Nu kan KS bruge billeder med ukendt fotograf på sociale medier

Det kan være umuligt at finde ud af, hvem der ejer et billede, når først det spredes på sociale medier. Nu har Kommunikation og Sprog indgået en aftale med Copydan, så de kan bringe den slags billeder. KS jubler: "Første gang, der er indgået en aftale på dette område"
  • Carsten Snejbjerg/Kommunikation og Sprog
    Per Lindegaard Hjorth, formand for Kommunikation og Sprog.
16.01.2017 · 15:50

Kender du det: Et billede florerer på Facebook, hvor flere af dine Facebook-venner uploader billedet med egne kommentarer. Men ingen skriver, hvor det kommer fra.

Hidtil har du – ligesom vennerne – risikeret at få en ophavsretssag på halsen med krav om erstatning, hvis du også uploadede billedet på Facebook. Det er ulovligt at bruge andres materiale uden tilladelse. Men fagforeningen Kommunikation og Sprog (KS) har som de første indgået en aftale med Copydan Billeder, så KS ikke risikerer en sag.

Aftalen betyder, at KS betaler et fast beløb, når fagforeningen bringer et billede på Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn, hvor man ikke efter ”omhyggelig søgning” kan finde ud af, hvem der ejer billedet. Hvis nogen efterfølgende vil have erstatning, håndteres det af Copydan Billeder.

"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at når du bruger et billede – også på sociale medier – skal du sikre dig, at fotografen krediteres og betales. Men nogle gange er der billeder, hvor du simpelthen ikke kan finde ud af, hvem der har taget det. Med denne aftale har vi muligheden for at bruge dem," siger Per Lindegaard Hjorth, formand for KS.

KS henviser til, at Copydan Billeder er en af de organisationer, som Kulturministeriet har godkendt til at indgå aftaler "på vegne af alle fotografer, med undtagelse af dem, som måtte have nedlagt forbud".

Kommer efter fotofadæse på Facebook

KS indledte forhandlinger med Copydan, efter at Journalisten i efteråret 2015 kunne fortælle, at fagforeningen systematisk overtrådte ophavsretten på Facebook. KS delte eksempelvis sjove billeder på Facebook, som man fandt på nettet.

Sagen endte med, at KS beklagede og midlertidigt lukkede sin Facebook-side, imens alle billeder blev gennemgået og knap 200 blev fjernet

Nogle gange er der billeder, hvor du simpelthen ikke kan finde ud af, hvem der har taget det. Med denne aftale har vi muligheden for at bruge dem.
Per Lindegaard Hjorth, formand for KS.

Da KS genåbnede Facebook-siden, efterlyste Per Lindegaard Hjorth, at der blev indgået kollektive aftaler med Copydan på området. Det er sådan en aftale, KS nu har lavet.

"Vi sagde, at vi ville forsøge at få en aftale med Copydan. Det er nu lykkedes, og det er vi superglade for. Det er første gang, der er indgået en aftale på dette område," siger Per Lindegaard Hjorth.

Han håber, at aftalen kan inspirere andre til at indgå lignende aftaler med Copydan Billeder, ikke mindst nogle af KS’ egne medlemmer.

"Aftalen kan bane vejen for andre. Vi taler om nye medier, og nogle gange er det svært at anvende lovgivningen på et nyt område. Derfor er det fint med denne aftale, den kan gøre mange trygge ved at bruge den slags materiale," siger Per Lindegaard Hjorth.

Bruges kun i særlige tilfælde

Aftalen trådte i kraft kort efter årsskiftet. Men den kommer ikke til at betyde, at KS nu vil vælte sig i billeder med ukendte fotografer på de sociale medier.

Hvis man ikke kan finde ophavsmanden, hvorfor så ikke undlade at bruge materialet?

"Det skal man afgøre som firma eller organisation – hvilken politik vil vi have? Hos KS vil vi generelt ikke bruge det, hvis vi ikke kender fotografen. Men der kan være særlige tilfælde, hvor et billede er ekstremt sigende for en situation, og så har vi nu muligheden, som ikke var der tidligere," siger Per Lindegaard Hjorth.

Han kan ikke komme i tanke om konkrete eksempler, hvor KS ville gøre brug af aftalen, men det har ikke været nødvendigt, siden aftalen trådte i kraft for to uger siden.

Skal markeres ”fotografen ukendt”

KS skal ifølge aftalen sende Copydan et overblik over de billeder, der er omfattet af aftalen, hvert år. Der betales efter en fast takst. Aftalen betyder, at hvis en rettighedshaver ønsker betaling for brug af materialet, afregnes der direkte med Copydan.

Aftalen betyder også:

  • KS skal markere brug af billederne med ”© Fotografen ukendt”.
  • Billederne må ikke ”overskrives, manipuleres, beskæres eller ændres”.
  • Billederne må ikke anvendes i ”politiske, religiøse eller markedsføringsmæssige sammenhænge”.

At billederne ikke må anvendes i ”markedsføringsmæssige sammenhænge”, betyder dog ikke, at KS ikke må bruge dem på sin Facebook-side, selv om siden har til formål at skaffe medlemmer til fagforeningen.

”Ved markedsføring gælder, at brugen ikke må gå ud over, hvad der ligger inden for KS’ virksomhed, fagpolitik, vedtægter og formål,” lyder det i aftaleteksten.

Det er en del af aftalen, at man skal lave en ”omhyggelig søgning” for at finde rettighedshaveren. Per Lindegaard Hjorth forklarer, at det eksempelvis kan være en grundig søgning på Google og Googles billedsøgning.

"En af de ting, vi har diskuteret med Copydan, er, at sådan en aftale skal være praktisk ladsiggørlig," siger han.

