På Ninos medarbejderfoto er hunden Otto med

Personalefotos er en tilbagevendende rutineopgave for mange fotografer. Men hvor langt kan man gå, når man fotograferer medarbejderne i en virksomhed? Nino Dedenroth fra kommunikationsbureaet Advice blev fotograferet sammen med sin shih tzu-hund, Otto
  • Kristian Holm / Advice
    ”Vi er sammen næsten 24 timer i døgnet, da han altid er med mig på arbejdet," siger Nino Dedenroth fra Advice om sin hund, Otto, som også er med på hans medarbejderfoto.
25.10.2017 · 12:33

”Vores brief var, at vi skulle medbringe en rekvisit, der fortalte noget om vores personlighed.”

Sådan forklarer senior concept developer hos kommunikationsbureaet Advice Nino Dedenroth om sit personalebillede, hvor han er fotograferet sammen med sin hund, Otto.

For mange freelancefotografer er personalefotos en tilbagevendende rutineopgave. Men ofte bliver medarbejderne fotograferet på en måde, så personligheden næsten forsvinder.

”Inden for corporate foto er der en tendens til, at alle i firmaet skal fotograferes i samme stil. Det ser flot ud, men det kan også blive lidt upersonligt og klinisk, fordi alle medarbejderne er fotograferet samme sted, med samme lyssætning og med en uskarp baggrund,” siger Søren Pagter, leder af fotojournalistuddannelsen på DMJX.

Hos Advice er man gået en anden vej. Her skal billederne afspejle medarbejdernes personlighed og arbejdsopgaver. Det er derfor, Nino Dedenroth optræder sammen med sin hund. Han tager Otto med på arbejde i en rygsæk hver dag.

”Vi er sammen næsten 24 timer i døgnet, da han altid er med mig på arbejdet. Det har han været, siden han var en hvalp - så derfor ved han også, hvordan man skal opføre sig på et kontor,” siger Nino Dedenroth om billedet, der et taget af Kristian Holm fra Yellows.

Nino Dedenroth har arbejdet på fire forskellige bureauer, og Otto har altid været med på arbejde.

Vil ikke fremstå ensrettede eller kedelige

På Advice’s hjemmeside kan man se, at medarbejderne er fotograferet meget forskelligt.

En del har et klassisk, seriøst business-udtryk. Andre billeder er mere personlige. En medarbejder står for eksempel med en stjernekaster, en anden kigger op i loftet, og en tredje bider i en guitarstreng.

Det fotovalg er ikke tilfældigt, forklarer Ralf Lodberg, CCO og partner hos Advice.

”Som et stort bureau, der dækker rådgivning inden for det strategiske, det kreative og det digitale, vil vi gerne vise spændvidde blandt medarbejderstaben med billederne. Det er derfor, det er en blanding af seriøse og sjove fotos,” forklarer han.

Advice ønsker ikke at fremstå som stereotyp, ensrettet eller kedelig, siger han.

”Vi er bevidst gået efter, at billederne skal vise, at vi er professionelle, men også sprudlende. Hvis de ikke gjorde det, ville det virke, som om vi ikke have tænkt os om,” siger han.

Skal sætte kød og blod på de ansatte

Han siger, at medarbejderfotos skal sætte kød og blod på de ansatte i en virksomhed.

”Hvis billederne skal vise medarbejdernes personlighed, ville det virke underligt, hvis de så helt ens ud.”

Selv er Ralf Lodberg fotograferet, mens han kigger sig over skulderen.

”Mit billede skal illustrere glæden og nysgerrigheden ved vores arbejde, og at der altid er en ny og bedre løsning rundt om det næste hjørne. Og så skal det siges, at jeg klart bedst kan lide billeder af mig selv, hvor jeg ser cool og alvorlig ud, men jeg måtte selv bøje mig for konceptet,” forklarer han med et smil.

 

Kommentar

26/10/2017 - 10:26

Louise Jensen

Jeg er stor fan af Advices medarbejderprofiler. Kreative og med masser af personlighed.
Hvordan mon EUs persondataforordning, som træder i kraft i 2018, kommer til at påvirke mulighederne for at publicere medarbejderes persondata (navn, email og foto) på en virksomheds/myndigheds website? Er der nogen, der ved noget om dette?

26/10/2017 - 18:32

Mikkel Havelund

Tak for ros af vores billeder og profiler! Ift. Persondata: Der er ikke så meget nyt, man skal bede medarbejderne om lov først, ligesom i dag, og de skal kunne afstå eller trække deres samtykke tilbage.

Seneste jobopslag

Journalist til folkekirken.dk

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 01.02

Studentermedarbejder til Kommunikation i Danmarks Apotekerforening

Danmarks Apotekerforening
Ansøgningsfrist: 01.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Næstved

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 09.02

Struktureret studentermedhjælper

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 18.02

Kommunikationsmedarbejder til Værket

Værket
Ansøgningsfrist: 08.02

Stærk researcher til arbejdslivet

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 30.01

Kommunikationskonsulent

Arkitektskolen Aarhus
Ansøgningsfrist: 05.02

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

Ritzau
Ansøgningsfrist: 22.01

Reporter til Børsens politiske redaktion

Børsen
Ansøgningsfrist: 25.01

SKRIFTLIGT VELFUNDERET JOURNALIST SØGES TIL NYE UDFORDRINGER

De Forenede Dampvaskerier A/S
Ansøgningsfrist: 25.01

Journalist til kommunikation af projektaktiviteter og -resultater

Wonderful Copenhagen
Ansøgningsfrist: 22.01

Erfaren webjournalist med en solid værktøjskasse søges

Yngre Læger
Ansøgningsfrist: 26.01

Communications Manager

ShopGun
Ansøgningsfrist: 24.01

Ny producer på TV 2/Fyn

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 22.01

Stærk og kreativ nyhedsredaktør til TV 2 NEWS

TV2 NEWS
Ansøgningsfrist: 29.01

Danwatch søger erfaren graverjournalist

Danwatch
Ansøgningsfrist: 23.01

Dokumentarkompagniet søger dygtig tv-fortæller

Dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 24.01

Politikens indlandsredaktion søger ny journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 22.01