Ophavsretten må ikke overtrumfe ytringsfriheden

»Hvordan skal vi sikre, at der kommer penge tilbage i systemet?« spurgte Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen. Ophavsret og fildeling kom til debat efter premieren på dokumentarfimen om The Pirate Bay
21.02.2013 · 14:31

Filmen blev delt på nettet. Debatten blev delt på nettet. Onsdag blev dokumentarfilmen om The Pirate Bay vist ved en premiere i Grand Teatret i København.

Filmen handler om det retslige efterspil, da en lille gruppe svenske nørder opretter fildelingssitet The Pirate Bay.

Umiddelbart efter filmen var der debat om ophavsretten mellem Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen, Henrik Chulu fra Bitbureauet, filmproducenten Ronnie Fridthjof, der bl.a. står bag 'Armadillo', og den svenske filminstruktør Simon Klose, der har lavet filmen om The Pirate Bay.

Helt i filmens ånd blev hele debatten filmet og lagt frit på nettet.

»Ophavsretten må ikke overtrumfe ytringsfriheden,« sagde Henrik Chulu fra Bitbureauet.

»Der er en grund til, at vi har citatretten, at det er tilladt at citere fra værker. Vi skal kunne citere. Hvis Maria Fredenslund siger noget, jeg er uenig i, så skal jeg kunne citere hende og skrive, hvad jeg synes er forkert ved det. Det skal jeg selvfølgelig også kunne med film og med lydklip. Det er en grundpræmis i, at vi har en demokratisk samtale.«

Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen spillede bolden tilbage:

»Der er jo ingen, der angriber citatretten. Pointen er, hvem der bestemmer. Hvis jeg har lavet en fed film, så er det mig, der bestemmer, at jeg gerne vil tjene penge på den. Det er det, der er hele pointen. Så det er en åndssvag diskussion. Det, der er den helt store udfordring, er, hvordan skal vi sikre, at der kommer penge tilbage til systemet til de folk, der arbejder med at lave musik, litteratur, kultur. Lad os dog forholde os til det.«

Maria Fredenslund sagde, at hun godt kan forstå Simon Kloses argumenter for, hvorfor han har valgt at frigive sin film til gratis download. Simon Klose siger, at han bruger metoden til at opbygge sig et navn.

»Man vil jo gerne have et navn af den grund, at det har en værdi,« sagde Maria Fredenslund.

»Så vil man jo gerne have betaling for sit produkt. Derfor giver det mening at dele sin film med et publikum mod betaling.«

Ordstyrer ved debatten var Henrik Føhns.

Ronnie Fridthjof, du har jo flere film i dit bagkatalog, end Simon har. Hvad tænker du?

»Det er ganske rigtigt, at vi alle sammen kan vælge at gøre, som vi vil, med det man skaber. Jeg ser en film her med nogle unge mennesker, der bliver dømt for noget, de ikke er skyldige i. Jeg mener også, at det er forkert at lukke for The Pirate Bay herhjemme. Fordi i virkeligheden handler det om at dele på nettet, og det er netop noget om at være demokratisk. Det skal man have lov til. Der, hvor min anke er, det er, når man begynder at dele produkter, som jeg har været en del af at lave, og jeg ikke har givet de mennesker lov til at dele dem eller nogle mennesker lov til at downloade dem uden at betale for det, det er der, det går galt.«

»Det, jeg savner på nettet, det er, at dem, der har skabt noget, at det ikke pludselig bliver delt ud til alle, hvis de ikke har lyst til at give det til alle.«

Filmen er set af over 1,2 mio. mennesker på nettet, siden den blev lagt gratis tilgængelig samtidig med verdenspremieren i Berlin. Den bliver vist i kredsbio i aften og i DOKUMANIA på DR2 den 26 feb. Kl. 21.05.

Kommentar

Seneste nyheder

18.10.2017 · 09:38

Lasse Jensen udgiver bog om 52 års journalistliv

Jørgen Skadhede
18.10.2017 · 09:10

Medier åbne for faktatjekmedie efter norsk model

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Finansministeriet søger presserådgiver til innovationsministeren

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 18.10

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Politisk reporter til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 20.10

PR-specialist med kærlighed til fodbold

Geelmuyden Kiese
Ansøgningsfrist: 20.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

Skrivende og redigerende til debatredaktion på avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.10