Opsagt Samvirke-redaktør: ”Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor”

Efter 10 år i spidsen for Samvirke og Coops kommunikation er Karsten Kolding blevet opsagt. Det ærgrer og undrer ham. Han er glad for den retning, han har udviklet bladet i: ”Før var definitionen, at vi skrev om alt - bare det var god journalistik. I dag ligger fokus tættere på Coops krop”
  • Lisbeth Holten
    "Jeg synes, det har været ret lykkeligt. Derfor er jeg også overrasket over, at jeg ikke skal være med mere,” siger Karsten Kolding
27.09.2017 · 13:29

Note fra Journalisten: Vi har fulgt op på denne artikel den 12/10 2017, hvor vi har spurgt Coop, hvorvidt fyringen af Karsten Kolding havde sammenhæng med den kontroversielle Samvirke-forside. Det afviser både Coop, Samvirkes redaktionschef og Karsten Kolding selv: Læs artiklen her.

 

Det var ikke med Karsten Koldings gode vilje, at han i sidste uge stoppede i sin stilling som chefredaktør for Samvirke og kommunikationschef for foreningen Coop.

”Jeg ville gerne være fortsat. Så jeg synes, det er ærgerligt,” sammenfatter han selv.

Karsten Kolding stopper efter 10 år i spidsen for Samvirke. Men præcis hvorfor, han er blevet opsagt, ved han ikke selv.

”Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor. Jeg har kun fået at vide, at jeg ikke den rigtige person til det, der videre skal ske. Men hvad det er, det ved jeg ikke. Og det er ikke en diplomatisk bortforklaring - det er simpelthen sådan, det er,” siger han.

Coops foreningsdirektør Mike Dranov skriver i en mail til Journalisten, at Coop af princip ikke kommenterer personsager.

Et mere fokuseret blad

Karsten Kolding selv er glad for de resultater, han har nået i sin tid i spidsen for bladet.

”Jeg synes, jeg har gjort det rigtige, og at vi havde gang i det rigtige. Det, synes jeg også, at tallene viser. Vi er lykkedes med at gå frem på læsertal, brugertal, troværdighed, og sådan set også økonomi på både top- og bundlinje. Det er en ret markant udvikling i en tid, hvor mange medier har det svært,” siger Karsten Kolding.

”Men hvis ledelsen ikke deler den opfattelse, så skal der jo ske noget andet. Det er ledelsesretten,” tilføjer han.  

I 2014 beskrev Journalisten, hvordan besøgstallet på samvirke.dk på bare et år var vokset med 55 procent. De seneste læsertal fra Kantar Gallup viser også en lille læsertalsfremgang for det trykte magasin fra første halvår 2016 til første halvår 2017. 

Hvilken retning har du selv udviklet bladet i de 10 år?

”Vi har lavet et meget mere fokuseret medie. Det Samvirke, jeg kom til i sin tid, var et meget bredt medie. Før var definitionen, at vi skrev om alt - bare det var god journalistik. I dag ligger fokus tættere på Coops krop i den forstand, at vi skriver om mad- sundheds-, miljø- og forbrugsstof,” siger han.

Har ramt balancen lige i røven

Udviklingen i retning mod et mere fokuserede blad har ikke været uden udfordringer, fortæller den nu forhenværende chefredaktør.

”Når man skriver tættere på sin egen krop, er det selvfølgelig en diskussion at holde balancen, så man samtidig er journalistisk ambitiøs og troværdig. Men den balance synes jeg faktisk, vi har ramt lige i røven,” siger Karsten Kolding.

Han uddyber:

”Det er alt andet lige sværere at skrive om mad, sundhed, miljø og forbrug uden at risikere at komme i konflikt med Coops forretningsdagsorden, end det er, når man skriver om en kunstudstilling, en vandretur i Bosnien eller en historisk artikel om Anden Verdenskrig, som var den slags artikler, vi kunne have tidligere.”

Er det din fornemmelse, at ledelsen ikke er enig i, at du har holdt den balance godt nok?

”Jeg ved det helt ærligt ikke. Der er selvfølgelig ting, vi har diskuteret i de 10 år. Men de diskussioner er også grunden til, at vi har kunnet ramme balancen. Jeg synes, det har været ret lykkeligt. Derfor er jeg også overrasket over, at jeg ikke skal være med mere,” siger Karsten Kolding.

Han ved endnu ikke, hvad han skal nu, men er med egne ord ”ret fortrøstningsfuld.”

