19. december 2014
BLOG
Jørgen Laurvig:
Cubas medier i et jerngreb

Olav Skaaning: B.T. skal være tungere

Færre forsider med sundhed og forbrug og flere dagsordensættende afsløringer. B.T. omlægger i slutningen af marts avis og net. »Læserne vil faktisk gerne have nyheder og afslørende journalistik,« siger chefredaktøren.
02/03/2012 | 12:00

Af: Jakob Albrecht

Færre forsider med sundhed og forbrug og flere dagsordensættende afsløringer. B.T. omlægger i slutningen af marts avis og net. »Læserne vil faktisk gerne have nyheder og afslørende journalistik,« siger chefredaktøren.

Efter en række år som Danmarks Sundhedsavis med forsider om gigtpiller, kræftkure og alternativ medicin lægger B.T. nu kursen om. Fremover vil B.T. satse mere på nyheder og dagsordensættende historier, fortæller chefredaktør Olav Skaaning Andersen til Journalisten.dk
»Hvis der er en ting, der er vigtigt på B.T. fremover, så er det nyheder. Det viser læserundersøgelserne. Nu skærer vi det ud i pap og organiserer os efter det. Det bliver et tungere B.T. på indhold - men formidlet tabloid.«

Omlægningen slår igennem i slutningen marts. Baggrunden er at Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske er blevet mere elitære. Derfor ser B.T. et marked for en moderne avis og netavis med tabloidt snit, der forstår danskernes dagsorden.

Han understreger at forbrug og sundhed ikke forsvinder fra B.T. Den nye prioritering betyder blot, at nyheder har førsteprioritet efterfulgt af sport, politik, krim, underholdning, forbrug og sundhed.

Ifølge Olav Skaaning Andersen betyder relanceringen, at der kommer færre "bryst-ups-historier" på nettet. Det vil sige historier, der kan friste bruger af bt.dk til at klikke på historien.
»Men hvor der måske ikke er så meget i det alligevel.«

Jeg ved, at I har en database, hvor i på forhånd meget præcist kan forudsige hvad forskellige forsider sælger i løssalg dagen efter. Kan B.T.s læsere lokkes til at købe en avis med nyheder på forsiden?

»Vores købere er meget interesseret i de stærke nyhedshistorier vi har haft om for eksempel Helle Thornings skattesag, Henrik Sass Larsen og Erik skov Petersen, Samtidig har nyhedsforsiderne den værdi, at de også skaber klik på nettet. Læserne vil faktisk gerne have nyheder og afslørende journalistik. Så vi tør godt gøre det.«

Samtidig skal ansættelsen af hans nye makker som chefredaktør Anders-Peter Landert, der er tidligere udviklingschef, bidrage til udviklingen af B.T.s digitale univers.
Desuden søger B.T. for øjeblikket to "stjernefrø" til den nye Making-redaktion - en task force, der blandt andet skal skrive om politik. Det sker samtidig med at Ekstra Bladet søger to nye politiske reportere. Går Ekstra Bladet og B.T. samme vej?

»Vi har på B.T. længe haft de gode historier, og det er derfor de på Ekstra Bladet ansætter en masse mennesker. Det er fint, og jeg kan kun ønske dem held og lykke. Vi kigger ikke så meget på Ekstra Bladet, men fortsætte bare den udvikling vi har været i gang med længe.«

Hvad er succeskriteriet?

»At vi øger vores markedsandel på de digitale medier, stadigvæk har en god forretning og sælger nogle aviser. Vi skal sætter dagsorden og det gør man kun med gode historier.«

Kommentar

Seneste nyheder

19/12/2014 | 15:26
Emil Ellesøe Ditzel
19/12/2014 | 13:08
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 12:50
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 11:42
Jakob Albrecht

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Greenpeace Nordic is looking for a Head of Communications

Greenpeace
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

Fynske Medier søger to reportere

Fyens Stiftstidende
Ansøgningsfrist: 05/01/2015

Chefproducer til TV ØST

TV Øst
Ansøgningsfrist: 13/01/2015

Digital forbrugerjournalist

Egmont
Ansøgningsfrist: 19/12/2014

Journalist til kirke og tro i Aarhus

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SOCIAL MEDIA MANAGER TIL BERLINGSKE BUSINESS

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 12/01/2015

 

Nyt fra Kommunikationen.dk