Postnord-ændringer gør fremtiden usikker for bladredaktører

Fra 2018 bortfalder den ordning, der lige nu er en af de billigste distributionsordninger for blade i Danmark. ”Det rammer os hårdt på pengepungen,” siger Ulrikke Moustgaard, redaktør på psykologernes magasin P. Postnord forklarer, at ordningen ikke længere er konkurrencedygtig (Opdateret med kl. 10.12 med svar fra Postnord) 
  • Ritzau/Benjamin Nørskov
21.09.2017 · 09:40

”Det er meget usikkert og kaotisk lige nu. Det er det eneste, man kan sige med sikkerhed.”

Sådan siger Ulrikke Moustgaard, redaktør på bladet P – Psykologernes fagmagasin, om fremtiden for distributionen af hendes magasin, der lige nu er meget uvis.

I dag bliver Magasinet P – ligesom flere andre fagblade – sendt ud til modtagerne via såkaldt ’adresseløs forsendelse’ hos Postnord, det der også hedder 'Med Rundt'. Det er en af de billigste distributionsordninger for blade i Danmark.

Men fra 2018 omdeler Postnord ikke længere adresseløs forsendelse.

”Det rammer os hårdt på pengepungen. Det betyder, at udgifterne til distribution kommer til at stige markant, når ordningen bortfalder. Så vi står i en situation, hvor mange af os blade skal finde ud af, hvad vi gør nu. Vi skal øge udgifterne til distribution, samtidig med at vores indtægter falder, fordi annoncemarkedet er vigende. Så vi bliver klemt fra to sider,” siger Ulrikke Moustgaard.

Ved ikke, hvor meget dyrere det bliver 

Ændringerne blev meldt ud i en pressemeddelelse 8. marts 2017 og er en del af den omstillingsproces, Postnord er i gang med. Siden årtusindeskiftet er brevmængden i den danske virksomhed faldet med 80 procent, og selskabet – der ejes af den danske og svenske stat – har et underskud på 582 millioner danske kroner.

Omstillingen af Postnord, som gennemføres i løbet af fire år, omfatter en effektivisering på ca. 3.500-4.000 fuldtidsstillinger, heraf 500 fuldtidsstillinger i administrationen.

Ulrikke Moustgaard fortæller, at hun endnu ikke ved, hvor meget dyrere distributionen af hendes blad vil blive, når den nuværende distributionsordning bortfalder.

”Vi går alle sammen og venter på at få priserne. Postnord vil 1. oktober melde ud, hvordan distributionen komme til at se ud fra 2018, og så vil de andre på markedet justere deres priser efter det. Men vurderet ud fra, hvad dem, vi har været i kontakt med, siger, så kommer vi til at bruge markant flere penge på distribution. Og det skal vi tilrette vores økonomi efter,” siger hun.

”Vores bestyrelse skal kigge på, hvordan vi kan reducere omkostningerne. Der er jo alle mulige knapper, man kan skrue på – udgive færre og tyndere blade for eksempel. Men vi ved ikke noget endnu.”

Alle muligheder er åbne 

Uvisheden om fremtiden gør det svært at planlægge, fortæller Ulrikke Moustgaard.

”Det er træls ikke at vide, hvad der kommer til at ske, og hvilke konsekvenser det kan få for kvaliteten af bladet. Det er jo en udfordring i forhold til at planlægge bladet. Normalt ville vi have lagt en produktionsplan for næste år nu. Men den proces står stille, fordi vi ikke ved, hvad der kommer til at ske,” siger hun.

Frygter du, at det kommer til at gå ud over de penge, I har at lave journalistik for? 

”Ja, jeg frygter selvfølgelig, at det kan gå ud over kvaliteten,” siger Ulrikke Moustgaard.

Kunne man forestille sig, at I dropper det trykte blad og bruger alle pengene på at lave et fedt digitalt produkt i stedet?

”Det kunne man godt, ja. Lige nu er alle muligheder åbne, og der er ikke én mulighed, der er mere realistisk end andre. Men det skal bestyrelsen tage bestik af, når vi får priserne for den nye distribution,” siger hun. 

Postnord: Vi har et skæddersyet produkt til dem

Jørgen Holm, der er chef for brevprodukter i Postnord, forklarer til Journalisten, at den adresseløse forsendelse 'Med Rundt' har været et omdelingsprodukt til reklamer. Det kan ikke længere betale sig for Postnord at opretholde, da de ikke kan uddele på bestemte dage. 

”Det grundlæggende i ’Med Rundt’ er reklamer. Og en reklameomdeling over fem dage vil ikke være konkurrencedygtigt. Derfor udgår de produktioner, der var i Med Rundt,” siger han. 

Og det går så ud over et blad som psykologernes?

”Der er vel sket det, at de på et tidspunkt er gået fra at anvende et magasinomdelingsprodukt til at bruge et reklameomdelingsprodukt. Nu ophører det så. Og så er vores bedste bud, at blade og magasiner som psykologernes må gå over til at bruge magasinpostomdeling, der er et skræddersyet produkt til netop sådan nogen som dem,” siger han.

Men som er dyrere?

”Det er et dyrere produkt. Men for få år siden har der været nogle magasiner, som gik den anden vej – som valgte at blive omdelt med reklamerne. Og det har givet dem en besparelse,” siger Jørgen Holm. 

 

Opdateret kl. 10.12: Interview med Jørgen Holm fra Postnord er tilføjet. 

Kommentar

21/09/2017 - 09:50

Peter Larsen

"Omstillingen af Postnord, som gennemføres i løbet af fire år, omfatter en effektivisering på ca. 3.500-4.000 fuldtidsstillinger, heraf 500 fuldtidsstillinger i administrationen."

Betyder "effektivisering" i denne kontekst fyringer? I givet fald bør dette new public management-spin nok omskrives til korrekt dansk.

Seneste nyheder

20.10.2017 · 15:09

Medarbejderne har stemt: Nu giver de afkald på orloven

Kerstin Bruun-Hansen
20.10.2017 · 12:44

MX brugt til omdeling af politiske løbesedler

Anne-Laura Hedegaard
20.10.2017 · 10:26

Ekspert: Sponsoreret podcast ikke markeret klart nok

Kerstin Bruun-Hansen
19.10.2017 · 16:05

EU-domstol kan tvinge Parlamentet til åbenhed

Anne-Laura Hedegaard

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10