 

Kommentar

27/09/2017 - 16:19

Søren Olsen

Samvirke er et flot, grafisk blad, men helt uden interesse for almindelige mennesker. Det virker som en stor reklame for Coop og hvem gider læse det, år ud og år ind? Det er vel det ledelsen har fundet ud af. Næ, dengang i 70'erne, da var var Samvirke interessant. Venlig hilsen
Søren Olsen

28/09/2017 - 16:00

Susanne Christiansen

Jeg havde tætte forbindelser til redaktørene af det ufokuserede blad Samvirke. Men det var et bredt oplysende blad, der skev om andet end mad og krop. Mottoet var bl.a Vi skriver så såvel professoren og fru Olsen i Ryesgade begge synes det er intetessant. Her var der også fremgang. Men alle blev klogere. I øjeblikket ligner Samvirke desværre flere af de blade Coop uddeler så som eks. Irmas krydderiet. Håber det kommer til at løfte arven ..naturligvis i moderniseret form.

28/09/2017 - 18:13

Jørgen Lund Christiansen

I dag er Samvirke en økologisk reklamesprøjte kombineret med en prædikestol, hvorfra udspredes usandheder om det vantro faktaoptimerede landbrug. Måtte menighedsbladet dø til fordel for den folkelige avis, som Aage Büchert & Co. lavede i bladets storhedstid.

29/09/2017 - 00:14

John de Summer-Brason

Samvirke er blevet for meget et reklamemedie for Coop. Derfor lettere ligegyldigt.

29/09/2017 - 09:34

Luci Smith

Kan ikke være uenig med nogen af de ovenstående kommentarer. Savner den ældre, almen-dannende Samvirke. Har det vældig svært med at træerne lader livet for en tryksag på så mange sider med så mange fejl og misinformationer. Coop har mistet deres troværdighed for længst. Vi har en hylde på lokummet, hvor Samvirke bliver sat, når den er hentet. Og den kommer hurtigt ned til genbrugspapir containeren, da der ikke er meget inspiration eller information at hente i den længere.

Vi har valgt Ikke at have Coops app på Vores Telefon. Der er grænser for, hvad vi kan lokkes til for at spare et par kroner. Coop er blevet til en konkurrent til Dansk Supermarked. Jeg gave min niece et Coop kort fornyligt, så hun kan føle sig voksen, ikke fordi jeg tror på at der er meget Andelsbevægelse tilbage i firmaet.

30/09/2017 - 00:09

Jan Eskildsen

Er ikke sikker på, at redaktøren ikke ved hvorfor. Forsiden på den seneste udgave af Samvirke erkælrer bombastisk: »Sprøjtegift er HVERDAGSKOST« og i bladet bringes en gennemgang af pesticider i maden. Når man undersøger, hvad Landbrug & Fødevarer mener om Samvirke og COOP, støder man på en artikel, som indledes på denne måde: »Krig på kniven mellem landbruget og Coop over øko-kampange (deres fejlagtige stavemåde). L&F betragter oktoberudgaven af Coops medlemsblad, Samvirke - om økologiske madvarer - som et anslag mod hele det konventionelle landbrug. På formand Martin Merrilds Facebook-side rumler det med boykot mod brugsforeningen.
- Jeg har med det samme opsagt mit Coop Danmark-medlemskab. Som konventionel landmand gider jeg ikke være med til det her, skrive Marlies Jacobs på Højensgaard ved Nibe i en kommentar til et vredt Facebook indlæg fra L&F-formand, Martin Merrild i går.«
* Sidste år fandt COO på en ny mærkning om dyrevelfærd, i foråret kunne man læse om fravalg af dansk oksekød, og man kan forestille sig, at nogen i dansk landbrugs organisationer ikke har været særlig glade, selv om der har været samarbejde på andre områder.
Landbruget har jo fået lov til at sprøjte 6-7 gange så meget som tidligere med det, de kalder planteværn, så de kan hurtigt have se sig onde på COOP og deres blad.

02/10/2017 - 10:29

Jan Eskildsen

EFTERDØNNINGER:
https://www.business.dk/foedevarer/danske-landmaend-om-coop-deres-opfoersel-er-fuldstaendig-utilstedelig?referrer=RSS

02/10/2017 - 18:16

Lotte Bilberg

Citat fra artiklen "Landmænd opfordrer til boykot af Coop" på finans.dk: "Hos Coop understreger CSR-chef Thomas Roland, at »Samvirke er et selvstændigt blad, som har deres redaktionelle frihed«".

Aner ikke, om fyringen af redaktøren har sammenhæng med de ovenstående indlæg. Men jeg kunne da svært godt tænke mig at høre Corporate Social Responsibility-chefens svare på, hvordan man i Coop står fast på den redaktionelle frihed i en situation som den aktuelle med pres fra stærke interesseorganisationer.

