Politiken og Information skandinaviske storvindere for design

Politiken og Information er de store vindere af priserne for årets bedste skandinaviske nyhedsdesign. »Politiken har en lang tradition for stærkt design. Men det er usædvanligt, at Information i printkategorierne er oppe og vinde lige så mange priser,« siger SNDS' Lars Pryds. Se udvalgte design her
  • Politiken/SNDS
    Politiken vinder 11 SNDS-priser. En af dem går til avisens feature fra en barbershop i Vollsmose, som var på forsiden af Kultur-sektionen.
05.04.2016 · 11:09

Med i alt 11 priser er Politiken den store danske vinder i Society for News Design Scandinavias (SNDS) årlige prisuddeling.

Til gengæld er Dagbladet Information en positiv overraskelse med syv priser for avisens design på print.

»Politiken har en lang tradition for stærkt design. Men det er usædvanligt, at Information i printkategorierne er oppe og vinde lige så mange priser som Politiken,« siger Lars Pryds, grafisk designer og redaktør på SNDS’ magasin. Han har siddet i SNDS’ juryer i mange år og var medlem af konkurrencekomiteen i år.

SNDS hædrer nyhedsdesign fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island i en fælles konkurrence. I år har de også inddraget de baltiske lande i konkurrencen.

 


Politikens artikel om en barbershop i Vollsmose er et af de prisvindende nyhedsdesign. Foto: Politiken/SNDS

 

Politiken vinder 11 priser

Priserne uddeles i to overordnede grupper: Print og digitalt. I printdelen vinder Politiken og Information begge syv priser. JydskeVestkysten vinder 2, imens Jyllands-Posten og Fagbladet Journalisten hver vinder 1.

I den digitale kategori er Politiken den store danske vinder med fire priser. Ekstra Bladet og Kristeligt Dagblad vinder hver 1 pris.

De mange priser uddeles for eksempelvis ”bedste forside”, ”bedste feature” og ”bedste lokalsider”. Der uddeles hhv. guld, sølv og ”honourable mention” i hver kategori, og der kan fx uddeles flere guldmedaljer i samme kategori, hvis materialet fortjener det, forklarer Lars Pryds.

Lige nu er det kun offentliggjort, hvem der vinder hhv. medaljer og ”honourable mentions”, men ikke om det er guld eller sølv. SNDS’ største priser – bedst designede mindre printmedie, bedst designede store printmedie og bedste digitale design – er heller ikke offenliggjort. Begge dele sker først på en stor konference til efteråret.



Informations forside om ingenting. Foto: Information/SNDS

 

Ingenting på forsiden

Politiken vinder 5 medaljer og to ”honourable mentions” på print. Avisen får bl.a. en medalje for en reportage fra en barbershop i Vollsmose.

»De har lavet en livsstilshistorie fra et ghettoområde, man slet ikke forbinder med den genre. Det er en meget menneskelig og positiv historie, som er designet fuldstændig gennemført med fotografering af de forskellige frisurer.«

Information vinder også 5 medaljer og to ”honourable mentions” på print. Tre af priserne er i samme kategori: Forside.

Hvad gør Information rigtigt på forsiden?

»Man kan se, at Information virkelig har indset, at designet er vigtigt. De tør tage chancer og gøre noget helt ekstraordinært, og det er de blevet gode til de seneste par år,« siger Lars Pryds.

Lars Pryds fremhæver fx den forside, Information lavede for at sætte fokus på danskernes forhold til intethed. Forsiden er totalt blank, undtagen ordene med bittesmå bogstaver nederst: ”Vi har det svært med ingenting”.

Nyhedsgrafikken er næsten væk

Lars Pryds fortæller, at dommerne noterede sig, at de indsendte bidrag generelt fokuserer på projekter frem for generelle designændringer.

»For nogle år siden så vi mange fuldstændige redesign af et produkt. Nu ser vi mere, at man bruger fokuseret energi på at fortælle udvalgte historier. Det er der mange, som er virkelig gode til, også af de danske.«

Til gengæld undrede dommerne sig over, at der er så lidt nyhedsgrafik i årets konkurrence.

»De fleste dommere undrede sig meget over, at nyhedsgrafik stort set er forsvundet ud af printkategorien. For få år siden var det en af de mest spændende kategorier, men der sendes nærmest intet ind. Det er et signal om, at man bruger mindre tid på det lange seje træk, som en stærk infografik tit er. Noget af nyhedsgrafikken er flyttet over på det digitale, hvor der for eksempel i kategorien "data projects" var mange indsendte bidrag,« fortæller Lars Pryds.




JydskeVestkysten hædres for denne historie om, da flygtningestrømmen ramte Sønderjylland. Foto: JydskeVestkysten/SNDS

 

Journalisten får pris for Kirsten Birgit-forside

Lars Pryds roser også JydskeVestkysten, som får to medaljer i konkurrencen. Den ene er i kategorien ”nyhedssider” og hædrer historien ”Sønderjylland blev international” om, da flygtninge og migranter i stort tal kom til det sønderjyske.

»Det er et eksempel på, at lokal journalistik kan være universel. Det er jo hele flygtningeproblematikken i Danmark, som fortælles fra JydskeVestkystens egen baghave. Det er gjort meget gennemført,« siger Lars Pryds.

Han nævner også Journalistens ”honourable mention” i kategorien ”magasin”. Journalisten er den eneste danske vinder i magasin-kategorien, og prisen gives for forsiden på Journalisten nr. 5 2015, der viser Frederik Cilius Jørgensen med og uden udklædningen som Radio24syvs fiktive seniorjournalist Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm. De to billeder er lagt oven på hinanden med en forsideflap.

Lars Pryds har fremsendt juryens vurdering, som lyder:

”Den perfekte måde at portrættere Frederik Cilius Jørgensen og Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm. Den er sjov i sin enkelhed, hvor den viser to sider af samme person. Imponerende arbejde med at få to fotoshoots til at matche så godt, og glimrende sammenhæng mellem overskrift og illustration.”

 


Journalisten hædres for denne forside fra 2015. På print kan flappen bladres. Foto: Journalisten

Norske medier vinder stort

Der var 525 indsendte bidrag til årets SNDS-konkurrence. I alt er der uddelt 58 priser til print og 26 til digitalt.

Seks digitale priser og 18 printpriser er gået til danske titler. Norge er samlet set det store vinderland, viser Journalistens optælling. Norske titler har vundet 18 priser i print ligesom danske, men på det digitale vinder norske medier hele 15 priser og dermed mere end hver anden.

Eksemplerne ovenfor er bragt efter aftale med SNDS.

Kommentar

Seneste jobopslag

Videoproducent

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationskonsulent

SEGES Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 29.11

DR Nyheder søger erhvervskorrespondent

DR
Ansøgningsfrist: 12.12

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11