Nye læsertal: 2015 sluttede godt for flere aviser

En række dagblade havde læserfremgang i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. Særligt Information, Weekendavisen og Kristeligt Dagblad fik flere læsere. Til gengæld mister alle de store ugeblade læsere
01.03.2016 · 14:58

TNS Gallup har i dag frigivet læsertal for andet halvår af 2015. Overordnet set fortsætter tendensen fra 2015’s andet og tredje kvartal til læserfremgang for flere papiraviser. 

Størst er fremgangen til Information, der havde 16 procent flere læsere i andet halvår af 2015 end i samme periode året inden. Weekendavisen og Kristeligt Dagblad kommer ud af 2015 med læsertalsstigninger på henholdsvis 13 og 10 procent, mens Børsen og Politiken har fået mindre læsertalsstigninger i perioden.

Ligesom i 2015's andet og tredje kvartal er der til gengæld læsertilbagegang til Jyllands-Posten, Berlingske, BT og Ekstra Bladet. Procentvis er tilbagegangen størst for BT, men alle tre dagblade bløder trods alt mindre end ved sidste måling.

Fyens Stiftstidende bløder

Ser man på de regionale dagblade, er billedet mere broget.

Værst ser det – for anden måling i træk – ud for Fyens Stiftstidende. Avisen har mistet 28 procent af læserne fra andet halvår af 2014 til andet halvår 2015.

Til gengæld er der stor læserfremgang til både Morsø Folkeblad og Århus Stiftstidende, der er vokset med henholdsvis 55 og 33 procent i perioden.

Magasinerne holder skansen

Læsertallene fra TNS Gallup viser også, at læserflugten fra ugebladene fortsætter.

Alle de store ugeblade – herunder både Se og Hør, Ude og Hjemme, Billedbladet og Familie Journal – mistede læsere i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode året inden. Størst er tilbagegangen for Billedbladet og Ude og Hjemme.

Til gengæld holder de fleste store magasiner skansen og bevarer eller øger deres læsertal en anelse fra sidste halvdel af 2014 til sidste halvdel af 2015.

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01