02/10/2017 - 21:38

Steen Ole Rasmussen

Det er da himmelråbende tydeligt anderledes og godt, at der findes en virksomhed, som kan tale imod landbruget, for forbrugeren og på trods af de virkeligt store interesser.
Coop har sin egen bank, som bl.a. på Borsen.dk og mange andre steder kontinuert og gentagende er blevet talt i graven.
Landbruget er i krise, og det har det været meget længe. De sidste 40 år er bedrifterne blevet større og større, mere kapitalintensive, maskin og kemiintensive, og alligevel er driftsøkonomien kun blevet dårligere, hvorfor det idag henter mere end 10 milliarder i direkte tilskud fra det offentlige.
Landbruget har taget finanssektoren som gidsel med en gæld på mere end 350 milliarder. Landbrugspakke, trumfet gennem tinge med fiflede opgørelser over konsekvenser for miljø og forbrugere, borgere.
Samvirke/Coop er da snart set eneste uafhængige institution med magt til at tale resten imod, tilmed på forbrugerens side, dvs. uden falske økonomiske teorier om vækst og fremskridt, a.la dem, som altandetlige.dk går op i smuk forening imod.
Legitime interesser i en højere sags tjeneste!
Undskyld, men jeg klapper i mine små hænder, når vi her i tråden ser hvem, det er, der forarges.
Moral er, når man har det, som andre burde have haft det med sig selv. Her er det landbruget, finanssektoren og resten af parnasset, der pludseligt får ondt.
Artiklen på Samvirke er i øvrigt både diskret, oplysende og velskrevet.
Stor ros til den nye linje, Samvirke Okt:
http://samvirke.dk/artikler/pesticider-det-fik-vi-ogsa-i-gar

03/10/2017 - 10:20

Dan Jensen

Journalisten bliver ved med at slette mine indlæg ang flertal og ental. Men det ændrer ikke på, at det uvetydigt er grammatisk forkert at omtale en virksomhed, et blad eller andet i flertal som 'de' og 'deres.'

Det ændrer sig ikke ved, at Øjvind Hesselager og co sletter indlæg, der påviser dette. Det er bare dårlig stil, Øjvind. Har I (!) en redaktionel linie her eller gør Journalisten bare som vinden blæser?

03/10/2017 - 10:53

Øjvind Hesselager

Kære Dan

Det fremgår af vores debatregler, at vi fjerner indlæg, der:

har karakter af korrekturlæsning (rettelser og slåfejl bedes sendt til skribentens mail)

http://journalisten.dk/retningslinjer_for_debat

Det konkrete stykke grammatik, du fremhæver, er i øvrigt for tiden til genstand for en løbende, intern drøftelse. :-)

Tak for din henvendelse.

Mvh

03/10/2017 - 11:06

Troels Kølln

Dan Jensen, det er ikke utvetydigt grammatisk forkert, at skrive 'de' eller 'deres', når man omtaler fx en virksomhed eller organisation. Tværtimod er det helt almindeligt, når man henviser til de mennesker, som organisationen består af, og det er også grammatisk korrekt, hvis man skal tro Dansk Sprognævn:

"Substantiver der har flertal indeholdt i ordets betydning, kaldes for kollektiver eller samlingsord. Det er ord som ungdommen, klassen, regeringen der hører til denne ordgruppe. Man kan fx sige regeringen er nogle sære snegle," skriver de her: http://bit.ly/2kiLNl9

03/10/2017 - 12:11

Dan jensen

Tak for svaret, Øjvind. Man kan godt se, at det genstand for diskussion, for der er øjensynligt ikke nogen fastlagt retning hos jer, og det gør det jævnligt ret forvirrende og meningsforstyrrende.

Troels: Man henviser ikke til nogen mennesker (som jo er flertal), når man skriver om et firma eller en organisation. Må man så kun skrive ental, hvis det er et enmandsfirma? Eller hvor går grænsen.

Og hvad med en sætning som denne (som er min, men som er typisk i denne sammmenhæng): "Tre kunder kritiserer Journalist-forbundets blad, men de afviser alt." Den skulle altså ifgl dig være ok? Man kan finde MASSER af den slags eksempler, og vi bør som prof sprogfolk da være bare en lille smule opmærksomme på at være korrekte, når det gælder sprog og grammatik. Der findes ikke noget entalsflertal på dansk. Men kun ental ELLER flertal. Det er supernemt.

05/10/2017 - 20:08

pia hansen

Stor tak til Samvirke for den oplysende artikel om pesticidrester i vores madvarer. Forstår ikke det ramaskrig, der har lydt fra landbrugsorganisationerne. Jeg læser faktisk at dansk konventionelt landbrug roses for deres produkter og fremhæves fremfor de udenlandske produkter - alt alt en reklame for dansk landbrug.

