Ny app skal hjælpe net-usikre

Antallet af anmeldelser af internetsvindel stiger. Derfor har Forbrugerrådet Tænk lavet en app, der skal advare mod phishing-kampagner. Men på Tænks workshop på Folkemødet lykkedes det ikke at fange de unge, som ifølge Tænk er i målgruppen for svindel
  • Klaus Holsting
    Iben Niegaard var en af dem, der fik hjælp til at bruge appen på Forbrugerrådet Tænks workshop
16.06.2017 · 10:28

Kun lidt over ti dukkede op, da Forbrugerrådet Tænk afholdt workshoppen ”Sikker når du klikker – undgå digital svindel” på loftet af Allinge bibliotek på Folkemødet.

”Det er også et lidt mærkeligt, afsides sted,” sagde en af de fremmødte, der var dukket op for at blive klogere på, hvordan man beskytter sig selv mod databedragere.

Antallet af anmeldelser af dataangreb er på tre år steget med 200 procent. Det fortæller Anette Høyrup, som er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, til Journalisten.

Derfor forsøger forbrugerorganisationen nu at sætte fokus på vigtigheden af at beskytte sig, når man færdes online -  et emne, som også Journalisten tidligere har sat fokus på.

Mængden af angreb gør usikker

Sammen med Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden har Tænk lavet en app - Mit digitale selvforsvar - som skal hjælpe brugeren med at undgå internetsvindel.

Forbrugerorganisationen havde sendt to medarbejdere ud til workshoppen for at svare på spørgsmål og hjælpe med appen.

Appen advarer blandt andet mod falske mails og hjemmesider i omløb, forklarer Michael Thage, som er kampagnekoordinator hos Forbrugerrådet Tænk, da han viser en af de fremmødte, hvordan appen fungerer.

Iben Niegaard er en af de deltagere, der har downloadet appen. Hun håber, at den kan hjælpe hende med at undgå at blive snydt af bedragere på nettet.

Hun er dukket op, fordi mængden af dataangreb gør hende usikker på internettet. Hun har ikke selv været udsat for phishing-angreb, men hendes mand har flere gange modtaget mærkelige mails.

”Det er enormt svært at overskue, og så tør man faktisk ikke at trykke på noget. Jeg må have mere kontrol over, hvad der foregår,” siger hun.

Svindlerne bliver mere sofistikerede

Michael Thage viser Iben Niegaard, hvordan man som bruger også selv kan sende tips om mistænkelige beskeder.

Appen er fortsat spæd. I løbet af sin første måneds levetid har app'en modtaget 800 tips fra brugerne. Ganske få procent har været forkerte vurderinger, fortæller Michael Thage. Han mener, at det høje antal anmeldelser gør det nødvendigt med kampagner som Forbrugerrådet Tænks.

”Svindlerne bliver bedre og bedre. I gamle dage ville phishing-mails være fulde af stavefejl, eller ordstillingen ville være forkert. Vi håber, at vores app kan stoppe det, før de her ting bliver rullet ud og bliver store problemer for alle.”

Han viser et eksempel på en phishing-besked til Iben Niegaard. I en sms, der tilsyneladende er fra Bilka, står ”Vind gavekort på 5000 kroner”. Klikker man på linket, giver man hackeren adgang til mobiltelefonen. Det er et eksempel på, at it-kriminelle er blevet bedre til at gøre beskederne mere realistiske, fortæller han.

”De tider, hvor man fik en mail fra en styrtende rig onkel i Tanzania, som af en eller anden grund ønskede at dele alle pengene med en, er forbi. Den måde, de it-kriminelle arbejder på, er blevet mere sofistikeret. De forsøger at ramme dig, der hvor dine parader er nede.”

Ingen unge til stede

De, der er i risikozonen, er ifølge Michael Thage særligt to grupper: De ældre og de helt unge. De yngre er gode til at begå sig på nettet. Til gengæld har de ikke meget filter, og det går så stærkt, at de nemt kommer til at klikke på noget forkert. I den modsatte grøft kan de ældres forsigtighed være med til at gøre, at de ikke tør bruge nettet, fordi de er bange og ikke ved, hvordan de beskytter sig ordentligt.

De unge har Tænk ikke fået fat i med dette arrangement. Den anden risikogruppe er til gengæld repræsenteret. Alle fremmødte er på den grå side af halvtreds.

”Problemerne med it-sikkerhed lægger sig ikke ned. Det bliver mere og mere present, fordi vi er så få, der kan begå os i den her teknologi. Flere og flere har brug for vejledning,” siger Michael Thage.

Annette Gearey fra Allinge er også dukket op for at blive bedre til at færdes sikkert på nettet.

”Man hører mere og mere om it-angreb, så jeg håbede, at jeg kunne blive klogere og undgå det,” siger hun.

Hun fortæller, at hun både blev klogere og en app på sin telefon rigere.

 

JOURNALISTEN ANMELDER FOLKEMØDET

Arrangement: Sikker når du klikker - undgå digital svindel

Arrangør: Folkeuniversitetet. Forbrugerrådet Tænk

Deltagere: Torben Jensen, sekretariatschef, Bibliotekarforbundet. Michael Thage Wohlert, kampagnemedarbejder, Forbrugerrådet Tænk.




 

Journalistens dom: Hvis man i forvejen vidste lidt om digital svindel, blev man ikke meget klogere af de tre kvarter på bibliotekets loft. Men arrangementet lagde heller ikke op til, at man ville gå derfra med ekspertviden. Det var uhøjtideligt og nærværende som bare fanden. Medarbejderne bød på kaffe til de fremmødte og tog sig tid til at sætte sig ned og hjælpe de fremmødte.

Flere af tilhørerne havde problemer med appen, fordi telefonen var for gammel, og det trak ned. De unge, som ifølge arrangøren også er en risikogruppe, var faldet uden for dette arrangement. Men det ramte plet i forhold til dem, der dukkede op. Det understregede kommentaren, da sidste gruppe på tre m/k forlod loftet. ”Nu ved vi rigtig meget. Det var dejligt."

Som noget nyt anmelder Journalisten de arrangementer på Folkemødet, hvor vi er til stede. Vi giver 1 til 6 mikrofoner. Vores kriterier er: Brændte deltagerne igennem? Blev emnet tilført noget nyt? Blev publikum inddraget? Blev der svaret på de spørgsmål, som blev stillet? Og var der Folkemøde-stemning – humor, nærvær og uhøjtidelighed?

Efter Folkemødet samler vi alle vores anmeldelser her: journalisten.dk/vi-anmelder

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11