Ny lønstatistik: Her er mediebranchens løn og lønstigninger

DJ-medlemmernes løn steg med 1,8 procent i 2015. En lav inflation sikrer en reallønsfremgang på 1,4 procent. Gennemsnitslønnen er nu 41.341 kr. uden pension. Den nye lønstatistik dækker dog over store forskelle. Se lønnen for alle faggrupper og medier i branchen
28.01.2016 · 09:13

De historisk lave stigninger i forbrugerpriserne sikrer igen i år, at DJ-medlemmernes samlede lønstigning ikke bliver spist op af inflationen.

DJ’s nye lønstatistik for 2015 viser, at lønnen steg med 1,8 procent i gennemsnit for DJ-medlemmer, der var ansat i samme stilling på samme arbejdsplads.

Da inflationen kun var på 0,4 procent i 2015, sikrer det en reallønsfremgang og dermed øget købekraft på 1,4 procent.

Du kan gå på opdagelse i lønstatistikken og se lønnen for alle faggrupper og arbejdspladser i branchen med mindst 5 DJ-medlemmer her.

Købekraft tilbage på niveau før finanskrisen

Der har nu været 3 år med reallønsfremgang efter 3 år med reallønsnedgang fra 2010 til 2012. Det betyder, at DJ-medlemmernes løn nu har genvundet købekraften fra begyndelsen af finanskrisen i 2009.

Lønniveauet på arbejdspladserne er samlet set kun steget med 0,8 procent, men det skyldes udskiftningen i arbejdsstyrken, hvor tilgangen af relativt lavtlønnede, nyuddannede erstatter ældre, mere vellønnede medarbejdere, som går på pension eller forlader branchen.

Gennemsnitslønnen for et DJ-medlem er nu 41.341 kr. om måneden plus arbejdsgiverens pensionsbidrag. Men både lønstigninger og gennemsnitslønnen dækker over store forskelle.

De to bedst lønnede stillingsgrupper er Producenter med en gennemsnitsløn på 59.885 kr. og Kommunikationschefer/Pressechefer med 51.904 kr. Herefter kommer Redaktionschefer med 48.302 kr. og Studieværter med 47.443 kr.

Den laveste gennemsnitsløn finder man hos fotografer, der laver PR og kommunikation, med 31.639 kr. og hos Researcher/Resumist med 33.550 kr.

Kommunikation trækker lønstigningerne op

Lønfremgangen på 1,8 procent i 2015 er også ganske ujævnt fordelt. Det er igen især kommunikationsfolket i den offentlige og private sektor, som trækker den samlede lønstigning op med stigninger på henholdsvis 2,0 procent og 2,7 procent.

Topscoreren blev ansatte på netmedier med en gennemsnitlig stigning på 3,9 procent, men gruppen er antalsmæssigt for lille til at påvirke det samlede gennemsnit for alvor.

I den anden ende af skalaen finder man privat fotografisk virksomhed med den mindste lønstigning på 0,3 procent. Herfra er der et stykke op til Nyhedsbureauer/Nyhedstjenester med 1,3 procent og Ugeblade/Magasiner med 1,4 procent.

Den store gruppe af dagbladsansatte fik en stigning svarende præcis til gennemsnittet på 1,8 procent.

Mænd og kvinder får samme lønstigninger

Ser man på geografi er der ikke de store forskelle i lønstigningerne. I København steg DJ-medlemmernes løn med 1,9 procent, mens den steg 1,7 procent i resten af landet.

Både mænd og kvinder fik en gennemsnitlig lønstigning på 1,8 procent, dermed er det fortsat ikke lavere lønstigninger til kvinder, der er årsag til den nærmest permanente lønforskel mellem kønnene på 5-6 procent.

Lønstatistikken bliver i år ikke trykt som et indstik i fagbladet Journalisten på grund af meget høje portopriser. Lønstatistikken bliver derimod sendt til medlemmerne på mail med link til den PDF-fil, som altid kan findes på DJ’s hjemmeside. 

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01