05/10/2017 - 20:24

Josefine Hentze

Vi er mange, som interesserer os for sundhed og et godt helbred, som er taknemmelig den indsats der i Samvirke er gjort for at informere os om giftstofferne, og hvilken forskel det gør i blodtests og velbefindende om man spiser økologiske fødevarer eller ej.

Jeg er ked af at høre om fyringen. Jeg håber I også fremover vil støtte op om forbrugerens sundhed

05/10/2017 - 20:28

Tamara Lara Furrer

Helt enig med Josefine herover. Jeg er rystet over at den redaktør der har vækket Samvirke til live er fyret. Ytringsfriheden er i den grad krænket.
Det er klart vi vil informeres om giftstofferne i vores mad og det er super vigtigt at få det her emne belyst. Det er på tide at medierne råber med os forbrugere der vil have rent mad.

Ærgerlig beslutning fra coops ledelse.

05/10/2017 - 20:36

Henning Desholm

Så vandt landbruget igen over Coop, for hvilken redaktør tør i fremtiden skrive artikler vedr. Landbrugets brug af kemikalier.
Nu kan de roligt forsætte sprøjtningen, så vi forbrugere må forsat finde os i fødevarer der er sprøjtede.
Coop, fremtiden lover ikke godt kritiske artikler i Samvirke.

05/10/2017 - 20:50

Pia Andersen

Magtmisbrug. Tak til redaktøren for hans indsats. Så sørgeligt igen og igen at se, at penge har en alt, alt, alt for stor magt i vort samfund, ja i verden.

05/10/2017 - 21:29

Marie-Louise Bormann

Var glad for Coops artikel - håber ikke, det er derfor redaktøren er blevet fyret!
Er enig med Pia Andersen og Josefine - kan ikke forstå landbruget ikke må kritiseres.
Vi er mange som gerne vil være fri for sprøjtegifte (det holder ikke op med at være gift fordi I kalder det planteværn) i vores mad.
Vi er også mange som længe har forsøgt at råbe landbruget op om det; også om ønsket om bedre levevilkår for dyreholdene i landbruget. I årevis har svaret været: vi dyrker det, forbrugerne ønsker, men nej, det gør I ikke!

05/10/2017 - 23:05

Marianne Christensen

Har nydt som Samvirke har udviklet sig. Ikke masser af fyld, men et godt forbrugerblad. Håber ikke det ændrer sig. Fedt tema om pesticider. Tak for det.

06/10/2017 - 08:23

Birgit Meta Klee

Dansk konventionelt lanbrug er en bombe under danskernes sundhed med alle deres pesticider !!! Alle mennesker ønsker vel madvarer UDEN gift i ??? Eller hvad ??? Vi må selv tage ansvaret for vores sundhed, og købe økologisk, da vi desværre ikke kan stole på at landbruget vil vores bedste. Der tænkes kortsigtet og KUN på penge !!! SÅ SØRGELIGT :-( Tak til Samvirke for at tale forbrugernes og vores sundheds sag <3 Brud på ytringsfriheden at fyre en meget dygtig og MODIG redaktør !!!

06/10/2017 - 08:46

Jan Troelsen

Hvis fyringen sker som følge af Samvirkes seneste skriv omkring pesticider, så må jeg sige, at mit medlemskab af COOP er oppe til overvejelse.

06/10/2017 - 11:42

Ulla Møller

Jeg synes Samvirke er blevet “kedeligere” i de seneste år og har ofte sagt nej tak til det, fordi jeg ikke fik det læst, og det blot endte i en ulæst bunke. Håber en ny redaktør finder en god balance i artiklerne. At antallet af læsere på Samvirkes hjemmeside er steget er nok i lige så høj grad et udtryk for at der generelt læses mere fx på telefoner og Ipads.

