Nyt netværk for udlandsjournalistik

Netværket UDLAND vil skabe et fagligt fællesskab for alle, der er interesseret i udlandsjournalistik.
18.08.2011 · 08:54

Netværket UDLAND vil skabe et fagligt fællesskab for alle, der er interesseret i udlandsjournalistik.

I denne måned åbner et nyt netværk for godtfolk i mediebranchen, der arbejder med udlandsstof. Netværket UDLAND vil skabe et fællesskab, hvor udlandsjournalister kan diskutere deres stofområde.

»De politiske reportere har Folketingets Presseloge, og de ansatte på sportsredaktionerne har Danske Sportsjournalister som base for deres faglige fællesskab. UDLAND kommer næppe lige med det samme til at kunne måle sig med foreninger som de to, men der mangler et sted, hvor journalister med interesse for udlandsstoffet kan dyrke et fagligt fællesskab,« siger DR-reporter Michael S. Lund, medlem af netværkets styregruppe, i en pressemeddelelse.

Det er ikke noget krav, at man arbejder eller har arbejdet med udlandsstof. For at være med i netværket kræver det kun interessen for stofområdet, skriver gruppen i sin pressemeddelelse. Styregruppen håber blandt andet, at netværket kan bruges til at udveksle erfaringer.

»UDLAND handler om at lære af og hjælpe hinanden. For det er meget sjældent ens overbo, som ved, hvor man finder den bedste fixer i Tadjikistan eller skaffer sig et journalistvisum til Nicaragua,« siger Sara Schlüter.

Det nye netværk har fået bevilget penge fra Dansk Journalistforbund, og midlerne skal blandt andet bruges til forskellige eftermiddags- og aftenarrangementer. Det første løber af stablen den 24. august.

Det koster ikke noget at være en del af netværket, der allerede nu har 75 medlemmer. Indtil videre er netværket mest baseret på en lukket Facebook-gruppe, som man kan tilmelde sig ved at skrive til email udlandsnetvaerk@gmail.com.

Kommentar

Seneste nyheder

23.01.2017 · 11:53

Jeres løn blev (lidt) højere i 2016

Andreas Marckmann Andreassen
23.01.2017 · 09:12

"For det første er det ulovligt – for det andet er det moralsk angribeligt"

Anonymous (ikke efterprøvet)
20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationsspecialist med politisk flair

Foreningen af Speciallæger
Ansøgningsfrist: 20.02

CHEFREDAKTØR TIL WOMAN

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01