Østergaard: "Ikke tale om et statsligt sandhedsagentur"

Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, forsvarer forslag om agentur mod fake news, selv om det får kritik fra mediefolk. "Jeg synes ikke, det er underligt, at staten skulle kunne finansiere det, al den stund at staten også uddeler mediestøtte og finansierer landets journalistuddannelser"
  • Jens Dresling/Polfoto
    "Min tanke er at styrke den kritiske offentlighed. Det er ikke vores territorier, men vores tanker, der er under angreb. Og de angreb skal vi have et forsvar imod," siger Morten Østergaard.
12.06.2017 · 09:27

"Tanken er, at vi skal have en uafhængig institution, der er en dobbelt armslængde fra regeringen og Folketinget. Der er ikke tale om et statsligt sandhedsagentur."

Sådan siger politisk leder i Radikale Venstre Morten Østergaard, efter at han har fået kritik af kommende SDU-fellow Pierre Collignon for at ville bruge 10 millioner kroner på at oprette et agentur, der skal undersøge og være et værn imod fake news i Danmark.

Pierre Collignon, der er tidligere chefredaktør på Jyllands-Posten og selv skal undersøge fake news på SDU, sagde i sidste uge til Journalisten, at "det er en glidebane, at et statsligt agentur skal gå ind og vurdere nyhedsbilledet og give det karakterer. Det indeholder SÅ mange risici".

Men Morten Østergaard mener ikke, der er noget problematisk i at oprette en enhed mod fake news, som er uafhængig af myndighederne og bliver tilknyttet eksempelvis et universitet.

"I dag får vi vores nyheder fra alt muligt andet end publicistiske medier. Jeg mener, det her er et redskab, som medierne kan bruge efter deres eget forgodtbefindende med den fordel, at det er koblet op på en uafhængig vidensinstitution som eksempelvis et universitet. Det skal ikke have noget at gøre med efterretningstjenester eller myndigheder," siger Morten Østergaard.

Et værn mod misinformation

Ifølge ham er der behov for agenturet, fordi den danske offentlighed risikerer at blive truet af målrettet misinformation fra Rusland. Han peger blandt andet på den amerikanske, tyske og senest den franske valgkamp som eksempler, hvor fake news fyldte for meget.

"Det skal være et værn imod den strategiske brug af fake news," siger han.

Morten Østergaard afviser, at agenturet skal gå mediernes rolle som vagthund i bedene, eller at agenturets folk skal gennemgå samtlige artikler fra danske medier i forsøget på at finde falske nyheder. Han roser tværtimod de danske medier for en "opblomstring" i eksempelvis fokus på faktatjek.

"Jeg synes ikke, det er underligt, at staten skulle kunne finansiere det, al den stund at staten også uddeler mediestøtte og finansierer landets journalistuddannelser," siger Morten Østergaard.

Collignon: Ikke noget stort problem

Ifølge Pierre Collignon er der ikke et reelt problem med fabrikerede falske nyheder i stort omfang i Danmark. Det argument, mener Morten Østergaard, er dog ikke grund til at lade være med at gøre en indsats på området.

Er der så overhovedet brug for det her forslag?

"Nu ved jeg ikke, hvad han konkret støtter sig til. Jeg støtter mig til blandt andre forsvarsministeren, som klart har sagt, at Rusland forsøger at arbejde med at sprede misinformation i andre lande. Og hvorfor skulle de ikke også ønske at påvirke den danske offentlighed på samme vis?" siger Morten Østergaard.

Som et dansk eksempel på fake news peger han på en historie fra netmediet Den Korte Avis, som skrev, at man ikke længere kunne købe øl hos en kioskejer på grund af religion. Sagen blev siden optrevlet og udredet af Berlingske, som skrev, at der var tale om en misforståelse, der fik alvorlige konsekvenser for kioskmanden.

"Det var en fjer, der blev til fem høns," siger Morten Østergaard.

Nu vi taler om det eksempel – Pierre Collignon siger også, at medierne allerede i sig selv er en mekanisme, der kan efterprøve falske nyheder, når de opstår. Hvorfor kan medierne ikke bare fortsætte med selv at gøre det?

"Min tanke er at styrke den kritiske offentlighed. Derfor synes jeg eksempelvis heller ikke, det giver mening at skære ned på public service," siger han.

Morten Østergaard mener, Danmark er blevet del af en konflikt, som heller ikke løses ved at indkalde flere værnepligtige.

"Det er ikke vores territorier, men vores tanker, der er under angreb. Og de angreb skal vi have et forsvar imod."

Skal ikke overlades til Facebook

Ifølge Morten Østergaard er det et problem, at mange danskere ikke får deres information fra de etablerede medier.

"Jeg mener, vi bør tage det alvorligt. Når Facebook også anerkender, at vi har det her ekkokammer, hvor folk deler nyheder og historier med hinanden, uden et filter som i et redaktionslokale, så har vi et problem," siger han og peger på, at Facebook aktivt er begyndt at bekæmpe fake news.

"Jeg mener ikke, vi skal overlade det til rent kommercielle interesser som Facebook eller andre at være et værn imod det her. De ligger hverken inden for rammerne af medieetik eller lovgivningen."

Kommentar

Seneste jobopslag

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Kommunikationskonsulent

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 21.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Informationsmedarbejder til partnerskabet Energispring

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09