06/10/2017 - 12:41

Kirsten Gullmaj Nielsen

Vigtigt at fyringen ikke har noget med den stormombruste artikel om pesticider at gøre, får så er det lidt uhyggeligt, hvis man ikke kan nævne pesticidproblemerne i et forbrugerblad og i en forening, der priser sig af at forholde sig bevidst og kritisk til forbrug og produkter i butikkerne. Vi her i huset er glade for den særlige indsats for økologien her i oktober, og vi håber, at stadig flere landmænd vil hjælpe os alle i kampen for en så ren og bæredygtig produktion som muligt-helst helt uden pesticider, til gavn for biodiversitet, for rent grundvand, og rene åer, søer og have, for fremtiden. Lad os være fælles om det i stedet for at hugge ud efter hinanden. Jeg forstår udmærket de landmænd, der arbejder hårdt og vedholdende med produktion af fødevarer til os alle, men det ville være gavnligt, om de traditionelt dyrkende landmænd ville lade være med at påstå, at der ikke er noget problem med den produktion. For det er der jo helt tydeligt beviser for, at der er. Det er der også i økologisk produktion, men det oplever jeg at man også godt må sige og skrive artikler om. Lad os nu trække sammen og måske undgå alt for provokerende billeder og formuleringer, der trækker fronter op i stedet for at samles om det største formål: overlevelse, og glæde ved livet - sammen. For store ord? Næ. Det er dæleme det, det handler om, sådan helt fundamentalt.

06/10/2017 - 14:02

Allan Midtgaard

Tidspunktet for den pludselige fyring, den intetsigende begrundelse og den fuldstændige mangel på saglige kommentarer fra COOP stinker da værre en friskudkørt gylle på en forårsdag. Landbruget opnår ikke øget troværdighed med denne handling. Tværtimod. Men måske er det meningen?

06/10/2017 - 15:19

Birgit Benzon

Hvor mange danskere er medlemmer? og hvor mange konventiinelle landmænd og koner er medlemmer? Mon ikke der er flest af de første... Jeg havde lige besluttet at melde mig ind...netop pga den gode artikel om gift i vore madvarer. Det gør jeg så ikke....

06/10/2017 - 16:43

Anette Kruse

Redaktøren - og alle folkene bag artiklen! - har leveret præcis den omtale, som COOP har spillet ud med at ønske sig:

Fokus på det gode ved økologiske varer - fravalg af pesticider mm.

At Samvirke har valgt at gøre det ved at fremhæve problemerne ved pesticider mm i det konventionelle landbrug så iøjnefaldende,som her, burde naturligvis ikke ha' udlæst en fyreseddel!

Det burde have givet redaktøren bonus for at lægge blad - og ryg! til en solid og kritisk gennemgang af problemstillingen.

Det konventionelle landbrug har haft god mulighed for at melde ud, hvad man vinder ved at spise konventionelle landbrugsvarer...

Hvorfor melder man sig ikke IND i debatten - for en fælles sag, i stedet for at tårne sig op på sidelinjen med forurettede udbrud over artiklen? Man har ikke tilbagevist det faglige, men pustet sig op over formen. Ejendommeligt, hvis man mener, at man har en god sag!

Brugsuddelere, der har fjernet bladet, er en flok konventionelle kyllinger, som har glemt, at man må turde gå imod vinden af og til.

06/10/2017 - 19:56

Erik Smith

Hvis man ikke må sige at konventionelt dyrkede landbrugsvarer indeholder gift, hvordan skal sandheden så lyde? At sprøjtegift er sundt for dig og familien?

06/10/2017 - 20:30

Birgit Jeppesen

Hvad med noget ordenligt journalistisk arbejde, hvor man bruger verificerende kilder - (hvem har dog læst korrektur på de to herres artikel -magen til ensidig, usmagelig og ukorrekt fremstilling skal man lede længe efter) som hvad med at lade bønder og grøntsags- og frugtavlere, der har forstand på økologi og konventionel drift komme til orde - og få en saglig debat - der er åbenbart mange, der ikke aner noget, hvordan man her hjemme er underlagt mange restriktioner, og hvorfor det kan være nødvendigt at bruge gødning og sprøjtegifte. Her kan jeg henlede bl.a opmærksomheden på svampen meldrøjer, som kan være et problem i økologisk korn, og som gennem historien har dræbt flere mennesker end under den sorte pest.
Som skoletøs brugte jeg tit Samvirke i mine opgaver - og gennem mange år med glæde læst bladet - de senere år har der desværre ikke været ret meget interessant at finde,
Hvor er debatterne og den uvildige fortælling blevet af?
Mener I godt nok jeres forbrugere er for dumme til at tænke selv
Desuden kunne det være ganske interessant at gennemgå hylderne i en af jeres forretninger og f.eks. spotte udenlandske økologiske varer - f.eks svarer reglerne for økologiske varer i Tyskland omtrent det samme som for konventionelt dyrkede varer herhjemme
Så come-on - giv os en stor undskyldning og verf de ubrugelige journalister ud

06/10/2017 - 21:10

Birgit Jeppesen

Økologi er den nye religion

06/10/2017 - 21:39

Peter Søndergaard

Må tørt konstatere - hørt fra en fritidslandmand med 90 ha, i dag. Han producerer bl.a. konventionelle kartofler til chipsproduktion - sprøjtet 21 gange på 1 sæson, med 8 forskellige midler. Hm..
Tak Til Samvirke

06/10/2017 - 22:53

Annemarie Krarup

Jeg ELSKER mit Samvirke med masser af gode og relevante artikler, og jeg forstår ikke hvorfor chefredaktøren skal fyres.
Jeg bakker 100% op om at vi skal have en verden uden gift, og jeg er træt af at landbruget har carte blanche til at smadre grundvandet og fylde mennesker i vores land med gift. STOP nu sprøjtegift i maden, for pokker da!

