Nyhedschef om kongehuset: “Man er ude på et skråplan”

Nikolaj Vraa fra ugebladet 'Tæt på' kritiserer kongehuset for at dække regentparrets guldbryllup på de sociale medier uden at invitere pressen: “Man tager brødet direkte ud af munden på os.” Uden de sociale medier var historien slet ikke kommet ud, siger kongehusets pressechef, Lene Balleby
  • Kongehuset
    Øjeblikket, hvor regentparret afslører statuen Miss Fredensborg på Fredensborg Slot. Statuen er deres fælles gave til hinanden i forbindelse med deres snarligt forestående guldbryllup.
08.06.2017 · 09:22

På kongehusets Facebook og Instagram kunne man i weekenden se Dronning Margrethe og Prins Henrik fejre deres kommende guldbryllup sammen med hele kongefamilien.

Det var et privat arrangement, hvor pressen ikke var inviteret. Kongehuset delte selv billeder fra begivenheden på deres Facebook og Instagram, hvor man kunne se hele familien samlet, mens regentparret afslørede en skulptur som guldbryllupsgave til hinanden.

Det vækker kritik fra Nikolaj Vraa, der er nyhedschef på ugebladet 'Tæt på'.

“Jeg mener, man er ude på et skråplan, når man holder en privat begivenhed, hvor man selv lægger materiale på de sociale medier og ikke inviterer pressen,” siger han og uddyber:

“Når de bringer de positive solohistorier online, så sætter det os i en underlig position. Vi kan ikke bare hver uge fortælle, hvad kongehuset nu har lavet på Facebook. Man efterlader på en måde os med al snavset ved selv at fortælle alt det positive.”

"Det er konkurrenceforvridende"

Ifølge Nikolaj Vraa er det et udtryk for, at kongehuset lukker sig om sig selv og forsøger at styrke deres egne profiler på sociale medier på bekostning af den danske presse.

“Efter at kongehuset for et år siden kom på de sociale medier, har de forsøgt at kanalisere alt deres positive indhold over på de sociale medier,” siger han.

“Jeg synes, det er konkurrenceforvridende, og at man tager brødet direkte ud af munden på os.”

Det afviser Lene Balleby, der er pressechef i Kongehuset.

“Vi kan ikke genkende det billede, som Nikolaj Vraa skitserer. Alene i år har der været over 150 besøg eller arrangementer, hvor pressen har været inviteret med til at deltage. Det er alt fra statsbesøg, offentlige tilstedeværelser og egne arrangementer,” siger hun.

Hun mener, at dækningen af begivenheden er et udtryk for, hvor positivt det er, at kongehuset er kommet på de sociale medier for et år siden.

“Det er et eksempel på en historie, der ellers slet ikke ville være kommet ud til pressen. Vi gjorde det ikke for at markedsføre platformene, og det er jo også tydeligt i og med, at flere billeder blev lagt til fri download på vores hjemmeside,” siger hun og tilføjer:

“At vi vælger at publicere og dele billeder fra et privat arrangement med både borgere og pressen, synes jeg viser, at vi på ingen måde er interesserede i at holde noget tilbage fra pressen. Jeg synes faktisk, det er en rigtig positiv historie.”

Kongehuset afviser kritikken

Nyhedschefen på 'Tæt på' mener, det er problematisk, at det er Facebook og Instagram, kongehuset bruger til at fortælle historien.

Hvorfor er det et problem?

“Du kan spørge Danske Medier, hvordan de har det med, at organisationer som Facebook og Google støvsuger det danske annoncemarked for flere milliarder. Det er penge, danske medier tidligere har levet for. Her har du kongehuset, som er finansieret af skatteydere, som meddeler sig igennem amerikanske medier, der ikke betaler skat. Det er grotesk,” siger han.

Gør det nogen skade, at de lægger det ud selv? De siger jo, at det ellers slet ikke ville være kommet ud?

