Ny digital billedbase med historiske pressefotos

Mediemuseet i Odense efterlyser hjælp til at identificere mange af billederne i ny database, der på sigt skal bestå af tusindvis af pressefotos.
04.03.2011 · 10:10

Mediemuseet i Odense efterlyser hjælp til at identificere mange af billederne i ny database, der på sigt skal bestå af tusindvis af pressefotos.

Den digitale billedbase kan allerede nu tjekkes ud på hjemmesiden: HistoriskePressefotos.dk.

Tanken er at samle de bedste danske pressefotografer et sted, som alle dernæst kan gå på opdagelse i. 

Og billedbasen kommer ikke blot til at rumme enkelte berømte snapshots, men vil så vidt muligt omfatte fotografernes samlede værker, lover museet i Odense.

Efterhånden som HistoriskePressefotos.dk bliver udbygget, vil sitet få stor kulturhistorisk værdi, og håbet er, at brugerne får lyst til at tage på en rejse gennem danmarkshistorien fra begyndelsen af 1900-tallet og frem til i dag.

Mediemuseet har dog ikke kunnet identificere samtlige historiske fotos, og museet anmoder derfor om alles hjælp.

Kan man identificere nogle af de ukendte fotos, og har man et bud på en billedtekst, vil Mediemuseet gerne have oplysninger sendt pr. mail til: oplysninger@historiskepressefotos.dk 

Den første fortograf, som præsenteres i basen, er i øvrigt Tage Christensen (1903-1978). I samarbejde med Polfoto har Mediemuseet scannet 1604 glasnegativer fra perioden 1927-1937.

Der er både kendte motiver som fx Josephine Baker med bananskørt og ikke-publicerede billeder fra 1920'ernes og 1930'ernes København.

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01