07/10/2017 - 13:00

Dorte Ruge

Det er absolut på sin plads at bringe en sådan artikel i Samvirke, idet de fleste andre medier og journalister ikke interesserer sig for dette kæmpe problem for miljø og sundhed. Derudover peger forsiden af Samvirke på et andet overset problem ved sprøjtemidler: nemlig effekten på de - ofte unge - mennesker, der spreder sprøjemidler ud over det danske land. De bør i høj grad bruge beskyttelsesdragter - men gør de mon det? I udviklingslande er der ofte ikke råd til sikkerhedsudstyr - endnu et argument for at købe økologisk mad.
Et andet aspekt af Round-up er koblingen til GMO-afgrøder. Glyphosat og GMO afgrøder er resultatet af et agrokemisk design, der skal fremme salg af pesticier samt mulitinationale selskabers patentering af helt almindelige afgrøder, der er føde for dyr og mennesker. At sige ja til videre udbredelse af glyphosat og Round-up er første step til udbredelse af GMO-afgrøder i Europa, med deraf følgende kontaminering af flora, fauna, husdyr og mennesker.

07/10/2017 - 13:20

Dorte Ruge

Miljøstyrelsens rapport over bekæmpelsesmidler, seneste fra 2015 kan alle jo selv finde informationer I:

https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2017/01/978-87-93529-63-2.pdf

Et uddrag jf. dagens debat:

Totalt forbrug af ukrudtsmidler i 2015: 4.950.081kg
Heraf aktivstoffer (primært glyphsat): 1.930.466kg

Glydphosat ansættes til 35,2% af den samlede miljøbelastning.

Velbekomme

07/10/2017 - 14:11

Peter Ole Kvint

Når danskerne ikke kan spise flere fødevare, og danskerne har råd til bedre kvalitet af fødevare, så er det bare om at hæve kvaliteten. Er dette ikke bare logisk?
Måske findes der ufarlige sprøjtemidler. Men er det ikke ligegyldigt hvis bare landmanden betales bedre, for at producere mindre?

07/10/2017 - 23:13

Hanne Larsson

Tak for et godt blad, hvor I forsøger at oplyse forbrugerne saglig om fødevarer, kultur og familie. Jeg har været medlem i mange år, og synes, at bladet er blevet meget bedre,skarpere vinklet og altid med oplysende og interessante artikler. Så må vi jo selvfølgelig acceptere, at der skal være plads til reklamer og medlemstilbud. Jeg synes, det er ærgerligt, at man har valgt at fyre redaktøren. Og undres, hvis det er pga den meget omtalte forside i oktober nummeret. Artiklen er jo saglig og veldokumenteret. Skammeligt hvis det igen er landbrugets stærke lobbyister, der har haft indflydelse på den beslutning. Vi har da som forbrugere ret til ja krav på at vide noget om de fødevarer, vi køber og spiser!

08/10/2017 - 17:44

Flemming Allermand

Hvorfor skal L & F, som repræsenterer 30.000 storbønder bestemme, om COOP skal problematisere landbrugets brug af sprøjtegifte? COOP har 1.700.000 medlemmer, så hvis bønderne skulle boykotte COOP af den grund, så er der stadig mere end 1.670.000 medlemmer tilbage, der har brug for at blive mindet om, at landbruget engang brødfødte DK uden og også kommer til at brødføde os om ikke så mange år uden at bruge sprøjtegifte. L & F repræsenterer en kort, mørk periode i dansk landbrugs historie, sådan ca. 1% af tiden. Og de repræsenterer højst 1,7% af COOPs medlemmer! Stå nu fast COOP.

08/10/2017 - 20:12

Karen Holm Nielsen

Håber ikke det er for at de vil have det til at ligne Netto 's KIWI .Samvirke er et meget bedre blad ,og det var et godt og tanke vækkende nummer.

09/10/2017 - 09:20

Mads bergmann-holm

Synes fyringen er beskæmmende, hvis landbruget vil udvikle sig er branchen nødt til at sluge nogle kameler og vise, at de formår at ha en selvkritisk tilgang til faget.

