Ny praktikmodel afskaffer Store Match-dag og Åbent Hus

Efter kritik af seneste panikdag præsenterer Danske Mediestuderende nu en ny model for praktiksøgningen. Den afskaffer panikdagen og indfører i stedet praktikmesse og jobsamtaler på medierne. Formand: »Modellen tager panikken ud af panikdag, men der vil altid være nervøsitet«
  • Rikke Stjernholm
    »Svagheden er, hvis folk ikke følger de retningslinjer, der er lagt. Men sådan har det altid været, så det er der ikke noget nyt i,« siger Danske Mediestuderendes formand om den nye praktiksøgningsmodel.
02.02.2016 · 16:17

Under overskriften ”praktiksøgningen skal ligne virkeligheden” har Danske Mediestuderende i dag præsenteret en ny model for praktiksøgningen.

Kort fortalt tager modellen udgangspunkt i et normalt ansøgningsflow, hvor stillingerne slås op, og ansøgerne herefter researcher og skriver ansøgninger. Efterfølgende får medierne mulighed for at læse ansøgningerne, indkalde til samtaler og indgå kontrakt med de praktiksøgende.

Både Store Match-dag på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Åbent Hus-ugen afskaffes.

»Modellen er rigtig god, som den står her. Og hvis alle bruger den og holder sig til de rammer, vi sætter op, så tror jeg, det kommer til at fungere supergodt,« siger formand for Danske Mediestuderende Merete Lindstrøm til Journalisten.

Efter efterårets praktiksøgning viste en undersøgelse fra Danske Mediestuderende, at 82 procent af de studerende vil have ændret systemet.

Starter med praktikmesse 

Den nye model vil allerede blive afprøvet ved forårets praktiksøgning, der bliver skudt i gang 11. april. Her offentliggøres opslag fra praktikstederne og de studerendes hjemmesider.

Dagen efter vil praktikstederne og de studerende samles til en såkaldt praktikmesse i Odense.

»Her kan medierne præsentere sig, tale med de studerende og fortælle, hvad de er for en type redaktion, hvad de forventer osv. Lidt ligesom et åbent hus, men alle er samlet i Odense på én gang,« forklarer Merete Lindstrøm.

Må man ikke holde forsamtaler til Praktikmessen?

»Det er absolut ikke det, der er lagt op til. Det er jo også derfor, det bliver holdt i en stor åben hal. Der er lagt op til en åben messe, hvor man går rundt og taler med folk, og hvor medierne får lov at præsentere sig selv. Det er absolut ikke meningen, at der skal være individuelle samtaler,« siger hun.

Jobsamtaler ude på medierne 

Efter Praktikmessen tirsdag den 12. april skriver de studerende deres ansøgninger, og fredag den 15. må de gøre deres ansøgninger tilgængelige for medierne.

Men som noget nyt vil de studerende fortsat kunne skrive ansøgninger, som løbende tilgår de søgte medier.

»Det positive her er jo, at du kan skrive til dem, du helst vil, de første dage. Og så har du masser af tid til at skrive til de andre resten af ugen. Hvis man nu for eksempel har skrevet til fem store medier, og man finder ud af, at man ikke har fået de pladser, så kan man bare fortsætte med at skrive,« siger Merete Lindstrøm. 

Hele den efterfølgende uge fra mandag den 18. kan de studerende gå til jobsamtaler hos de praktiksteder, der vil se dem til en samtale. Og når en plads er besat, kan praktikstederne og de studerende melde aftaler ind til sekretariatet.

Lille Match-dag for de resterende

Praktiksøgningsforløbet slutter tirsdag 26. april, hvor der vil være en såkaldt Lille Match-dag på DMJX for studerende uden praktikplads og praktiksteder uden praktikanter.

Hvad tænker du om det, at det bliver en panikdag for dem, der ikke var særlig heldige?

»Det kommer an på, hvordan man vinkler den. Det kan også være en mulighed for at se de medier, som man ikke lige har kunnet besøge, fordi de måske ligger langt væk. Og jeg tror, det bliver mere velovervejede match på Lille Match-dag, end det gjorde i matchroom før,« siger Merete Lindstrøm.

»Vi håber, at folk bruger den, som den er tiltænkt«

Hun afviser ikke, at der også er faldgruber ved nye model:

»Svagheden er, hvis folk ikke følger de retningslinjer, der er lagt. Men sådan har det altid været, så det er der ikke noget nyt i. Jeg mener, modellen tager panikken ud af panikdag, men der vil altid være nervøsitet og skræk for ikke at få en plads. Det kan vi jo ikke fjerne,« siger Merete Lindstrøm. 

Risikerer man for eksempel ikke, at praktikstederne begynder at indgå aftaler allerede på Praktikmessen?

»Jeg kan finde på rigtig mange ting, der kan risikere at ske ved den her model. Men vi håber, at folk bruger den, som den er tiltænkt. I brevet, vi har sendt ud til medierne, skriver vi også, at vi håber meget, at de vil give de studerende tid til at undersøge, hvilke medier der er at skrive ansøgninger til,« siger hun.

Hvad taler for, at alle praktikstederne ikke bare i ren panik lægger deres jobsamtaler oven i hinanden om mandagen, så det er umuligt for de studerende at nå rundt til dem?

»Du kan for eksempel få at vide, at du skal komme til samtale mandag klokken 10. Og hvis der så er et andet medie, der ringer, kan du sige, at du kan være hos dem klokken 12. Så det ikke bliver ligesom til Åbent Hus, hvor der står 50 studerende og banker på den samme dør på én gang for at komme ind til en samtale.«

Kommentar

02/02/2016 - 22:24

Ingemaje Lange

for hulan da.. tænk at man på journalisten.dk skal præsenteres for 'faldgrupper' i stedet for faldgruber. SUK.

03/02/2016 - 08:51

Kerstin Bruun Hansen

Kære Ingemaje,

Jeg forstår dit suk. Fejlen er rettet nu.

Mvh.
Kerstin, Journalisten

Seneste nyheder

19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)
19.01.2017 · 10:30

"Samlet set har danskerne næppe tidligere fået så mange nyheder"

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 08:30

Far kræver 200.000 kr. fra DR for brug af søns dronevideo

Maria Brus Pedersen
18.01.2017 · 15:37

Aftale på plads for fyrede fotografer

Andreas Marckmann Andreassen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Studentermedhjælp til LO’s presseteam

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital nyhedsredaktør til Berlingske

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19.01

Digital content manager

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 19.01

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01