Hjælpeorganisationer sender bloggere på presseture

Bloggere som Mascha Vang og Trine Maria Larsen fra lortemor.dk har så stor gennemslagskraft, at NGO’er inviterer dem på presseture til flygtningelejre og fattige lande i stedet for journalister. »Jeg tror ikke, noget medie har den målgruppe af især yngre kvinder,« lyder det fra Unicef
  • Mascha Vang
    »Andre kommunikationsfolk i branchen har sagt, at de aldrig ville tage en blogger som Mascha Vang med på en pressetur – på grund af hendes image,« siger informationschef i Unicef Karin Aaen.
23.03.2016 · 15:00

”Hvis I tror jeg er på luksusferie, så kan I godt tro om igen.”

Sådan skrev blogger og model Mascha Vang, da hun i januar i år var på pressetur til Liberia for Danmarks Indsamling.

På bloggen viste Mascha Vang billeder af den elendighed, hun mødte i et af verdens fattigste lande.

”Der er naturligvis ingen turister hernede, og jeg har endnu kun set et par få andre hvide mennesker, der var fra UN. Det er altså så ægte som det bliver, det jeg oplever hernede,” lød det blandt andet på bloggen.

Otte blogindlæg fra Liberia

Engang var nødhjælpsorganisationers presseture til udlandet forbeholdt – ja, pressen. Men bloggere har i dag så stor gennemslagskraft, at de også inviteres med. Informationschef i Unicef Karin Aaen var med til at arrangere Mascha Vangs rejse til Liberia sammen med Ibis og Danmarks Indsamling. Hun siger, at bloggere kommer ud til nogle andre mennesker end de klassiske medier.

»Bloggerne har en kæmpestor følgeskare, der ikke nødvendigvis læser Kristeligt Dagblad, Politiken eller BT,« siger hun.

Maschavang.dk har for eksempel 350.000-450.000 unikke brugere om måneden. Og hun skrev otte blogindlæg om turen til Liberia.

»Det er vildt mange historier. Hendes reach er kæmpestort,« siger Karin Aaen.

Hvis du skulle vælge et medie til en pressetur, som nåede ud til samme målgruppe som Mascha Vang - hvem ville du så invitere med?

»Jeg tror ikke, noget medie har den målgruppe af især yngre kvinder, som hun har.«

Mascha Vang er mest kendt for at blogge om mode og slankekure. Kan man ikke risikere, at hun kommer hjem med noget helt andet, end I havde håbet på?

»Andre kommunikationsfolk i branchen har sagt, at de aldrig ville tage en blogger som Mascha Vang med på en pressetur – på grund af hendes image. Men en ting er hendes ry. Noget andet er det, hun rent faktisk står for. Hun er en iværksættertype, der skriver om andet end slankekure.« siger Karin Aaen.

 

Bloggeren Trine Maria Larsen besøgte flygtningelejren Zaatari i Jordan. Foto: UNICEF Danmark

 

Lortemor i Jordan

Ud over Mascha Vang har Karin Aaen også været på presserejse med mor-bloggeren Trine Maria Larsen fra bloggen lortemor.dk, der har 30.000 unikke besøgende hver måned.

Turen gik til Jordan, hvor Trine Maria Larsen mødte syriske flygtningebørn. 15. marts 2016 skrev hun på bloggen:

”De børn jeg har mødt, de er fucking seje. Det stof, de er gjort af, det er helt utroligt. Man får lyst til at kramme dem alle sammen og tage dem med hjem i sin håndbagage og give dem tryghed.”

Karin Aaen kan i kommentarsporet se, at Trine Marie Larsens personlige historier fra Jordan er blevet godt modtaget af hendes følgere.

»De skriver, at de normalt ikke gider læse om for eksempel Syrien, fordi de synes det er for hårdt. Men når det er Trine, der fortæller, synes de, at det er interessant,« siger hun.

Betaler ikke for omtale

Karin Aaen understeger, at bloggerne har samme frihed til selv at bestemme vinkler, kilder eller antal historier som journalister.

Unicef betaler deres udgifter, men ikke løn. Og bloggerne skal oplyse, at de har været på en rejse arrangeret af Unicef.

»Mange bloggere er sponsoreret. Det ville jeg ikke gøre. Jeg vil ikke betale dem for at skrive noget bestemt,« siger Karin Aaen.

Bloggere er især gode til at formidle deres egne oplevelser. Men de egner sig ikke til presserejser, der kræver indsigt i lokale politiske og økonomiske forhold, mener Karin Aaen.

»Når der er behov for en større faglighed, er journalister bedst,« siger hun.

 

 

Kommentar

Seneste nyheder

24.05.2016 · 16:35

Lise Bondesen ny chefredaktør på avisen.dk og Ugebrevet A4

Andreas Marckmann Andreassen
24.05.2016 · 12:16

Kasper Kildegaard ny politisk redaktør på Berlingske

Jørgen Skadhede

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Presse- og kommunikationskonsulent i PenSam

PenSam
Ansøgningsfrist: 09.06

Kristeligt Dagblad søger journalist til kirke og tro-redaktion

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 13.06

Komputer for alle søger kreativ og idérig Journalist

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalist med næse og ører

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Redaktør/projektleder til ForskerZonen på Videnskab.dk

Videnskab.dk
Ansøgningsfrist: 02.06

Kommunikationsrådgiver

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 03.06

Erfaren pressesekretær

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressekonsulent til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 10.06

TV-programchef med speciale i ledelse og TV-produktioner

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 30.05

NY REPORTER SØGES TIL TV 2/FYN BUSINESS

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren Klipper/fotograf/visuel producer til TV-dokumentar.

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 31.05

Redaktionschef til Sygeplejersken

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 16.06

CHEFPRODUCER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.05

Kommunikationskonsulent

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 31.05

Nyt fra Kommunikationen.dk