09/10/2017 - 11:44

Helge Haurum

Opsigelsen af Samvirkes Chefredaktør er, hvis det har relation til den absolut lødige artikel om sprøjtegifte, tragisk, og til stor forundring for mig i et land, hvor vi hylder ytringsfriheden med Muhamed tegninger og dets lige ? Coop - jeg bakker fuldt ud op om jeres butikker og specielt økologiske profil, men forhåbentligt er sammenfaldet imellem afskedigelsen af chefredaktøren og artiklen i Samvirke et uheldigt sammentræf ?! Alt andet giver ikke mening, og vil være at faldbyde over for et konventionelt landbrugs lobbyisme og krampetrækninger.

09/10/2017 - 17:58

Mette Sørensen

Synes Samvirke er et fantastisk godt blad. Har taget det med hjem hver måned de seneste par år. Før gad jeg ikke. Nu er det virkelig godt. Men hvis chefredaktøren er fyret p.g.a. Pesticide-artiklen (som landbruget virkelig ikke må have læst ret godt, for det var da bestemt ikke en ensidig nedrakning af dansk landbrug) så vil jeg da overveje, om jeg gider beskæftige mig med det fremover.

10/10/2017 - 09:11

Pia Thorsen Jacobsen

Kan se på denne tråd, at der spekuleres i, om Karsten blev afskediget pga pesticiderne i Samvirke. Bare en hurtig bemærkning: Det har ingenting på sig. De to ting hænger ikke sammen. Karsten var væk to uger før bladet ramte gaden.

10/10/2017 - 10:43

Dorthe Liljensøe

Jo, men hvor lang produktionstid har Samvirke????? Artiklen og den dens udformning har jo været kendt internt i Samvirke og Coop længe før, bladet kom på gaden.

10/10/2017 - 12:25

Pia Thorsen Jacobsen

Den dag, Karsten blev afskediget fra Samvirke, kendte kun grafiker, Karsten og jeg som redaktionschef til forsiden. Jeg gentager derfor: Karstens exit har intet med pesticidforside at gøre.

10/10/2017 - 13:35

Marie Louise Johannsen

TAK til Samvirke for at have rejst debatten om, hvorvidt danske forbrugere fortsat skal acceptere rester af gift i fødevarer og drikkevand (samt skader på insekter, pattedyr, organismer i vand og de kommende generationer)! Jeg har i årevis savnet debat om, hvorfor man som forbruger ikke har flere muligheder for at købe produkter uden giftrester samt de indlysende, men meget sjældent mediedækkede, konsekvenser af konventionel dyrkning for bl.a. dansk natur. Desværre interesserer politikerne på Christiansborg sig ikke i nævneværdig grad for natur- og miljøspørgsmål. Som forbruger har jeg mulighed for at fravælge giftrester i de fødevarer, jeg køber, men jeg har ikke mulighed for at fravælge giftrester i mit drikkevand eller de sprøjtegifte, som driver ind i min have fra de omgivende konventionelt dyrkede marker. Jeg håber, at Samvirkes artikel bliver startskud til en længerevarende mediedækning af konsekvenserne af konventionelt landbrug. P1 Debat har i dag under rubrikken "Er sprøjtegifte hverdagskost" fortsat tråden, men jeg håber sådan, at debatten ikke stopper det, når den næste sag med potentiale for at vække følelser rammer medierne.

10/10/2017 - 16:23

Annette Scheibel

Ved at opsige redaktøren af Samvirke har Coop lavet sit eget berufsverbot af en modig journalistisk linie. Der er masser af sprøjtegiftrester i mad fra konventionelt landbrug, og derfor er det baseret på ganske pålidelig videnskabelig forskning, når man siger at vi fylder kroppen med gift ved at vælge og spise sprøjtede fødevarer. At det så er en uvelkommen sandhed for det magtfulde danske konventionelle landbrug og den medfølgende industri der producerer giften er så en anden sag. Jeg begriber ikke, at det danske landbrug ikke satser stort på økologisk dyrkning og dyrevelfærd. Der er foruden folkesundheden et kolossalt potentielt exporteventyr som man af uransagelige årsager ikke kaster sig over. Tænk hvilke gode fortællinger og hbor mange dyrs lidelse der kunne stoppe. I stedet vil man hellere fortsætte med at hælde gifte i vores grundvand og ødelægge et lille lands ressourcer. Tak til en modig redaktør og farvel til COOP fra en kunde.

10/10/2017 - 20:02

Villy Dall

At sikre byboerne gode, næringsrige og sunde fødevarer samt andre varer til rimelige priser, har altid været omstridt.
Pastor Sonne blev 1866 i Thisted nedsættende kaldt "Høkerpræsten".
Og i Thisted havde vi indtil for for få år siden en brugs for byboerne (Arbejderforeningen) og en brugs for landboerne (Vestergades Brugsforening). Ak, ja.