Præciseret 17/1 klokken 8.32: Det er tilføjet, at KS henviser til, at Copydan Billeder er en af de organisationer, som Kulturministeriet har godkendt til at indgå aftaler "på vegne af alle fotografer, med undtagelse af dem, som måtte have nedlagt forbud".

Kommentar

16/01/2017 - 20:36

Niels Riis ebbesen

Det er godt langt ude i hampen, at CopyDan Billeder mener, at de bare kan sælge ophavsretten til billeder, hvor der ikke er lavet en aftale med autor om, at de må formidle billedet.

16/01/2017 - 21:37

Jonas Juhler Hansen

Hvad er den faste takst? Højere eller lavere end normale billedlicenser til kommerciel brug?

Hvem vurderer, hvad en "omhyggelig søgning" omfatter, og hvem kontrollerer, at det sker hver gang? Er det Komsprog selv og er taksten lavere end normale billedlicenser, har Komsprog en klar interesse i ikke at finde rettighedshaver i deres "omhyggelige søgning".

Billederne må ikke anvendes i markedsføringsmæssige sammenhænge pånær at de må anvendes i markedsføringsmæssige sammenhænge. Stærk aftaletekst!

Da Copydan kun skal til lommerne, hvis rettighedshaver selv opdager krænkelser og søger erstatning, har Copydan et klart incitament til at gøre det meget besværligt at få erstatning. Copydan repræsenterer altså ophavsretskrænkere _mod_ rettighedshavere. Så har man også set det med.

Hvis en virksomhed opretter en piratforsikring, hvor en bruger kan betale et mindre beløb og så ellers downloade film - hvis man efter en "omhyggelig søgning" ikke kan finde den på en streamingtjeneste, og virksomheden kompenserer rettighedshaver, hvis de opdager pirateriet - foretager brugeren så ikke længere en ulovlig handling? Det var måske en ny forretningsidé til Copydan?

Så i det her scam tjener Copydan penge på ophavsretskrænkelser, brugeren får legitimeret en praksis, hvor man plukker sjove billeder fra nettet, og ingen har noget incitament til at kompensere rettighedshaver. Super idé, jeg kan ikke se nogen svagheder eller glidebane her.

17/01/2017 - 10:57

Johnny Lindahl

Hvor er DFF i alt dette ?

Det burde være meget enkelt. Et dannelse koncept fra barndommen: Dit og mit. Hvis du ikke har fået lov så er det et no go. Meget enkelt. Det er helt utroligt, at det nu kan bøjes efter eget behov.

Et skråplan der kan sprede sig som ringe i vandet til andre områder.

17/01/2017 - 14:26

Glenn Sthyr Jonassen

Kan Copydan gradbøje/omgåes en gældende lov, bare fordi de er en organisation under et ministerium.

Helt ærligt! For at de kan bruge sådan et billede og selv udgive det, så skal der en medarbejder til for at kopier/downloade det til sin harddisk/server (om det er lovligt “i en virksomhed” ved jeg ikke), men at udgive det bagefter (ligegyldigt hvorhenne) som organisation/virksomhed uden accept, kan da ikke være lovligt.

Det her vil svare til at en organisation under trafikministeriet gik ud og sagde, hvis du ikke kan se en farttavle på motorvejen i det øjeblik du får lyst til høj fart, så trykker du bare speederen i bund “indtil du ser en fart tavle” Helt ærligt, loven gælder sgu da stadigvæk uanset om man kan se den eller ej (det er ens eget ansvar at sætte sig ind i lovgivningen der gælder 24/7)

Derudover er alt der bliver lagt på facebook en offentliggørelse og iøvrigt på en anden virksomheds webside. Så kan slet ikke se hvordan de kan omgås §2 stk. 2 & 3



NB! Det der er sparet er også tjent og dermed bliver det også en del af en virksomheds regnskab.

Så synes det vil klæde KS at kontakte en fotograf næste gang de ser et flot billede og spørge hvad det vil koste at få lavet et tilsvarende og endnu mere, at Journalistforbundet / DJF kommer på banen med en holdning her…

17/01/2017 - 14:51

Lars Skou Nielsen

Sejt.
Så hvis man bliver præsenteret for en regning for uretmæssig brug kan man forklare sig med: "Jeg HAR altså foretaget en grundig søgning.
Men selvfølgelig kun med materiale som er meget sigende.


Det gør det meget nemmere.


Seneste nyheder

22.03.2017 · 15:20

Mød din kandidat: Per Roholt

Maria Brus Pedersen
22.03.2017 · 14:06

Dagbladet, VG og NRK vil stoppe fake news

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2017 · 12:36

DR trækker program, hvor værter røg hash og spiste svampe

Andreas Marckmann Andreassen

Fremtiden kommer. Du skal ikke være bange

Hvad sker der med vores fag, og hvad skal vi kunne for at have et spændende job i fremtiden? Det undersøger Journalisten de kommende dage i vores fremtidstema. Følg med her: journalisten.dk/fremtid

Seneste jobopslag

Kommunikations- og arrangementskonsulent søges

Erhvervshus Nord
Ansøgningsfrist: 31.03

Pressesekretær til departementet

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 17.04

Kommunikationschef til Socialforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 23.03

Kommunikationschef til Guldborgsund Kommune

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 04.04

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 27.03

Kommunikationschef til Danmarks bedste hospital

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

Kommunikationsmedarbejder

LGBT Danmark
Ansøgningsfrist: 31.03

Erfaring med TV produktion samt pædagogisk flair

Helsingør Kommune
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationskonsulent med weberfaring til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 31.03

Kommunikationskonsulent

DIF
Ansøgningsfrist: 24.03

Kan du sætte strøm til historierne?

Domea.dk
Ansøgningsfrist: 27.03

Presse- og kommunikationskonsulent til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 27.03