

Jeg synes i øvrigt, at det ville være godt, hvis Journalisten kunne beskæftige sig med mulighederne og perspektiverne inden for denne teknik i stedet for den samme lidt fortærkede vinkel: "tager robotterne journalisternes arbejde".

03/11/2017 - 10:20

Øjvind Hesselager

Kære Tommy

Tak for dit indlæg.

Jeg synes at ovenstående artikel handler om meget andet end om robotter tager arbejdet fra journalisterne, hvilket dog stadig er ganske centralt for et medie, der udgives af journalisternes fagforening.

Vi har også tidligere dækket andre vinkler af:

Er det journalistik under medieansvarsloven, det robotterne laver:

http://journalisten.dk/laver-robotterne-journalistik-eksperter-er-uenige

Her udtaler DJs næstformand at robotterne skal være så velkomne:

http://journalisten.dk/dj-robotter-kan-vaere-en-kaempe-hjaelp

Og denne større sag kommer godt rundt om hvad robotterne (programmerne) kan og hvordan de virker:

http://journalisten.dk/1500-artikler-om-dagen-et-portraet-paa-188-sekunder

Mvh

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11