11/10/2017 - 10:22

Mogens Grejsen

DRÆBER VI BUDBRINGEREN?
Samvirkes chefredaktør er blevet fyret. Efter det foreliggende p.g.a. en forside, der rejser en debat om af kemikalier i landbruget.
Landbruget overholder love og regler! Javel, men et fælles mål må dog være, at vi undgår at sprede gift ud på vores fælles klode.
Det hele handler selvfølgelig i sidste ende om økonomi.
Vi skal være effektive for at nedbringe prisen for fødevarer. Og det er billigere at sprøjte end at luge. Altså gør landmanden det!
Spørgsmålet er så, hvordan vi, som forbrugere, kommer til en erkendelse af, at de sprøjtefri fødevarer koster mere.
Ja, en vej kunne jo være at oplyse den brede befolkning om, hvordan vi producerer fødevarer i dag, herunder hvor mange kemikalier vi sprøjter ud over vores marker for at kunne opretholde den konventionelle produktion.
Kunne man opfatte seneste nummer af Samvirke som et skridt på vejen frem mod en erkendelse af, at ikke kan sprøjte os frem til sunde fødevarer.
Opnår vi den erkendelse, vil forbrugerne være villige til at betale mere for sprøjtefri fødevarer og dermed får landmanden flere penge i kassen?
Så lad os en frugtbar debat!

11/10/2017 - 11:45

Gert Nicolaisen

Det her er en af de seneste års mest gustne fyringer. Gusten, fordi den vidner om et bagvedliggende magtspil, der rummer forklaring på hvorfor, man fortsætter med at sprøjte med flere og flere pesticider, og samtidigt skruer ned for kontrollen.

Det korte af det lange er, at her ses dokumentationen for, at det ikke er fri meningsudveksling og videnskabelige fakta, der styrer pesticidudlægningen, men vulgær magt i kulliserne.
Velbekomme!

11/10/2017 - 19:52

Dorte Lykke Holm

Meget trist sag denne. Jeg stemmer med min pengepung ved at købe ind i Coop fordi jeg TROR på projektet. Jeg delte omtalte pesticid artikel OG L&Fs reaktion på FB fordi det er modigt. Jeg var stolt af det jeg er med i.
Lige nu er jeg bare SÅ trist over at opleve magtens stemme ikke er Coop og alle os, men L&F

12/10/2017 - 08:59

Kjeld Jespersen

Svært at forstå, at fyringen er sket på baggrund af Samvirkes artikel. Den er både saglig og oplysende, selvom der kan være mange aspekter, der ikke er berørt i teksten. Personligt bryder jeg mig ikke om forsidebilledet, der jo(modsat artiklen) er propagandistisk. Ingen tvivl om, at den danske(og verdens) fødevareproduktion skal omlægges til giftfri produktion. Desværre lader man markedet bestemme hvornår "det kan betale sig at sprøjte" og man lader kundernes pengepung og holdning bestemme, om der skal købes giftfri eller ej. Her er politikerne sgu nødt til at sætte reglerne op for, hvordan der må dyrkes og hvilke varer, der må være i forretningerne.

12/10/2017 - 21:57

Tine Sædholm Pedersen

Paradoksalt at fyre en chefredaktør, som formår at bringe artikler, der skaber relevant og nødvendig samfundsdebat. Landbrug og fødevarer har ikke definitionsretten. Vi er en stadig større del af befolkningen som stiller krav til produktion af fødevarer. Vi vil ikke have fødevarer, som dyrkes på bekostning af rent drikkevand og biodiversitet. Derfor må den store del af dansk landbrug udvikle sig. Derfor har vi brug for modige chefredaktører!

16/10/2017 - 11:41

Charlie Kristoffersen

Hvem er den største lobbyorganisation i DK (?). Hvor mange er ansat til at være på borgen og åbenbart også magt til at påvirke COOP. Spændt på om COOP fremover vil have en mere afdæmpet journalistik om den konventionel giftmad.

31/10/2017 - 23:46

Erik Hansen

Var henne i vores brugs i dag for at hente vore Samvirke for oktober, men fik at vide at COOP havde kræve resten tilbagesendt.
Trist.
Vil lige høre om hvordan man så kan få dette nummer da jeg jo har en vis form for ret til at få mit nummer.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

INTERN KOMMUNIKATIONSKOORDINATOR

Sparekassen Sjælland-Fyn
Ansøgningsfrist: 16.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12