Nye læsertal: 2015 sluttede godt for flere aviser

En række dagblade havde læserfremgang i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode sidste år. Særligt Information, Weekendavisen og Kristeligt Dagblad fik flere læsere. Til gengæld mister alle de store ugeblade læsere
01.03.2016 · 14:58

TNS Gallup har i dag frigivet læsertal for andet halvår af 2015. Overordnet set fortsætter tendensen fra 2015’s andet og tredje kvartal til læserfremgang for flere papiraviser. 

Størst er fremgangen til Information, der havde 16 procent flere læsere i andet halvår af 2015 end i samme periode året inden. Weekendavisen og Kristeligt Dagblad kommer ud af 2015 med læsertalsstigninger på henholdsvis 13 og 10 procent, mens Børsen og Politiken har fået mindre læsertalsstigninger i perioden.

Ligesom i 2015's andet og tredje kvartal er der til gengæld læsertilbagegang til Jyllands-Posten, Berlingske, BT og Ekstra Bladet. Procentvis er tilbagegangen størst for BT, men alle tre dagblade bløder trods alt mindre end ved sidste måling.

Fyens Stiftstidende bløder

Ser man på de regionale dagblade, er billedet mere broget.

Værst ser det – for anden måling i træk – ud for Fyens Stiftstidende. Avisen har mistet 28 procent af læserne fra andet halvår af 2014 til andet halvår 2015.

Til gengæld er der stor læserfremgang til både Morsø Folkeblad og Århus Stiftstidende, der er vokset med henholdsvis 55 og 33 procent i perioden.

Magasinerne holder skansen

Læsertallene fra TNS Gallup viser også, at læserflugten fra ugebladene fortsætter.

Alle de store ugeblade – herunder både Se og Hør, Ude og Hjemme, Billedbladet og Familie Journal – mistede læsere i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode året inden. Størst er tilbagegangen for Billedbladet og Ude og Hjemme.

Til gengæld holder de fleste store magasiner skansen og bevarer eller øger deres læsertal en anelse fra sidste halvdel af 2014 til sidste halvdel af 2015.

Kommentar

Seneste nyheder

27.06.2017 · 14:11

DMJX får en salgs- og kommunikationsdirektør

Jakob Albrecht
27.06.2017 · 12:00

En grundbog til studerende

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Social media manager

3F
Ansøgningsfrist: 07.08

Journalister til KNR nyheder

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 24.07

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06