Hjælpeorganisationer sender bloggere på presseture

Bloggere som Mascha Vang og Trine Maria Larsen fra lortemor.dk har så stor gennemslagskraft, at NGO’er inviterer dem på presseture til flygtningelejre og fattige lande i stedet for journalister. »Jeg tror ikke, noget medie har den målgruppe af især yngre kvinder,« lyder det fra Unicef
  • Mascha Vang
    »Andre kommunikationsfolk i branchen har sagt, at de aldrig ville tage en blogger som Mascha Vang med på en pressetur – på grund af hendes image,« siger informationschef i Unicef Karin Aaen.
23.03.2016 · 15:00

”Hvis I tror jeg er på luksusferie, så kan I godt tro om igen.”

Sådan skrev blogger og model Mascha Vang, da hun i januar i år var på pressetur til Liberia for Danmarks Indsamling.

På bloggen viste Mascha Vang billeder af den elendighed, hun mødte i et af verdens fattigste lande.

”Der er naturligvis ingen turister hernede, og jeg har endnu kun set et par få andre hvide mennesker, der var fra UN. Det er altså så ægte som det bliver, det jeg oplever hernede,” lød det blandt andet på bloggen.

Otte blogindlæg fra Liberia

Engang var nødhjælpsorganisationers presseture til udlandet forbeholdt – ja, pressen. Men bloggere har i dag så stor gennemslagskraft, at de også inviteres med. Informationschef i Unicef Karin Aaen var med til at arrangere Mascha Vangs rejse til Liberia sammen med Ibis og Danmarks Indsamling. Hun siger, at bloggere kommer ud til nogle andre mennesker end de klassiske medier.

»Bloggerne har en kæmpestor følgeskare, der ikke nødvendigvis læser Kristeligt Dagblad, Politiken eller BT,« siger hun.

Maschavang.dk har for eksempel 350.000-450.000 unikke brugere om måneden. Og hun skrev otte blogindlæg om turen til Liberia.

»Det er vildt mange historier. Hendes reach er kæmpestort,« siger Karin Aaen.

Hvis du skulle vælge et medie til en pressetur, som nåede ud til samme målgruppe som Mascha Vang - hvem ville du så invitere med?

»Jeg tror ikke, noget medie har den målgruppe af især yngre kvinder, som hun har.«

Mascha Vang er mest kendt for at blogge om mode og slankekure. Kan man ikke risikere, at hun kommer hjem med noget helt andet, end I havde håbet på?

»Andre kommunikationsfolk i branchen har sagt, at de aldrig ville tage en blogger som Mascha Vang med på en pressetur – på grund af hendes image. Men en ting er hendes ry. Noget andet er det, hun rent faktisk står for. Hun er en iværksættertype, der skriver om andet end slankekure.« siger Karin Aaen.

 

Bloggeren Trine Maria Larsen besøgte flygtningelejren Zaatari i Jordan. Foto: UNICEF Danmark

 

Lortemor i Jordan

Ud over Mascha Vang har Karin Aaen også været på presserejse med mor-bloggeren Trine Maria Larsen fra bloggen lortemor.dk, der har 30.000 unikke besøgende hver måned.

Turen gik til Jordan, hvor Trine Maria Larsen mødte syriske flygtningebørn. 15. marts 2016 skrev hun på bloggen:

”De børn jeg har mødt, de er fucking seje. Det stof, de er gjort af, det er helt utroligt. Man får lyst til at kramme dem alle sammen og tage dem med hjem i sin håndbagage og give dem tryghed.”

Karin Aaen kan i kommentarsporet se, at Trine Marie Larsens personlige historier fra Jordan er blevet godt modtaget af hendes følgere.

»De skriver, at de normalt ikke gider læse om for eksempel Syrien, fordi de synes det er for hårdt. Men når det er Trine, der fortæller, synes de, at det er interessant,« siger hun.

Betaler ikke for omtale

Karin Aaen understeger, at bloggerne har samme frihed til selv at bestemme vinkler, kilder eller antal historier som journalister.

Unicef betaler deres udgifter, men ikke løn. Og bloggerne skal oplyse, at de har været på en rejse arrangeret af Unicef.

»Mange bloggere er sponsoreret. Det ville jeg ikke gøre. Jeg vil ikke betale dem for at skrive noget bestemt,« siger Karin Aaen.

Bloggere er især gode til at formidle deres egne oplevelser. Men de egner sig ikke til presserejser, der kræver indsigt i lokale politiske og økonomiske forhold, mener Karin Aaen.

»Når der er behov for en større faglighed, er journalister bedst,« siger hun.

 

 

Kommentar

Seneste nyheder

23.01.2017 · 11:53

Jeres løn blev (lidt) højere i 2016

Andreas Marckmann Andreassen
23.01.2017 · 09:12

"For det første er det ulovligt – for det andet er det moralsk angribeligt"

Anonymous (ikke efterprøvet)
20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationsspecialist med politisk flair

Foreningen af Speciallæger
Ansøgningsfrist: 20.02

CHEFREDAKTØR TIL WOMAN

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01