Nu rammer krisen kommunikationsbranchen

Væksten i kommunikationsbranchen er bremset op. Det viser et rundspørge til 130 kommunikationschefer i Danmark. »Der er ingen grund til panik, men vi går ikke fri af krisen,« siger projektleder i Dansk Kommunikationsforening Lisbeth Eckhardt-Hansen til Journalisten.dk.
16.04.2009 · 15:18

Væksten i kommunikationsbranchen er bremset op. Det viser et rundspørge til 130 kommunikationschefer i Danmark. »Der er ingen grund til panik, men vi går ikke fri af krisen,« siger projektleder i Dansk Kommunikationsforening Lisbeth Eckhardt-Hansen til Journalisten.dk.

Den økonomiske kriser begynder nu så småt også at præge kommunikationsbranchen. Eller rettere: Der er skruet ned for væksten.

Sådan lyder vurderingen fra Dansk Kommunikationsforening, der netop har spurgt 130 af dets medlemmer om udviklingen i branchen.

»Kommunikation er stadig et vækstfag, men der er nu en opbremsning i væksten,« fortæller Lisbeth Eckhardt-Hansen, projektleder i Dansk Kommunikationsforening.

Hun understreger dog, at der ikke er grund til panik 

»Vi har stadig nogle bemærkelsesværdige lave arbejdsløshedstal. Men der er også blevet flere opgaver til dem, der er i arbejde. Så vi kommer til at stramme ballerne,« siger hun til Journalisten.dk.

Rundspørgen til de 130 kommunikationschefer viser, at 4 ud af 10 kommunikationschefer har mærket krisen på egen krop. 84 procent mener, at bureauerne bliver hårdest ramt, mens 66 procent regner med, at det især går ud over de nyuddannede.

Ifølge Lisbeth Eckhardt-Hansen er der dog en del arbejdsplader, som bliver hårdt ramt af krisen, hvor man dog freder informationsafdelingerne.

»Ifølge kommunikationscheferne er deres arbejdspladser ofte meget mere påvirket af krisen, end de selv er.«

Ikke desto mindre har en ud af tre kommunikationschefer skåret ned på budgetterne. Og hver femte kommunikationschef har skruet ned for den eksterne hjælp.

Læs også: Svag stigning i ledigheden.

Kommentar

Seneste nyheder

19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)
19.01.2017 · 10:30

"Samlet set har danskerne næppe tidligere fået så mange nyheder"

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 08:30

Far kræver 200.000 kr. fra DR for brug af søns dronevideo

Maria Brus Pedersen
18.01.2017 · 15:37

Aftale på plads for fyrede fotografer

Andreas Marckmann Andreassen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Studentermedhjælp til LO’s presseteam

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital nyhedsredaktør til Berlingske

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19.01

Digital content manager

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 19.01

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01