“Det er fint at dokumentere, at de mødes. Alt i kongehuset er jo privat, medmindre medierne bliver inviteret. Vi kommer selvfølgelig også til de åbne arrangementer. Men hvor mange begivenheder er der, hvor hele familien er samlet? Ingen. Det er jo nærmest historisk.”

Nikolaj Vraa understreger, at han synes, kongehuset gør det godt på de sociale medier. Han ville bare ønske, at det ikke nødvendigvis var på bekostning af medierne.

"De skal også lære at tilgodese de danske mainstream-medier i stedet for at give de amerikanske medier en kæmpe omsætning helt gratis. Jeg mener også, de når for få mennesker derinde, til at det giver mening," siger Nikolaj Vraa.

Lene Balleby afviser kritikken af at bruge Facebook og Instagram uden at invitere den danske presse med til begivenheden.

“Jeg synes, Nikolaj Vraa tager fejl,” siger hun:

“Normalt ville fotos som disse blive gemt i vores eget arkiv, men vi synes, dette var noget særligt, og derfor delte vi billederne, så befolkningen og pressen kunne få glæde af et ellers privat øjeblik.”

Ros for at gøre billederne tilgængelige

Nikolaj Vraa roser kongehuset for at have gjort billeder fra arrangementer frit tilgængelige for pressen.

Han mener dog, det havde været bedre, hvis man på en eller anden måde havde involveret medierne, når kongehusets presseafdeling laver noget, der ifølge ham svarer til pressedækning.

“Jeg er med på, at der til sådan noget her ikke vil være tid til interviews. Men man kunne gøre ligesom sommerfotograferingen i Graasten, hvor pressen får lov til at tage billeder. Det bliver læserne glade for,” siger han og tilføjer, at hvis det var for meget, kunne kongehuset eventuelt have inviteret en professionel fotograf fra et billedbureau.

Han mener, det ville have højnet kvaliteten af dækningen.

“Jeg synes ikke, billederne, de har sendt ud, er særligt gode. Der er kun de små prinser, som rent faktisk kigger ind i kameraet. Jeg synes, det er meget ærgerligt, når man har samlet kongefamilien, at man kun bruger det til at nå ud til sine egne følgere på sociale medier. Det lader ikke til, at fotografen er professionel, og så får vi ikke de store smil, vi gerne vil have,” siger han.

Det ville dog have fjernet pointen ved, at det var et privat arrangement, siger Lene Balleby.

“Det er vigtigt at forstå, at private arrangementer i kongehuset er private. Det bliver ikke bare åbne arrangementer. Så forsvinder pointen jo med, at det er privat. Og det ville jo ske, hvis vi inviterede pressen med til det,” siger hun.

Kommentar

08/06/2017 - 12:06

Stig Jonstrup Pedersen

Om end Kongehuset er offentligt finansierede og særdeles højt gagerede fotomodeller, mener jeg dog ikke, at vi har et kongehus for at holde liv i diverse ugeblade. Sikke en gang ynk.

08/06/2017 - 21:39

Kim Barren

Jeg er så enig med min gamle kollega Stig. Længe siden jeg hat læst en sådan gang tudekiks-ordflom.

09/06/2017 - 05:26

Kirsten Nielsen

Pressen har ofte nedgjort personer i kongefamilien på det groveste. Og sat billeder ind der passede på den negative måde. Det jo ødelæggende for familien ... Det er måske derfor festen er så privat?

09/06/2017 - 11:54

Stefan Vase

Jeg holder også private arrangementer, hvor jeg alligevel lægger billeder ud på Facebook efterfølgende... Beklager den benhårde konkurrence... ;-)

10/06/2017 - 10:46

Gerda Sarah Larsen

Selvfølgelig er der en grund til, at den Kongelige familie har valgt en privat fest for den nærmeste familie.
Stort tillykke med guldbrylluppet,som i fejrer på Kongeskibet et eller andet sted i det blå. Må i få god vind og vejr.

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10